Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-01, 18:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
När det gäller pasta så suger ju den torra pastan åt sig vattnet och därmed också saltet. Saltar man i efterhand lägger sig bara saltet utanpå pga de stora kristallerna. Detsamma skulle jag tro gäller grönsaker.
Ja och nej. När det gäller många grönsaker så gäller det att bryta ned deras molekylära struktur, så att vattnet tillsammans med saltet kan tränga in i "köttet". Salt förhindrar också en del mineraler att läcka ut i kokvattnet och därför upplevs dessa grönsaker som rikare i smaken.

Men framför allt är det alltså den uppruggade ytan på den kokta grönsaken som lättare behåller saltet i sin strukturella form.

~Paul~
Citera
2009-06-01, 22:53
Medlem
Hejsan

Jag hade tänkt att göra någon sorts kyckling kebab imorgon, bröd, sallad och en god sås är inget problem.
Men jag hade tänkt göra kycklingen lite spicy, inte allt för spicy men lite sting ska det allt ha. Men hur ska jag lyckas få kycklingen så?

Taco krydda? Dränka i paprika/chili pulver? Kanske inte de godaste, men ett bra tips vore kanon.

Tack
Citera
2009-06-01, 22:56
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubbe
Hejsan

Jag hade tänkt att göra någon sorts kyckling kebab imorgon, bröd, sallad och en god sås är inget problem.
Men jag hade tänkt göra kycklingen lite spicy, inte allt för spicy men lite sting ska det allt ha. Men hur ska jag lyckas få kycklingen så?

Taco krydda? Dränka i paprika/chili pulver? Kanske inte de godaste, men ett bra tips vore kanon.

Tack
Kyckling är ju ganska tacksamt eftersom det är så neutralt i smaken. Så nästan vilken krydda du än gillar så funkar den ihop med kyckling. Mitt förslag är dock att du slänger ihop en marinad med tex sambal och vitlök om du vill ha lite starkare kyckling.
Citera
2009-06-01, 23:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hejsan

Tack
Enklast är att blanda t ex Teriyakisås eller Hoisinsås med lite cayennepeppar/chilipulver, limesaft, svartpeppar, ev. salt, sojasås och rött paprikapulver.

Vill man fuska till den så kan man blanda Teriyaki med grillkrydda och cayennepeppar. Det är allt.

~Paul~
Citera
2009-06-01, 23:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hejsan

Tack
Marinera din kyckling i tigersås så kommer du få en trevlig smak men lite sting.
Om du nu inte van med stark chili för då kommer du inte få någon sting känsla, men då finns ju alltid cayenne, men smaken är fortfarande bra.
Citera
2009-06-01, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Kyckling är ju ganska tacksamt eftersom det är så neutralt i smaken. Så nästan vilken krydda du än gillar så funkar den ihop med kyckling. Mitt förslag är dock att du slänger ihop en marinad med tex sambal och vitlök om du vill ha lite starkare kyckling.
Saften från färsk ingefära och ett par vitlöksklyftor.
Citera
2009-06-02, 19:22
Medlem
Tack för alla svar, det blev klyban's tips på tigersåsen. Blev en utsökt kyckling och en mycket god kebab.
Citera
2009-06-02, 23:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack för alla svar, det blev klyban's tips på tigersåsen. Blev en utsökt kyckling och en mycket god kebab.
Trevligt att det blev bra
Brukar själv köra tigersås med både det ena och det andra och nöjd varje gång.
Kanske skulle önska lite större styrka men som sagt vad det finns ju cayenne att få upp stinget lite
Citera
2009-06-03, 14:31
Medlem
Torsk i äggsås

Okej, har ett torskblock och vill göra den i en god äggsås som sen ska frysas in. Kan man helt enkelt koka torsken i en färdig pulversås, typ citron&dill, och hacka i lite hårdkokt ägg? Eller finns det nån smartare/godare lösning?
Citera
2009-06-03, 16:08
Medlem
Torsk del 2

Hm, köpte fel sås i affären... Nu sitter jag här med en Knorr Citron&dill kryddmix till kall sås, som ska blandas med creme fraiche, ett fiskblock och ett par ägg. Hur göra för att få detta till en god middag?
Citera
2009-06-03, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban
Okej, har ett torskblock och vill göra den i en god äggsås som sen ska frysas in. Kan man helt enkelt koka torsken i en färdig pulversås, typ citron&dill, och hacka i lite hårdkokt ägg? Eller finns det nån smartare/godare lösning?
Skippa färdigsåsen.
Tre msk smör, tre msk mjöl, 0,5 l mjölk och 2 dl matlagningsgrädde, samt salt.
Smält smöret och ta bort från plattan. Tillsätt mjölet och rör ut i smöret.
Tillsätt vätskan lite i taget under omrörning och låt koka upp.
När såsen är lagom tjock tillsätts ägget.
Måste du frysa in det? Jag tycker ägg får en unken smak. Det tar max fem minuter att göra såsen om du har hårdkokta ägg.
Vill du piffa upp smaken kan du lägga i ett par msk Kalles kaviar.
Citera
2009-06-03, 22:02
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Jag hade blandat ihop:

Paprikapulver
Spiskummin
Koriander
Garam Masala
Chilipulver

Sen häller du i lite olivolja och blandar med kycklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in