Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-08, 14:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Dum fråga kanske, men min osäkerhet får mig att tveka, tänka två gånger osv när det gäller mat. Jag är helt enkelt rädd för att det ska bli oätligt.

Affären hade inte oxsvans så jag köpte märgben istället. Går det lika bra om jag ska rosta dom i ugnen och sedan slänga i köttfärssåsen?
Alltså märgben köper man för märgens skull. Du bör därför gröpa ur märgen efter tillagning.

Oxsvans köper man för både köttets och märgens skull.

~Paul~
Citera
2009-06-08, 15:35
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså märgben köper man för märgens skull. Du bör därför gröpa ur märgen efter tillagning.

~Paul~
Äh nu ligger de i såsen, det får bli som det blir med det.

Tack ändå.
Citera
2009-06-08, 15:48
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Dum fråga kanske, men min osäkerhet får mig att tveka, tänka två gånger osv när det gäller mat. Jag är helt enkelt rädd för att det ska bli oätligt.

Affären hade inte oxsvans så jag köpte märgben istället. Går det lika bra om jag ska rosta dom i ugnen och sedan slänga i köttfärssåsen?

Det blir ett helt annat resultat - men det blir alla gånger väldigt bra.

Oxsvansen har förutom kött (och märg?) en massa limämnen som ger en speciell konsistens som du inte kommer att få med märgben. Märgbenet kommer dock att ge likande typ av fyllighet som svansen. Och som dePaul säger så kan du skrapa ut märgen och lägga i såsen som pricken över i. Ett annat alternativ är att lägga märgen på små brödskivor och ha dem på sidan av.
Citera
2009-06-08, 16:11
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det blir ett helt annat resultat - men det blir alla gånger väldigt bra.

Oxsvansen har förutom kött (och märg?) en massa limämnen som ger en speciell konsistens som du inte kommer att få med märgben. Märgbenet kommer dock att ge likande typ av fyllighet som svansen. Och som dePaul säger så kan du skrapa ut märgen och lägga i såsen som pricken över i. Ett annat alternativ är att lägga märgen på små brödskivor och ha dem på sidan av.
Det där med brödet låter gott, tack!
Citera
2009-06-08, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Jag tycker märgben är kungligt i buljong. Först rosta dem, sedan låta det koka med rotfrukter tills de är mos. Sedan lägger man märgen i buljongen och kryddar upp den så blir det mycket gott.
Citera
2009-06-08, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tycker märgben är kungligt i buljong. Först rosta dem, sedan låta det koka med rotfrukter tills de är mos. Sedan lägger man märgen i buljongen och kryddar upp den så blir det mycket gott.
Inte helt fel .

~Paul~
Citera
2009-06-13, 15:24
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Känner ngn till huruvida det finns glutenfritt durumvete att köpa på vanliga affärer (ICA, COOP, Willys et c)?
Citera
2009-06-13, 20:33
Medlem
Vad delar ni köttfärsen med? Jag får aldrig riktigt till det ordentligt.
Citera
2009-06-13, 20:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
I vilket sammanhang?

När jag steker köttfärs så använder jag stekspaden att dela med.
Sambon tycker att jag ägnar lite för stor tid till detta men jag hackar delar och blandar med just stekspaden.
Citera
2009-06-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
I vilket sammanhang?

När jag steker köttfärs så använder jag stekspaden att dela med.
Sambon tycker att jag ägnar lite för stor tid till detta men jag hackar delar och blandar med just stekspaden.

Ok. Det var precis så jag menade, men jag brukar inte få till det något bra.. Hatar att äta köttfärs när den inte är "delad" ordentligt så att maskarna myser med varandra
Citera
2009-06-13, 21:32
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ok. Det var precis så jag menade, men jag brukar inte få till det något bra.. Hatar att äta köttfärs när den inte är "delad" ordentligt så att maskarna myser med varandra
OK men då är det bara att arbeta på hacka med "spetsen" på en plaststekspade enligt ett mönster blanda och vänd platta till lite och hacka igen trist jobb men det blir bra.
Citera
2009-06-13, 22:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Potatisstöten.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in