Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 13:00
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser ut som en reducerad körsbärs-coulis med några bitar kvar. Det är nog inte gelé.

~Paul~
Jag skulle gissa att det är blåbär eftersom den heter Blueberry Cheesecake.
Citera
2014-03-26, 13:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag skulle gissa att det är blåbär eftersom den heter Blueberry Cheesecake.
Haha OK .

~Paul~
Citera
2014-03-28, 10:21
Medlem
gr6810s avatar
Jag funderar på att steka lammkotletter idag med kanske lite dijon och gräslök.

Till det funderar jag på att göra en kålrotspuré och jag undrar om ni tror på att smaksätta den med kanske lite citron och kryddnejlika?

Jag tänkte då låta kryddnejlikan koka med när kålroten kokar.
Citera
2014-03-28, 11:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag funderar på att steka lammkotletter idag med kanske lite dijon och gräslök.

Till det funderar jag på att göra en kålrotspuré och jag undrar om ni tror på att smaksätta den med kanske lite citron och kryddnejlika?

Jag tänkte då låta kryddnejlikan koka med när kålroten kokar.
Du bör nog vara försiktig med kryddnejlikan. I samspel med den söta kålroten, den syrliga citronsaften och konsistensen som sådan så är risken stor att det hela påminner om ett potatismos i vilket man har tappat sin glögg .

~Paul~
Citera
2014-03-28, 11:39
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du bör nog vara försiktig med kryddnejlikan. I samspel med den söta kålroten, den syrliga citronsaften och konsistensen som sådan så är risken stor att det hela påminner om ett potatismos i vilket man har tappat sin glögg .

~Paul~
Tack, jag läste någonstans att kryddnejlika skulle passa bra till lamm. Men, jag kanske ska satsa på enkelhet med kålrot och citron istället eller bara kålrot.
Citera
2014-03-28, 12:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tack, jag läste någonstans att kryddnejlika skulle passa bra till lamm. Men, jag kanske ska satsa på enkelhet med kålrot och citron istället eller bara kålrot.
Rosmarin och vitlök, S&P är det jag skulle ha på/i lamm. Börja tjorva med nåt annat är ju bara att riskera en fin köttbit. Och det vill man ju inte.

Sen är jag fånigt förtjust i får i kål åxå som serveras med kokt mandelpotatis och lingonsylt, om det nu kan kallas att krydda (kål+lingon alltså).
Citera
2014-03-28, 12:42
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Rosmarin och vitlök, S&P är det jag skulle ha på/i lamm. Börja tjorva med nåt annat är ju bara att riskera en fin köttbit. Och det vill man ju inte.

Sen är jag fånigt förtjust i får i kål åxå som serveras med kokt mandelpotatis och lingonsylt, om det nu kan kallas att krydda (kål+lingon alltså).
Jo, jag är van vid de vanliga smakerna, men har börjat googla efter nya smakkombinationer.
Citera
2014-03-28, 13:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jo, jag är van vid de vanliga smakerna, men har börjat googla efter nya smakkombinationer.

Lite orientaliskt kanske skulle passa? http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/%C3%A5ngbr%C3%A4serad-lamml%C3%A4gg-med-lime-och-orientaliska-kryddor/
Citera
2014-03-29, 13:45
Medlem
Tjena!

Har en bit Rostbiff på 1,2 Kg
Hur länge kommer den att behöva vara inne i ugnen för att uppnå temp 55C
alltså hur länge innan middan måste jag stoppa in den? Vi tänkte käka kl 5.

PS. Tänkte bryna den först, om ni tror det har någon påverkan....

PS igen. Läste runt lite på internet, ca 1,5 timme/Kg i 125 gradg ugn verkar göra susen, kör nog på det
Senast redigerad av PureMonkz 2014-03-29 kl. 13:47.
Citera
2014-03-29, 18:08
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureMonkz
Tjena!

PS igen. Läste runt lite på internet, ca 1,5 timme/Kg i 125 gradg ugn verkar göra susen, kör nog på det

Du behöver verkligen investera i en termometer, de är billiga och oumbärliga. Oavsett om du tillagar kött eller bakar bröd. Tänk också på att temperaturen i ugnen kan variera kraftigt mot vad du ställt in den på.
Citera
2014-03-29, 22:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureMonkz
Tjena!

Är ltie sent ute.
Men det är rätt många variabler som styr tiden i ugnen.
Som storlek, formen, temperatur på köttet vid start på tillagningen.

Så en jävligt svår fråga att svara på:
Vanligt brukar vara 1h per kg kött, när man kör 125g.

Köp dig en termometer, det är det enda säkra.
Citera
2014-03-30, 08:31
Medlem
Kuittsas avatar
Hur gör man en plankstek? Ska jag steka köttet först och sedan köra den i ugnen med spritsad potatismos? Vad är den bästa köttbiten att tillaga plankstek av och hur får jag den rare om den både steks och värms i ugnen? För er svenskar kanske mina frågor verkar löjliga men jag har aldrig sett en plankstek här i Finland. Åt en plankstek i Sverige för tiotal år sedan, den serverades på en ekplanka. Är det kutym att tillaga på en ekplanka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in