Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-05, 18:02
Varför ska alla krångla till allt nuförtiden?
Min pappa gjorde en skitgod "rösti" till oss när vi bodde hemma.
Det var bara riven potatis stekt i smör.
Salt o peppar, givetvis.
Vet inte om han drog ur den innan...
Ska man det?
Citera
2014-06-05, 19:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Alpländernas "potatispizza"
Så sant

~Paul~
Citera
2014-06-05, 19:39
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför ska alla krångla till allt nuförtiden?
Min pappa gjorde en skitgod "rösti" till oss när vi bodde hemma.
Det var bara riven potatis stekt i smör.
Salt o peppar, givetvis.
Vet inte om han drog ur den innan...
Ska man det?

Drog ur, menar du skölja/blötlägga för att få bort en del stärkelse? Det kan nog vara bra. Stek gärna i kycklingfett (t ex från kycklingfond), det blir förjävla gott.
Citera
2014-06-05, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Drog ur, menar du skölja/blötlägga för att få bort en del stärkelse? Det kan nog vara bra. Stek gärna i kycklingfett (t ex från kycklingfond), det blir förjävla gott.

Nej.
Jag vill bara veta om man ska blötlägga eller inte.
Ingen jävla kycklingfond.

Jag kör helst basic.

Tack så mycket.
Citera
2014-06-06, 10:11
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det ingår dessutom Speck (rökt). Rätten är med största sannolikhet "Käserösti".

~Paul~
Åh, tack dePaul, detta verkar vara det vinnande svaret! Tack alla för hjälpen!
Citera
2014-06-06, 11:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Åh, tack dePaul, detta verkar vara det vinnande svaret! Tack alla för hjälpen!
Ingen orsak! Bara kul!

~Paul~
Citera
2014-06-06, 12:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nej.
Jag vill bara veta om man ska blötlägga eller inte.
Ingen jävla kycklingfond.

Jag kör helst basic.

Tack så mycket.

Alltså, jag menar fettet som flyter upp till ytan på en kycklingfond. Som man ska spara för att steka saker i.
Citera
2014-06-06, 18:01
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Jag har en egenfångad lax som jag ska grava. Den har varit i frysen. Nu funderar jag på att göra något gott av den. Kan jag på något sätt misslyckas så att folk blir sjuka av den? Jag är alltid nojig när det är rå mat.
Citera
2014-06-06, 18:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Jag har en egenfångad lax som jag ska grava. Den har varit i frysen. Nu funderar jag på att göra något gott av den. Kan jag på något sätt misslyckas så att folk blir sjuka av den? Jag är alltid nojig när det är rå mat.

Sålänge den varit fryst i 3 dygn eller mer så ska det vara lugnt vad det gäller parasiter.
Citera
2014-06-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan

Nej. Grava den. Det är så mycket salt så det är i princip ofarligt bara du har rena grejer och rena händer när du filéar och gör iordning. Håll dig också strikt till säkra recept (inte matbloggare som verkar brända). Otroligt lyxigt med viltfångad lax, det smakar så väldigt mycket bättre.

Gravad lax är bland det bästa jag vet.

Är den stor och har du möjlighet att kallröka. Att kallröka sin egen viltfångade lax är i det närmaste en religiös upplevelse :-).
Citera
2014-06-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sålänge den varit fryst i 3 dygn eller mer så ska det vara lugnt vad det gäller parasiter.

Finns inte en chans att parasiterna överlever 4 dygns gravning oavsett vad livsmedelsverket säger
Citera
2014-06-06, 20:05
Medlem
Funderade på att göra den indiska rätten Murgh Makhanwala. Så har letat fram ett autentiskt (tror jag) recept där kyckligen (hela bröst/lår) först ska marineras i yoghurt och diverse kryddor och sedan in i ugn på 500 grader i 20 minuter. Men en vanligt ugn klarar ju knappast 500 grader, så skulle ni föreslå att man kan köra den i ugn i typ 200-250 grader ett längre tag eller ska man krydda kycklingen torrt (d.v.s utan yoghurten, eller det kanske inte behövs) och sedan steka på kyckligen först för att sedan göra klart i ugn (eller koka färdigt i såsen?)

Vilket sätt att tillaga kyckligen tror ni är bäst? Om man bara kör den i ugn på lägre temperatur, hur länge skulle man behöva köra den då? Om jag marinerar den i yoghurtkryddmixen, kan jag steka på den då för att sedan köra klart i ugn?
Senast redigerad av jackielackiesaki 2014-06-06 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in