Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-31, 12:06
Medlem
Tack för svaret!!!
Citera
2011-01-31, 22:04
Medlem
Cyberdynes avatar
hur lyser ugnen när den är uppvärmd och klar att använda? just nu är det en orange lampa
Citera
2011-01-31, 22:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdyne
hur lyser ugnen när den är uppvärmd och klar att använda? just nu är det en orange lampa

Lampan brukar väl slockna tror jag, men jag minns inte riktigt hur det var när jag hade sån ugn. Men ett litet tips: vrid upp temperaturen och se om lampan tänds då.
Senast redigerad av rayravioli 2011-01-31 kl. 22:13.
Citera
2011-01-31, 23:43
Medlem
edches avatar
Du har väl två knappar? Den ena börjar lysa när du vrider på ugnen, den andra lyser när den är under uppvärmning. När båda lyser är den inte så varm som du angivit, när bara den ena lyser är det rätt värme.

Typ som den här: http://www.spinalistips.se/bilder/13/370_13-ugn_600.jpg
Citera
2011-02-01, 11:18
Medlem
kvints avatar
Kan man laga potatisplättar av pulvermos? (Kommer det smaka skit?)
Citera
2011-02-01, 12:56
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Kan man laga potatisplättar av pulvermos? (Kommer det smaka skit?)

Eftersom pulvermos smakar skit så ja, förmodligen
Citera
2011-02-02, 12:35
Medlem
mattmas avatar
Tjena alla matexperter!

Är själv vardagligt intresserad av mat, så jag behöver lite tips!

Ska bjuda mina två bästa vänner på trerätters, knappast något avancerat, men lite "lyxigare" än en vanlig fredagsmiddag hade jag tänkt.

Förrätt:
Getost, honung och lite fikon

Huvudrätt:
Filet mignon black & white, potatisgratäng, potatis, tips?

Efterrätt:
Hemmagjord glass med bär

Fungerar dessa att kombineras eller är jag helt fel ute?

Har erfarenhet att bearnaisesåsen skär sig eller bara blir helt fel, hur gör jag (det verkar vara en konst i sig)?

Tacksam för svar/tips!
Citera
2011-02-02, 12:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Tjena alla matexperter!

Är själv vardagligt intresserad av mat, så jag behöver lite tips!

Ska bjuda mina två bästa vänner på trerätters, knappast något avancerat, men lite "lyxigare" än en vanlig fredagsmiddag hade jag tänkt.

Förrätt:
Getost, honung och lite fikon

Huvudrätt:
Filet mignon black & white, potatisgratäng, potatis, tips?

Efterrätt:
Hemmagjord glass med bär

Fungerar dessa att kombineras eller är jag helt fel ute?

Har erfarenhet att bearnaisesåsen skär sig eller bara blir helt fel, hur gör jag (det verkar vara en konst i sig)?

Tacksam för svar/tips!
När det gäller tips gällande bea-såsen så finns det ju en hel tråd som behandlar ämnet: https://www.flashback.org/t577367

Dina kombinationer är väl OK förutom i ett fall, enligt undertecknads åsikt. Jag hade inte kört på potatisgratäng till den ganska ömma smaken som oxfilén besitter. Mitt val hade varit något som bryter lite men inte tar över helt. En potatis-rotpersiljepuré t ex. Gratängen känns helt enkelt lite för tung och dominant.

~Paul~
Citera
2011-02-02, 14:00
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När det gäller tips gällande bea-såsen så finns det ju en hel tråd som behandlar ämnet: https://www.flashback.org/t577367

Dina kombinationer är väl OK förutom i ett fall, enligt undertecknads åsikt. Jag hade inte kört på potatisgratäng till den ganska ömma smaken som oxfilén besitter. Mitt val hade varit något som bryter lite men inte tar över helt. En potatis-rotpersiljepuré t ex. Gratängen känns helt enkelt lite för tung och dominant.

~Paul~
Låter avancerat.
Citera
2011-02-02, 14:03
Bannlyst
Hur slipper man att skalet på chilin blir som plast? Handlar det bara om att fixa en färskare chili eller kan man skala den innan på något sätt? Tänkte om man kunde blanchera den och slita av skalet men det känns som om man kommer koka ut en del av hettan då?
Citera
2011-02-02, 14:14
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Låter avancerat.
Fast en potatispuré kan du väl ändå inte tycka är mer komplicerat än en gratäng? Kokt potatis och rotpersilja, pressa, smör samt en skvätt grädde och sen salt och peppar.

Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Hur slipper man att skalet på chilin blir som plast? Handlar det bara om att fixa en färskare chili eller kan man skala den innan på något sätt? Tänkte om man kunde blanchera den och slita av skalet men det känns som om man kommer koka ut en del av hettan då?
Återanvänd vattnet du blancherade chilifrukten i.
Senast redigerad av Dragonaut 2011-02-02 kl. 14:17.
Citera
2011-02-02, 14:29
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Fast en potatispuré kan du väl ändå inte tycka är mer komplicerat än en gratäng? Kokt potatis och rotpersilja, pressa, smör samt en skvätt grädde och sen salt och peppar.
Aldrig gjort det, men det ska jag nog fixa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in