Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-18, 00:24
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Är det färsk eller rökt lax? För om den är rökt eller gravad kan man göra laxpudding. Jättegott!!

Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
"Blackened" kajunlax. Klappa in laxfilébitar med en kajunkryddblandning och stek eller grilla i het panna. Låter sig minst lika gärna anrättas på grillen, men det är det ju inte säsong för. Till fisken kan man ha tartarsås i Louisianastil.

Jag läste era tips för sent men ska testa kajunlaxen någon gång, pudding äter jag med jämna mellanrum redan.

Det blev stekt lax med stekt vitkål och surkål.
Citera
2014-01-18, 18:46
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Ett paket leverpastej som är oöppnat ska klara 2månader i kylen.
Öppnar man paketet är det 5-7dagar som gäller. Varför är det så här?

Om man sluter förpackningen och ställer in den i kylen direkt - vad är då skillnaden mot att den inte öppnats i huvudtaget?

Alltid undrat men inte fått något riktigt svar.

Ps. Att man inte alltid ska lita på datummärkning är jag medveten om, men i alla fall.
Citera
2014-01-18, 18:51
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank

Om man sluter förpackningen och ställer in den i kylen direkt - vad är då skillnaden mot att den inte öppnats i huvudtaget?

Ps. Att man inte alltid ska lita på datummärkning är jag medveten om, men i alla fall.
Har även jag funderat på. T.ex. köpbearnaise som håller flera månader om den är oöppnad, men bara några dagar när den öppnas. Eller inlagd jalapeño som typ kan hålla ett år oöppnad, men bara någon vecka efter att man öppnat den.
Citera
2014-01-18, 18:54
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har även jag funderat på. T.ex. köpbearnaise som håller flera månader om den är oöppnad, men bara några dagar när den öppnas. Eller inlagd jalapeño som typ kan hålla ett år oöppnad, men bara någon vecka efter att man öppnat den.

Jepp, väldigt konstigt.
Vet att det är så här med i princip alla matvaror, drog just leverpastej som exempel.
Citera
2014-01-18, 19:05
Medlem
Esset45s avatar
Hur länge håller sig matlådor som varit frysta men som sedan förvaras i kylen? 2-3 dar?
Citera
2014-01-18, 22:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Jepp, väldigt konstigt.
Vet att det är så här med i princip alla matvaror, drog just leverpastej som exempel.

Tillverkningsprocessen är oftast relativt steril, dvs inga bakterier, när du bryter förseglingen så kommer det in en massa bakterier, mögelsporer mm från luften som påverkar hållbarheten negativt.
Citera
2014-01-18, 22:54
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tillverkningsprocessen är oftast relativt steril, dvs inga bakterier, när du bryter förseglingen så kommer det in en massa bakterier, mögelsporer mm från luften som påverkar hållbarheten negativt.
Men så snabbt? Från månader till dagar och från år till veckor. Bara för man öppnat något och med en ren sked tagit något ur en burk och sedan satt på locket och ställt in i kylen igen. Sedan undrar jag över just inlagd jalapeño som om jag minns rätt har en hållbarhet på 1-2 veckor efter öppnad burk, medan t.ex. smörgåsgurka inte har något sådant, utan bara ett bäst före-datum som verkar gälla både för öppnad och oöppnad förpackning.
Citera
2014-01-19, 00:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Men så snabbt? Från månader till dagar och från år till veckor. Bara för man öppnat något och med en ren sked tagit något ur en burk och sedan satt på locket och ställt in i kylen igen. Sedan undrar jag över just inlagd jalapeño som om jag minns rätt har en hållbarhet på 1-2 veckor efter öppnad burk, medan t.ex. smörgåsgurka inte har något sådant, utan bara ett bäst före-datum som verkar gälla både för öppnad och oöppnad förpackning.

Beroende på hur rena "verktyg" man har, hur mycket sporer/bakterier som finns i luften, tempratur i kylskåpet mm

Men dessa "öppnad förpackning förbrukas innom Xdagar så är det oftast med en rejjäl säkerhetsmarginal. Men hållbarheten försämras drastiskt när man öppnar olika typer av konserver.
Citera
2014-01-19, 12:16
Medlem
m4tt145s avatar
Jag gjorde friterad kyckling igår, jag stekte kycklingen i bitar (ca 3*3 cm stora bitar, utan skinn) och lät dom svalna, efter det vände jag dom i ägg och mjöl med kryddor i (dubbla ggr) för att sedan fritera dom i ca 3 min i 175 grader. Jag tyckte dock att det blev väldigt torrt, och undrar vad jag gjorde för fel/kan göra för att det inte ska vara så torrt?
Citera
2014-01-19, 12:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Jag gjorde friterad kyckling igår, jag stekte kycklingen i bitar (ca 3*3 cm stora bitar, utan skinn) och lät dom svalna, efter det vände jag dom i ägg och mjöl med kryddor i (dubbla ggr) för att sedan fritera dom i ca 3 min i 175 grader. Jag tyckte dock att det blev väldigt torrt, och undrar vad jag gjorde för fel/kan göra för att det inte ska vara så torrt?
Jag är ingen friteringsexpert, men så små bitar borde du väl kunnat fritera direkt utan att steka först? Kanske de hade blivit saftigare då.
Citera
2014-01-19, 13:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Min erfarenhet på jalapeño är faktiskt tvärtom.
Tycker den aldrig blir dålig.

Köper dom stora santa maria burkarna, om det nu har nån betydelse.
Citera
2014-01-19, 14:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145

Fritera det rått iställer för att försteka.
Och använd gärna frityrsmet (googla "beet batter") istället för panering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in