Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-19, 21:51
Medlem
christerys avatar
Så bara spaghetti och ingen spis hemma. Ingen gasolgrill heller, låter som att du får somna hungrig.

Men ett litet spritkök som du använder ute i skogen har du väl ändå? En burk makrill som du käkar på knäckebröd, kanske lite lax över från julen på en macka... Varma koppen eller nudlar... fast det kräver ju spritköket.

Det finns alltid nåt.

Jag har alltid nåt hemma, bara jag letar.

Har du flyttat på spisen när du städade, du kanske har ryckt ur sladden.

Kaffebryggare och bullens korv i glasbehållaren. Allt är möjligt.
Senast redigerad av christery 2013-01-19 kl. 21:54.
Citera
2013-01-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så bara spaghetti och ingen spis hemma. Ingen gasolgrill heller, låter som att du får somna hungrig.

Men ett litet spritkök som du använder ute i skogen har du väl ändå? En burk makrill som du käkar på knäckebröd, kanske lite lax över från julen på en macka... Varma koppen eller nudlar... fast det kräver ju spritköket.

Det finns alltid nåt.

Jag har alltid nåt hemma, bara jag letar.

Har du flyttat på spisen när du städade, du kanske har ryckt ur sladden.

Kaffebryggare och bullens korv i glasbehållaren. Allt är möjligt.
Inget spritkök i någon skog här, bor i stan (Göteborg). Jag hittade En räkost som ramlat bakom saker därbak i kylen! Smask!
Citera
2013-01-20, 02:01
Medlem
Har planerat att laga lite köttfärssås imorgon men är sugen på att prova något annat än krossade konservtomater. Jag skulle uppskatta något bra tips på vad man kan göra med färska tomater. Ska man koka egen tomatsås från grunden för att sedan hälla över den till köttfärsen eller kan man lika gärna köra tomaterna i blender, sila bort lite vatten och hälla ner med köttfärsen? Har matolja, färska tomater, ketchup, tomatpuré, vitlök, gul lök och lite blandade kryddor till hands.
Senast redigerad av Kuningaz 2013-01-20 kl. 02:09.
Citera
2013-01-20, 02:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Har planerat att laga lite köttfärssås imorgon men är sugen på att prova något annat än krossade konservtomater. Jag skulle uppskatta något bra tips på vad man kan göra med färska tomater. Ska man koka egen tomatsås från grunden för att sedan hälla över den till köttfärsen eller kan man lika gärna köra tomaterna i blender, sila bort lite vatten och hälla ner med köttfärsen? Har matolja, färska tomater, ketchup, tomatpuré, vitlök, gul lök och lite blandade kryddor till hands.

Lök och balsamvinäger, samt färska tomater gör en utmärkt sås. Tar sitt lilla tag. Ca 1 timme,

För att få lite inspiration så

1 - 1,5 kg tomat
runt 3 st gul lökar, beror på storlek
5 st vitlöksklyftor eller en solo, tja - efter smak helt enkelt
3 msk olivolja, eller två gluckar...
1 st lagerblad, mums
2 msk balsamvinäger, ska vara lite syra. Men den kan du hoppa om du inte gillar det.
1 msk socker och 1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 msk torkad oregano, eller dubbelt så mycket färsk

Inte så noga, men det känner du på smaken. Låt dom 6 första gifta sig innan du kryddar första gången

Börja med löken+oreganon+oljan, tomat+vinäger och annat när dom fräst. Ta det varligt med kryddningen.

Eller följ ditt sinne. Det är så jag gör. Vattnig i början gör bara det är lättare att få ut kryddorna jämnt.

Har i nån droppe av blairs starkare såser åxå (typ after death). Men det har man kanske inte hemma.
Senast redigerad av christery 2013-01-20 kl. 02:48.
Citera
2013-01-20, 04:05
Medlem
christerys avatar
fan det höll jag på att glömma, prova med lite grädde i såsen. Tydligen ska det vara gott, ta i den mot slutet annars kan det sluta illa. Men det är inte nåt jag har provat.

Är inte så bra på att laga mat så jag äter hellre ute.

Eller det är trist att laga för mig själv, i stugan så är jag så illa tvungen. Därav har jag lite basala kunskaper, att jag sen bott hemmifrån sen jag var 16 kanske gör att jag har snappat upp lite för att slippa käka på donken varje dag.
Senast redigerad av christery 2013-01-20 kl. 04:08.
Citera
2013-01-20, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz

Skit i färska tomater. De konserverade är bättre den här tiden på året
Citera
2013-01-20, 09:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Skit i färska tomater. De konserverade är bättre den här tiden på året

Skit i vad folk frågar om, bra inställning. H*n har säkert testat allt från krossade till hela i konserv.

Låt människor experimentera. Annars lär man ju sig inget, och dom är inte så jäkla dåliga dom färska.

Steker hellre nån färsk kvisstomat till bacon och ägg på morgonen är .. tja vad skulle alternativet vara? Hel burktomat... Knappast.

Fast nu äter jag sällan frukost. Men du förstår skillnaden.
Citera
2013-01-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skit i vad folk frågar om, bra inställning. H*n har säkert testat allt från krossade till hela i konserv.

Låt människor experimentera. Annars lär man ju sig inget, och dom är inte så jäkla dåliga dom färska.

Steker hellre nån färsk kvisstomat till bacon och ägg på morgonen är .. tja vad skulle alternativet vara? Hel burktomat... Knappast.

Fast nu äter jag sällan frukost. Men du förstår skillnaden.

Satan vad aggressiv du var då.

Det var inte så jag menade men jag tycker faktiskt att de konserverade har blivit så himla bra de senare åren så de utklassar nästan de färska året runt.
Citera
2013-01-20, 10:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Det var inte så jag menade men jag tycker faktiskt att de konserverade har blivit så himla bra de senare åren så de utklassar nästan de färska året runt.
Vad är det för konserverade som är bra?
Citera
2013-01-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är det för konserverade som är bra?

Mutti, Delize, Saltå Kvarn, Kung Markatta

Ursäkta om jag haft tråkig ton. Jag skrev tidigare inlägg på telefonen och då blir man så kortfattad. Jag är genuint irriterad på att vi inte ens på sommaren kan köpa bra tomater i Sverige. Visst kan man ha flyt och komma över någon marknad eller köpa fina på någon saluhall i Stockholm men generellt så dignar våra butiker av smaklösa holländska och även svenska tomater. Tomater som är plockade när de är gröna och som sedan på kemisk väg lurats att byta färg till röda.

Självklart så kan man inte ersätta alla färska tomater med konserverade. Ska man göra en salsa verde, en tomatsallad eller bara grilla en tomathalva så måste man så klart använda färska. Det jag brukar göra är att jag sockrar dem lite för att få dem att smaka lite mer som de ska i alla fall.
Citera
2013-01-20, 10:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ska testa, dock inte Saltå Kvarn - haha.
Citera
2013-01-20, 11:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Ursäkta om jag haft tråkig ton. Jag skrev tidigare inlägg på telefonen och då blir man så kortfattad. Jag är genuint irriterad på att vi inte ens på sommaren kan köpa bra tomater i Sverige. Visst kan man ha flyt och komma över någon marknad eller köpa fina på någon saluhall i Stockholm men generellt så dignar våra butiker av smaklösa holländska och även svenska tomater. Tomater som är plockade när de är gröna och som sedan på kemisk väg lurats att byta färg till röda.

Självklart så kan man inte ersätta alla färska tomater med konserverade. Ska man göra en salsa verde, en tomatsallad eller bara grilla en tomathalva så måste man så klart använda färska. Det jag brukar göra är att jag sockrar dem lite för att få dem att smaka lite mer som de ska i alla fall.
Av den anledningen så köper jag endast små plommontomater i ask nu för tiden, eller små körsbärstomater ifall inga små plommontomater i ask finns. Visst, man kan även åka på bottennapp när det gäller de små tomaterna, men överlag så håller de riktigt bra kvalite. Många gånger är det faktiskt så att de små askarna för en tia smakar bättre än de riktigt svindyra stora svarta tomaterna.

De är ett helvete att skålla och skala dock, men jag har även gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in