Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-21, 01:01
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Tjenare,

Har börjat kolla på herr Morbergs kockprogram som kanske inte är så älskvärd för alla men jag tycker om han i alla fall

However så har han många gånger sagt att det är så mycket godare att använda egen buljong när man gör grytor och dylikt som han hämtar ur frysen, det han inte nämner är... Hur fan gör man buljongen då?!

Någon som kan förklara?
Citera
2010-10-21, 01:36
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Tjenare,

Har börjat kolla på herr Morbergs kockprogram som kanske inte är så älskvärd för alla men jag tycker om han i alla fall

However så har han många gånger sagt att det är så mycket godare att använda egen buljong när man gör grytor och dylikt som han hämtar ur frysen, det han inte nämner är... Hur fan gör man buljongen då?!

Någon som kan förklara?

Vassego: http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=koka+fond&rlz=1R2ADSA_svSE381&a q=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=be68989543da9391
Citera
2010-10-21, 08:07
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Tjenare,

Någon som kan förklara?

https://www.flashback.org/t998277
Citera
2010-10-21, 10:36
Medlem
andouilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-moll
Jag tänkter grädda pajskal i folieformar och sedan frysa dem för att kunna ta upp vartefter och grädda matpajer. Degen är den klassiska med vetemjöl, smör och några matskedar vatten.
Någon som kan säga om det fungerar? Blir pajskalet tråkigt efter frysning?
Det går utmärkt att frysa in förgräddade pajskal, kör på bara!
Citera
2010-10-21, 18:34
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Mängder av spenat 200-300g per dag och nitrit, vad är det som gäller?
Citera
2010-10-21, 23:23
Medlem
SexyBeasts avatar
Jag har ingen slaktare i närheten för tillfället men har sett att det säljs frysta märgben från nöt hos min lokala ica-handlare. Går det att koka buljong på dessa? Hur mycket krävs ungefär?
Citera
2010-10-22, 03:14
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag har ingen slaktare i närheten för tillfället men har sett att det säljs frysta märgben från nöt hos min lokala ica-handlare. Går det att koka buljong på dessa? Hur mycket krävs ungefär?

Det går alldeles utmärkt:https://www.flashback.org/sp6459960

Sedan fryser du in dem kuber där du normalt gör iskuber.
Citera
2010-10-22, 09:03
Medlem
Syltlökens avatar
Stekte lövbiff igår i tron om att det skulle bli gott, icke! Den blev seg som gubbkuk.
Hur ska man göra? Så jävla svårt kan det ju inte vara?
Citera
2010-10-22, 09:26
Medlem
Om man inte har varmluftsugn, hur bra går det att köra flera saker samtidigt? Tänkte köra en griswellington överst, och hasselbacks/gratäng i mitten? Go/No go?
Citera
2010-10-22, 09:49
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Stekte lövbiff igår i tron om att det skulle bli gott, icke! Den blev seg som gubbkuk.
Hur ska man göra? Så jävla svårt kan det ju inte vara?

Då stekte du dom till döden.

Jag kör på 5:an på pannan (av 6) för att köttbiten ska fortsätta ligga plant i pannan. I med smör. Lägg ner köttbiten i 35 sekunder. Salta peppra, vänd, salta peppra och 35 sekunder stektid på den sidan också. Totalt strax över minuten och brukar inte bli segt.
Citera
2010-10-22, 10:10
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Då stekte du dom till döden.

Jag kör på 5:an på pannan (av 6) för att köttbiten ska fortsätta ligga plant i pannan. I med smör. Lägg ner köttbiten i 35 sekunder. Salta peppra, vänd, salta peppra och 35 sekunder stektid på den sidan också. Totalt strax över minuten och brukar inte bli segt.
Grejen är att jag tänkte verkligen på att jag inte skulle översteka dom. Körde dom max 2 min totalt. Gör verkligen några sekunder för mycket i pannan så mycket på segheten? Sen stekte jag dom i en teflonpanna vilket kanske inte är det bästa.
Citera
2010-10-22, 10:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Grejen är att jag tänkte verkligen på att jag inte skulle översteka dom. Körde dom max 2 min totalt. Gör verkligen några sekunder för mycket i pannan så mycket på segheten? Sen stekte jag dom i en teflonpanna vilket kanske inte är det bästa.
Lövbiff är en av de "svåraste" stykningsdetaljerna som finns. Det gäller att pricka tiden och temperaturen exakt annars blir resultatet som i ditt fall.

Vi har ju en annan tråd där man diskuterar användning av 1,7 kilo lövbiff och där vissa medlemmar föreslagit att man skall göra pytt i panna av en stor mängd. Jag är tämligen säker på att det hade resulterat i katastrof och att köttet hade möjligtvis varit ännu segare än i ditt fall.

Lövbiff skall antingen halstras på högsta värme i några sekunder (!) eller köras länge, som man till exempel gör i samband med sjömansbiff eller oxrullader. Det går visserligen att köra lövbiffen genom stir-fry metoden men köttet måste marineras i förväg.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in