Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-31, 10:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Visst, om du vill käka snusstorra pappbitar...
Jag brukar köra till 70 iaf, och det blir alltid saftigt och gott. Brukar köra på ganska låg temperatur, typ 150 grader. Man kan även ana en viss rosa nyans på köttet inuti. Så visst går det att få saftigt kött även om man tar upp det till 70.
Citera
2014-12-31, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatherFrost
Okej. Postade lite tidigare i denna tråd för ett tag sen. Nu är det dags ännu en gång. Lås oss säga att jag ska tillaga en fläskfilé. Som hjälpmedel har jag en köttermometer. Tillagnings tempen på en fläskfilé är väl 65 grader (medium rare?). Frågan är då. Ska jag ta ut köttet direkt då tempen visar 65 grader?

Jag skulle salta och peppra och slå in i folie. Sätt ugnen på 100C och kör köttet tills det är 65C i mitten. Sen kan du vila köttet utanför ugnen i typ 15-30 min. Hetta sedan upp en stekpanna glödhett och stek yta runtom på köttet i olja eller skirat smör. Skiva upp direkt innan servering. Har man bra fläskkött så är 65C perfekt. Har du unken danskfilé så vinner du nog på att köra på högre temp då den har någon knepig bismak som man blir av med på högre temp.
Citera
2014-12-31, 11:48
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Sen kan du vila köttet utanför ugnen i typ 15-30 min. Hetta sedan upp en stekpanna glödhett och stek yta runtom på köttet i olja eller skirat smör. Skiva upp direkt innan servering.

Tänkte precis ställa en fråga om detta. Liksom att man styr upp någon fin stekyta. Man gör alltså detta efter den är färdig i ugn. Inte före.
Citera
2014-12-31, 12:52
Medlem
Citat:
Tänkte precis ställa en fråga om detta. Liksom att man styr upp någon fin stekyta. Man gör alltså detta efter den är färdig i ugn. Inte före.

Ja jag tycker definitivt att det är bättre. När köttet ligger i ugnen så kan det tränga ut proteinskum (ofta albumin) som ser lite grått och tråkigt ut. Det är inte kul vid serveringen. Steker man däremot köttet efter att det varit i ugnen så gör man ju liksom ny yta på det.

Det vi vill med stekytan är två saker. Vi vill åt smakerna som kommer feån de kemiska reaktionerna när protei denatureras i hög temperatur (brukar sammanfattas som Maillardreaktioner). De bidrar verkligen med smak. Sen vill vi ju också att det ska se trevligt ut
Citera
2014-12-31, 13:58
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja jag tycker definitivt att det är bättre. När köttet ligger i ugnen så kan det tränga ut proteinskum (ofta albumin) som ser lite grått och tråkigt ut. Det är inte kul vid serveringen. Steker man däremot köttet efter att det varit i ugnen så gör man ju liksom ny yta på det.

Det vi vill med stekytan är två saker. Vi vill åt smakerna som kommer feån de kemiska reaktionerna när protei denatureras i hög temperatur (brukar sammanfattas som Maillardreaktioner). De bidrar verkligen med smak. Sen vill vi ju också att det ska se trevligt ut

Och då steker jag köttet i olja eller smör. En väldigt kort tid på väldigt hög värme?
Citera
2014-12-31, 15:21
Medlem
svampdamps avatar
1kg rostbiff på 125 grader i ugn. Hur lång tid uppskattar ni att det tar att nå 60 grader?

Kan jag sänka tempen ytterligare? Har några timmar på mig nämligen.
Senast redigerad av svampdamp 2014-12-31 kl. 15:25.
Citera
2014-12-31, 15:29
Medlem
Citat:
Och då steker jag köttet i olja eller smör. En väldigt kort tid på väldigt hög värme?

Ja precis. Det tycker jag är bra i alla fall
Citera
2014-12-31, 16:42
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
1kg rostbiff på 125 grader i ugn. Hur lång tid uppskattar ni att det tar att nå 60 grader?

Jag börjar få lite ont om tid kan någon öppna keften och hjälpa till lite?

Något bra tips på krydda uppskattas också.
Citera
2014-12-31, 17:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/h/hur-man-steker-rostbiff/

1 timme 15-30 minuter
Citera
2014-12-31, 18:50
Medlem
klybans avatar
Citat:

ca 1h, utan termometer är det jävligt svårt att pricka.
Sen har tempen på köttet vid början av tillagningen en stor betydelse i hur fort det går.
Citera
2014-12-31, 18:59
Medlem
klybans avatar
Citat:

Till rostbiffen så brukar jag ta göra en cajunliknande paprikabaserad kryddblandning.
Som jag använder rikligt av, sen bryner till den fint.
Lite vatten i stekpannan, som jag sen häller i formen med rostbiffen.
Som jag använder till att ösa den skivade rostbiffen, för sen få några flingor av salt.
Tycker jag det blir jävligt gott.
Vill man ha en mildare kryddning, så finns ju alltid salt och peppar, som inte är dumt heller.
Citera
2014-12-31, 21:36
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag tog ut färdiglagad köttfärs för 3 timmar sen som jag hade fryst ner. Det ser rätt tinat ut nu men när är det ok att äta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in