Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-04, 14:45
Medlem
Fryspizza (typ grandiosa, ica eller liknande) på teflonpanna på låg värme. Bra eller anus?
Citera
2009-06-04, 15:08
Medlem
rovskaggs avatar
Felpost
Senast redigerad av rovskagg 2009-06-04 kl. 15:18.
Citera
2009-06-04, 16:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUGOyGRINGO
Fryspizza (typ grandiosa, ica eller liknande) på teflonpanna på låg värme. Bra eller anus?
Du kan ge den en fin yta undertill och fortsätta sedan i ugn.

~Paul~
Citera
2009-06-05, 14:44
Medlem
Frank Friendlys avatar
Okej behöver hjälp med översättning igen denna gång SKINKEBIFF till svenska.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=10890
Citera
2009-06-05, 16:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Okej behöver hjälp med översättning igen denna gång SKINKEBIFF till svenska.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=10890
Om jag förstått det rätt så handlar det om benfri kotlett, dvs det som nu så populärt kallas för grisytterfilé. Den kan vara i skivor eller hel och kallas då för fläskhare.

~Paul~
Citera
2009-06-05, 16:45
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag förstått det rätt så handlar det om benfri kotlett, dvs det som nu så populärt kallas för grisytterfilé. Den kan vara i skivor eller hel och kallas då för fläskhare.

~Paul~

Ahh jag var inne och sög på fläskhare men avfärdade det eftersom det var typ en stek, benfri kotlett låter troligt.

Om någon har något att tilläga så kör på annars får det bli benfri kotlett

Tack för hjälpen
Citera
2009-06-05, 17:55
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Ahh jag var inne och sög på fläskhare men avfärdade det eftersom det var typ en stek, benfri kotlett låter troligt.

Om någon har något att tilläga så kör på annars får det bli benfri kotlett

Tack för hjälpen
Nej jag tycker också att benfri kotlett är den mer korrekta benämningen. Fläskytterfile tycker jag bara är ett löjligt försök att få det att låta bättre än det är.
Citera
2009-06-07, 13:07
Medlem
Jag skulle vilja bli snabb och bra på att skära tomater, gurka, sallad, lök och allt sånt där. Strimla, hacka och skiva med andra ord. Just nu tar det en lång stund att hacka en lökm. detta kan inte fortgå. jag måste bli snabb och effektiv

några tips??
Citera
2009-06-07, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Jag skulle vilja bli snabb och bra på att skära tomater, gurka, sallad, lök och allt sånt där. Strimla, hacka och skiva med andra ord. Just nu tar det en lång stund att hacka en lökm. detta kan inte fortgå. jag måste bli snabb och effektiv

några tips??
1. Skaffa en kockkniv (Gärna minst 25 cm) och en stor skärbräda.
2. Börja hålla ett pekfinger ut på ovansidan av knivbladet, då hamnar själva skaftet i "ingröpningen" mitt i handen, vilket ger mer stadga.
3. Ha plåster hemma. Man skär sig de första gångerna man försöker skära snabbt.
4. Träna med gurka först, eftersom den är lagom mjuk att skära.
Citera
2009-06-07, 13:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:

några tips??

Det enklaste är väl att skaffa någon hackapparat Lite fusk iofs men vaddå..
Citera
2009-06-07, 13:59
Medlem
klybans avatar
Citat:

några tips??
Det är bara och träna, så då får la gå till någon restaurang och fråga om du får får skala och hacka 25kg lök

Börja med en kniv som du tycker är skön och av kokknivsmodell, dessa har höga ryggar och gör det enklare för bladet vila mot dina fingrar utan att hacka med dom.
Citera
2009-06-08, 13:49
Medlem
Tjyvass avatar
Dum fråga kanske, men min osäkerhet får mig att tveka, tänka två gånger osv när det gäller mat. Jag är helt enkelt rädd för att det ska bli oätligt.

Affären hade inte oxsvans så jag köpte märgben istället. Går det lika bra om jag ska rosta dom i ugnen och sedan slänga i köttfärssåsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in