Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-25, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Hur länge håller sig Rödlök / Gullök i kylen?
Allt från någon vecka till flera månader.
Tycker det är helt omöjligt att berätta, pga svårt och se på löken när den tänker ge med sig.

Sen ska den inte få bli fuktig, då fallerar den snabbare.

Men har du en lök som legat i kylen i flera månader, så är det bara skala och titta på den.
Ser den bra ut så är det alldeles säkert inget fel på den heller.
Och använd då även näsan om du skulle vara osäker, dålig lök luktar inte bra.
Citera
2009-10-25, 17:33
Medlem
Gurka___s avatar
Hur länge och med hur hög temperatur bör jag värma en (kall) grillad kyckling i ugnen?
Citera
2009-10-25, 18:22
Medlem
gosns avatar
Är det någon som vet var man kan köpa en riktigt stor skärbräda/slaktarblock? Jag blir så otroligt irriterad på mina små plottriga grejer, man hackar en lök så får man knappt plats. Helst skulle jag vilja ha något riktigt jävla massivt. Typ en meter bred, ordentligt, ett gäng kilo i vikt... Söker liksom gränslandet mellan skärbräda och matsalsbord.
Citera
2009-10-25, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Hur länge och med hur hög temperatur bör jag värma en (kall) grillad kyckling i ugnen?
150 grader, 25 minuter. Dock är det svårt att veta exakt eftersom det hänger på storleken på kycklingen.

Den bör få vila inslagen i folie i ca 5 minuter efter uppvärmningen.

~Paul~
Citera
2009-10-25, 19:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Är det någon som vet var man kan köpa en riktigt stor skärbräda/slaktarblock? Jag blir så otroligt irriterad på mina små plottriga grejer, man hackar en lök så får man knappt plats. Helst skulle jag vilja ha något riktigt jävla massivt. Typ en meter bred, ordentligt, ett gäng kilo i vikt... Söker liksom gränslandet mellan skärbräda och matsalsbord.
Kan nog vara svårt att köpa sådant över disk. IKEA säljer stavträ i bok till deras köksbänkar på mått. Det kan funka.

En annan variant är att beställa på ett lokalt snickeri.

~Paul~
Citera
2009-10-25, 19:22
Medlem
gosns avatar
Okej. Vad är det man ska beställa exakt?

Alltså, någon särskild sorts trä som är extra bra. Och det ska väl behandlas och så...
Citera
2009-10-25, 19:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Okej. Vad är det man ska beställa exakt?

Alltså, någon särskild sorts trä som är extra bra. Och det ska väl behandlas och så...
Bok och ek är hårda träslag. Satsa på ändträ (stavlimmat) eftersom det är hårdare. Här är en sajt som kan ha det du söker: http://www.lgcoll.se/LitiumInformation/site/page.asp?Page=1&IncPage=113&IncPage2=34&Destinatio n2=14&Destination=8

~Paul~
Citera
2009-10-25, 20:08
Medlem
klybans avatar
Odalmannens rissorter ser ni det i era butiker?
Eller är det bara min som har slutat med det?

Tycker deras basmatiris är riktigt bra, och saknar det.
Citera
2009-10-25, 20:09
Medlem
Jag har ingen sås till mina potatisar som är klara om c:a 15 min. Kan jag helt enkelt smälta lite smör i en kastrull och äta till? Ska det blandas ut med något, eller kan jag smälta det och bara hälla på rakt av?

Har förstås ätit "smörsås" förut, men jag har ingen aning om ifall det är något annat än just smör i. Skulle uppskatta svar.
Citera
2009-10-25, 20:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Jag har ingen sås till mina potatisar som är klara om c:a 15 min. Kan jag helt enkelt smälta lite smör i en kastrull och äta till? Ska det blandas ut med något, eller kan jag smälta det och bara hälla på rakt av?

Har förstås ätit "smörsås" förut, men jag har ingen aning om ifall det är något annat än just smör i. Skulle uppskatta svar.
Smör passar till allt, och potatis passar det utmärkt.
Är smöret mjukt så är det bara och mosa in smöret, annars en kort stund i micron.
Citera
2009-10-25, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre

Krossa den färdigkokta potatisen grovt med en gaffel. Salta lätt och lägg i klickar med smör. Låt det sakta smälta in och peppra lätt med nymalen peppar. Skvätt i några droppar citronsaft, slunga runt (rotera) hela kastrullen, smaka av igen och toppa slutligen med färskhackad persilja.

Servera.

~Paul~
Citera
2009-10-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Smör passar till allt, och potatis passar det utmärkt.
Är smöret mjukt så är det bara och mosa in smöret, annars en kort stund i micron.
Tack för svaret!
Gjorde som du föreslog och körde smöret snabbt i micron. Det smakade bra.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Krossa den färdigkokta potatisen grovt med en gaffel. Salta lätt och lägg i klickar med smör. Låt det sakta smälta in och peppra lätt med nymalen peppar. Skvätt i några droppar citronsaft, slunga runt (rotera) hela kastrullen, smaka av igen och toppa slutligen med färskhackad persilja.

Servera.

~Paul~
Den varianten var lite överkurs för ikväll, men jag ska testa den någon dag. Jag äter rätt mycket potatis.
Skriver upp citronsaft på inhandla-listan.

Tackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in