Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-18, 12:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Hej, jag behöver lite hjälp.

Jag tänkte ta och baka mig ett gott bröd idag när jag ändå är ledig. Men tänker att det vore kul med något nytt. Har ätit lite för mycket bröd med bara vetemjöl/rågmjöl/durumvetemjöl på sista tiden. Till saken hör att jag är alergisk mot en hel del saker. Exempelvis: nötter, solrosfrö och linfrö.

Fast jag vill ändå göra ett nytt och roligt bröd. Gärna med lite kul småplock i. Så nu undrar jag vad jag kan ha i mitt bröd istället för nötter/frön. Det är jättekul om någon vill komma med en bra idé.

Bästa hälsningar Trollet
Torkade aprikoser och fikon kan vara gott i bröd.
Citera
2015-01-18, 12:54
Medlem
constants avatar
Citat:

Jag tänkte ta och baka mig ett gott bröd idag när jag ändå är ledig. Men tänker att det vore kul med något nytt. Har ätit lite för mycket bröd med bara vetemjöl/rågmjöl/durumvetemjöl på sista tiden. Till saken hör att jag är alergisk mot en hel del saker. Exempelvis: nötter, solrosfrö och linfrö.

Fast jag vill ändå göra ett nytt och roligt bröd. Gärna med lite kul småplock i. Så nu undrar jag vad jag kan ha i mitt bröd istället för nötter/frön. Det är jättekul om någon vill komma med en bra idé.

Bästa hälsningar Trollet
Torkad frukt, äpplen, russin...
Citera
2015-01-18, 13:32
Medlem
christerys avatar
Citat:

Bästa hälsningar Trollet

Tror du kan hitta lite tips under (FB) Bakning, matbröd och kakor fliken.

Men utan mjöl och frön blir det ju lite klurigt. Skall du bara göra nåt kul så är väl potatislimpa eller surdegsbröd nåt att testa. Eller foccacia (månne det går att peta ner soltorkade tomater eller oliver i den) om du vill testa nåt italienskt.
Citera
2015-01-18, 14:50
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tror du kan hitta lite tips under (FB) Bakning, matbröd och kakor fliken.

Men utan mjöl och frön blir det ju lite klurigt. Skall du bara göra nåt kul så är väl potatislimpa eller surdegsbröd nåt att testa. Eller foccacia (månne det går att peta ner soltorkade tomater eller oliver i den) om du vill testa nåt italienskt.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Torkad frukt, äpplen, russin...

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Torkade aprikoser och fikon kan vara gott i bröd.

Tack!

Bra idé att baka bröd på torkad frukt. Att jag inte täkte på det Ska i alla fall provas framöver. Brukar ni blötlägga frukten innan, eller ska den rakt i bara?Idag var jag bara ivrig att köra igång, så jag körde på vad som fans hemma.

Det ena brödet jag bakar är på vetemjöl och durumvetemjöl. Sen slänger jag i lite ungsrostade feferonis i brödet. Brödet borde ju smaka bra I det andra har jag vanligt vetemjöl igen och sen lite havregryn. Som jag först malde i mixern och sedan rostade lite i ugnen. Eventuellt ska jag krydda en bit av havredegen med piri piri om jag känner för det. Menade förresten inte att jag vill undvika mjöl, bara att det blir lite långrandigt om man bara kör på det

Kanske gick lite långt med ingredienserna. Men om det värsta skulle inträffa har jag åtminstone en knäckebrödsskiva i brödskåpet
Citera
2015-01-19, 08:06
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Hur länge, och i vilken temperatur, kan jag förvara färdiggrillade kycklingklubbor?

Ska köpa färdiggrillade kycklingklubbor (varma, ni vet som ligger i påse i ett värmeskåp i matbutiken) som ska ätas först till middag.
Kan jag förvara dom i ugnen på låg värme i typ 6-7 timmar utan att dom blir äckliga?
Citera
2015-01-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Hur länge, och i vilken temperatur, kan jag förvara färdiggrillade kycklingklubbor?

Ska köpa färdiggrillade kycklingklubbor (varma, ni vet som ligger i påse i ett värmeskåp i matbutiken) som ska ätas först till middag.
Kan jag förvara dom i ugnen på låg värme i typ 6-7 timmar utan att dom blir äckliga?

Kommer bli väldigt torra då. Lägg dem i kylen istället. När du värmer dem tycker jag du ska sätta ugnen på 100°C och låta dem ligga där i 30-40 minuter, det blir mycket bättre än mikron.
Citera
2015-01-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Beror väl på hur man förvarar den. Lök brukar hålla ca 3-4 veckor för mig, då har jag den i plastpåse, vilket man tydligen inte ska ha. Vitlök håller längre (i min kyl iaf).

Okej tack får gå på känslan
Citera
2015-01-21, 18:00
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag ska göra chokladmousse och ska ha 0,5 dl socker till det. Hemma har jag strösocker. Funkar det lika bra eller måste jag ut och köpa?
Citera
2015-01-21, 18:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag ska göra chokladmousse och ska ha 0,5 dl socker till det. Hemma har jag strösocker. Funkar det lika bra eller måste jag ut och köpa?
Det tror jag nog då socker oftast är just strösocker om man inte har det till kaffet.

Bara för att jag är då förbaskat nyfiken: vad hade du tänkt köpa istället för strösocker?
Citera
2015-01-21, 20:41
Medlem
klybans avatar
Chicken marsala, ser att den görs med grädde och utan grädde.
Vilken anses som den traditionellt riktiga?
Och vilken tycker ni är godast?(då utan bry sig om vad som är rätt med grädde eller inte)

Sen den som inte har grädde i sig, verkar ha en ordentlig klick smör istället.
Citera
2015-01-21, 21:17
Medlem
klybans avatar
Citat:

Bästa hälsningar Trollet
Jag brukar köpa den färdiga blandningen "Grekiskt Lantbröd".
För sedan kavla ut det ungefär som när man gör bullar.
Brer på ett lager med mjukost naturell(men går nog med vad man vill, skinkosten skulle säkert vara jätte god med).
På detta lager lägger jag på hackade soltorkade tomater, fin skivade oliver, sen rullar ihoo tight till ett bröd.
Snittar, jäser och sen penslar med vatten och lite mjöl på.
Har även haft i vitlöksklyftor, vilket inte är dumt det heller.

Brukar vara en hit på kalasen man har.
man behöver inte köra denna grekiska mjölblandning, det går att göra egen blandning också.
För rent vetemjölks bröd tycker jag inte passar, minst 10% grahamsmjöl i så fall.
Citera
2015-01-21, 21:23
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det tror jag nog då socker oftast är just strösocker om man inte har det till kaffet.

Bara för att jag är då förbaskat nyfiken: vad hade du tänkt köpa istället för strösocker?

"Vanligt" socker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in