Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakenich
Tänkte försöka få ihop den här köttgrytan.

Köttet ska vara "beef short ribs" som tydligen inte är så lätttillgängligt i Sverige. Någon som har tips på något mer tillgängligt kött att använda istället?

Borsch (lägg märke till att det inte finns ett "t" på slutet.) behöver inte ha "beef short ribs". Man kan använda många olika köttbitar. Jag gillar att göra borsch på lammlägg men du kan använda vilken smakrik köttbit som helst. Man behöver inte ens ha kött. Vill man ha lite simplare så kan man använda kielbasa eller vilken korv som helst som du gillar.

Ett tips är att spara lite rödbetor tills dom sista 15 minuterna och förs tillsätta dom då. Då så får soppan en lite klarare rödrosa färg.

Lycka till!
Citera
2015-10-12, 03:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simishka
Borsch (lägg märke till att det inte finns ett "t" på slutet.) behöver inte ha "beef short ribs". Man kan använda många olika köttbitar. Jag gillar att göra borsch på lammlägg men du kan använda vilken smakrik köttbit som helst. Man behöver inte ens ha kött. Vill man ha lite simplare så kan man använda kielbasa eller vilken korv som helst som du gillar.

Ett tips är att spara lite rödbetor tills dom sista 15 minuterna och förs tillsätta dom då. Då så får soppan en lite klarare rödrosa färg.

Lycka till!
Nu är det ju inte en soppa det handlar om utan en gryta.
Citera
2015-10-12, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chefdec
Rista svålen, alltså skär tunna "linjer", inte rutor.
Gnid in sidan med salt, vitpeppar och lite torkad ingefära.
Ta en djup ugnsform och fyll med vatten så det täcker täcker svålen, vattnet bör vara vara varmt, gärna sjuda när du lägger i grissidan med SVÅLEN NEDÅT.

Låt sidan gå i ugnen 15-20 min, fyll på vatten om det ångar bort.

Lyft upp sidan, torka av svålen, häll bort vattnet, vänd sidan så svålen är uppåt och krydda gärna med mer salt och peppar. Danskarna har ofta apelsinjuice på svålen, men jag tycker inte det behövs.

Kör klart sidan på 155-160 grader, tar typ 90-120 min i hemmaugn, kolla med termometer så att sidan är 75 grader.

Smaklig spis!
Återkom gärna om resultat.

Gick helt åt helvete. Lyckades bränna svålen när jag inte hade tittat till den på en stund. Det luktade gudomligt vid 60 min men när jag kollade till den vid 80 var det skit
Kastade skiten och köpte hamburgare på lokala restaurangen istället
Ska testa några gånger till när ica-butiken har fläsksida i disken igen.
Citera
2015-10-13, 13:02
Medlem
Finns det något bra sätt att tina frusna bär, och samtidigt behålla smak och hyfsat utseende? I princip alla frysta bär förlorar smak vid upptining, troligen för att de blir rinniga och avger vätska/saft. Värst är nog blåbär, som blir skrynkliga likt russin och totalt smaklösa.
Citera
2015-10-13, 13:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Finns det något bra sätt att tina frusna bär, och samtidigt behålla smak och hyfsat utseende? I princip alla frysta bär förlorar smak vid upptining, troligen för att de blir rinniga och avger vätska/saft. Värst är nog blåbär, som blir skrynkliga likt russin och totalt smaklösa.
Problemet är ju allt vatten i bären, som i en frysning frigörs.
Morsan tycker det har blivit bättre om man mixar jordgubbarna före frysningen.
Aldrig testat själv, men kanske funkar rent smakmässigt.
Utseendemässigt, så har jag noll förslag.
Citera
2015-10-13, 15:20
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries

Häll på lite potatismjöl på bären. Det suger åt sig safterna.
Citera
2015-10-14, 20:49
Medlem
flashgrenades avatar
Är kött fiberfattigt?

Funderar på det då jag idag hörde en snubbe säga:

"Nej jag är vegetarian så jag får i mig tillräckligt med fibrer"
Citera
2015-10-14, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Är kött fiberfattigt?

Beror på vilket fiber som syftas på. Muskelfibrer är det ju gott om i kött, däremot inte något kostfiber, vilket är det jag antar din vegeterian syftar på.
Citera
2015-10-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Är kött fiberfattigt?

"Snubben" måste nog precisera vilken typ av fibrer han tänker på.
Men det kan han inte.
Med tanke på den one-linern så har snubben inte koll på någonting...
Citera
2015-10-15, 18:41
Medlem
Funkar det bra att steka pannkakor i gjutjärnspanna eller fastnar det en massa å drygar sig olikt i teflonpannor?
Citera
2015-10-15, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Funkar det bra att steka pannkakor i gjutjärnspanna eller fastnar det en massa å drygar sig olikt i teflonpannor?
Funkar bra i min.
Citera
2015-10-15, 20:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Kan göra med de första pannkakorna du steker.
Men rikligt med smör, så brukar 2-3 pannkakan inte längre fastna.
har du diskat pannan med diskmedel, så kan det ta ett par pannkakor till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in