Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-10, 01:14
Medlem
ljummen_biras avatar
Kanske inte rätt tråd men nästan hoppas jag!

Blev sugen på pop corn. Ja, jag gör alltid på gammalt hederlig sätt i en kastrull.
Gjorde som jag brukar, het olja, testa poppa några sen i med resten och på med lock. Det enda som hända var att allt blev bränd och det välde upp en tjock brun rök ur kastrullen nästan med en gång..

Vad kan det bero på, kastrullen inte tillräckligt ren eller gamla popcorn?
Citera
2009-07-10, 08:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummen_bira
Kanske inte rätt tråd men nästan hoppas jag!

Blev sugen på pop corn. Ja, jag gör alltid på gammalt hederlig sätt i en kastrull.
Gjorde som jag brukar, het olja, testa poppa några sen i med resten och på med lock. Det enda som hända var att allt blev bränd och det välde upp en tjock brun rök ur kastrullen nästan med en gång..

Vad kan det bero på, kastrullen inte tillräckligt ren eller gamla popcorn?
Alldeles för hög temperatur.

~Paul~
Citera
2009-07-10, 08:16
Medlem
ljummen_biras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alldeles för hög temperatur.

~Paul~
Ok tack. Har inte hänt förut men antar jag glömde bort katrullen några minuter.
Citera
2009-07-10, 08:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummen_bira
Ok tack. Har inte hänt förut men antar jag glömde bort katrullen några minuter.
Testa på lägre temperatur och använd neutral olja tillsammans med äkta smör . Snåla inte! Släng i en nypa socker och salta väl. Addera genast popcornen, rör om lite och lägg på locket. När de börjar poppa så bör du skaka kastrullen för att alla skall få sin del av smörblandningen.

~Paul~
Citera
2009-07-10, 08:26
Medlem
ljummen_biras avatar
Citat:
Testa på lägre temperatur och använd neutral olja tillsammans med äkta smör . Snåla inte! Släng i en nypa socker och salta väl. Addera genast popcornen, rör om lite och lägg på locket. När de börjar poppa så bör du skaka kastrullen för att alla skall få sin del av smörblandningen.

~Paul~

Vet inte riktigt vad som gick fel denna gången men tack jag ska prova ditt tips
Citera
2009-07-10, 11:15
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

~Paul~

Vad tillför sockret, smak eller nåt fysiskt/kemiskt? Är det inte bättre och salta efter poppningen?
Citera
2009-07-10, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad tillför sockret, smak eller nåt fysiskt/kemiskt? Är det inte bättre och salta efter poppningen?
Du får mustigare smak eftersom sockret och saltet mixas med smöret. Man bär salta efter poppningen också.

~Paul~
Citera
2009-07-10, 13:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Du får mustigare smak eftersom sockret och saltet mixas med smöret. Man bär salta efter poppningen också.

~Paul~

Ok, då ska jag prova detta nästa gång. Antar att sockret gör att man får hålla en rätt låg temperatur.
Citera
2009-07-13, 19:02
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Kan jag lägga en kräftsallad jag gjort idag i en matlåda och äta imorn?

Innehåll: paprika, kräftor, tomat, babyplommontomat, isbergssallad, ruccolasallad och gurka.

Det jag undrar är väl egentligen; håller sig kräftorna?
Citera
2009-07-13, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Kan jag lägga en kräftsallad jag gjort idag i en matlåda och äta imorn?

Innehåll: paprika, kräftor, tomat, babyplommontomat, isbergssallad, ruccolasallad och gurka.

Det jag undrar är väl egentligen; håller sig kräftorna?
Skalade ska de inte vara farliga, även om de lär vara lite torra. Du kan pilla ut dem ur salladen och koka upp ett dillspad som de kan ligga i över natten.
Citera
2009-07-15, 11:40
Medlem
Hej!
Under bostad, hem och trädgård fick jag ingen direkt respons på min fråga, så nu vänder jag mig till er. Jag anar att chansen för ett bra svar är större här också

Har stött på ett problem med egen-odlad potatis. När potatisen tas upp ur jorden ser den bra ut, men efter ca en halvtimma-timma så dyker bruna fläckar upp på skalet. Dessa fläckar är mjuka.
Några förslag? Vad kan det vara? och isåfall, hur blir jag av med det? osv osv ^^

Tack på förhand!
Kuh
Citera
2009-07-15, 12:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuh
Hej!
Under bostad, hem och trädgård fick jag ingen direkt respons på min fråga, så nu vänder jag mig till er. Jag anar att chansen för ett bra svar är större här också

Har stött på ett problem med egen-odlad potatis. När potatisen tas upp ur jorden ser den bra ut, men efter ca en halvtimma-timma så dyker bruna fläckar upp på skalet. Dessa fläckar är mjuka.
Några förslag? Vad kan det vara? och isåfall, hur blir jag av med det? osv osv ^^

Tack på förhand!
Kuh
http://www.smak.se/website1/1.0.1.0/38/1/index.php

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här