Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-18, 16:30
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om du har högre temperatur i ugnen än kycklingens innertemperatur, tex 175 grader ugnstemperatur och 65 grader innertemperatur när du tar ut kycklingen, kommer de yttre delarna av kycklingen att vara varmare än de inre. När kycklingen "vilar" kommer temperaturen att jämna ut sig, vilket innebär att temperaturen i mitten stiger (och yttre delarna sjunker). Har du folie på stiger innertemperaturen mer, eftersom ytan kyls mindre, kycklingen "går efter".

Det här har särskilt stor betydelse vid hög tillagningstemperatur - om du skulle laga kycklingen vid 65 graders ugnstemperatur (länge, länge) får den samma temperatur rakt igenom - och kan vila under folie. Om du istället skulle köra i 300 graders ugn (gör inte det) och ta ut den vid 65 graders innertemperatur kommer temperaturen stiga 5-10 grader när du tar ut den - även utan folie.

Ok det var så du menade. Jag föredrar nog ändå att låta den vila i folie, men att istället ta ut den lite tidigare ur ugnen.
Citera
2008-11-19, 13:40
Medlem
Voluptariuss avatar
Jag är väldigt nyttig av mig och samtidigt väldigt medveten när jag har vissa vanor som kostar mer än det smakar.

Att morsan & jag använder kallpressad olivolja till stekning känns som slöseri då upphettningen förstör vissa egenskaper hos oljan.

Eftersom jag gärna vill använda den kallpressade oljan till sallader etc, vad kan jag använda som inte anses för onyttigt vid stekning?
Citera
2008-11-19, 14:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
vad kan jag använda som inte anses för onyttigt vid stekning?
Kallpressad olivolja är enligt min mening inte bara slöseri med pengar utan också slöseri med smaklökar .

Använd vanlig rapsolja, majsolja, jordnötsolja eller solrosolja. Tillsätt en klick smör i slutet för en fin yta.

~Paul~
Citera
2008-11-21, 00:08
Medlem
wearcapeflys avatar
Om kakor bli för degiga och man vill att de ska vara mer krispiga - vad bör man göra du på ett ungefär? Har hört att om man tar bort kakorna från den varma plåten när de kommer ur ungnen blir de mer krispiga, kommer ni på något mer?
Citera
2008-11-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Om kakor bli för degiga och man vill att de ska vara mer krispiga - vad bör man göra du på ett ungefär? Har hört att om man tar bort kakorna från den varma plåten när de kommer ur ungnen blir de mer krispiga, kommer ni på något mer?

Har för mig att bikarbonat ska köra kakorna krispigare, tyckte Leila nämnde något om det i hennes senaste program.

Annars är ju för låg värme eller för kort tid i ugnen en orsak till "degighet"
Citera
2008-11-21, 14:50
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Har för mig att bikarbonat ska köra kakorna krispigare, tyckte Leila nämnde något om det i hennes senaste program.

Annars är ju för låg värme eller för kort tid i ugnen en orsak till "degighet"

Tack för tipset! Jag körde lite mer biokarbonat än vanligt, vilket även gav lite större kakor... Tog nyss dem ur ugnen, det doftar sannerligen ljuvligt med nybakta kakor!
Citera
2008-11-21, 16:16
Medlem
klybans avatar
slow cooker/Crock Pot är det någon som testat en sån gryta?
Är den bra?, och vilken temperaturer kan den köra på?
Citera
2008-11-22, 22:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
slow cooker/Crock Pot är det någon som testat en sån gryta?
Är den bra?, och vilken temperaturer kan den köra på?
Inga svar betyder att ingen har en sådan här eller testat, då eller?
Verkade som en bra apparat så jag får la testa och berätta istället
Citera
2008-11-23, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Jag är väldigt nyttig av mig och samtidigt väldigt medveten när jag har vissa vanor som kostar mer än det smakar.

Att morsan & jag använder kallpressad olivolja till stekning känns som slöseri då upphettningen förstör vissa egenskaper hos oljan.

Eftersom jag gärna vill använda den kallpressade oljan till sallader etc, vad kan jag använda som inte anses för onyttigt vid stekning?
Quickgrill när man steker kött.
Som en smörgåsgrill ungefär, men man petar in en bit kött.
Fast ska det bli gott är ju en smörklick inte att förakta. Blir det på lördagskvällen!
Citera
2008-11-23, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Angående purjolök, vilken del är egentligen godast att använda i matlagning? Jag har fått för mig att den vita delen är det man använder, så jag brukar inte använda mer än lite av det gröna sen slänger jag resten, men hur är det? Kan man använda nästan hela löken utan att det smakar konstigt?
Det gröna är trådigare men också nyttigare.
Som någon skrivit tidigare är salladslök alltid ett bra alt till kalla rätter.
Citera
2008-11-24, 23:10
Medlem
wearcapeflys avatar
JAg har bakat ett bröd, men misstänker att jag tog ut det för tidigt, och detta för omkring en timme sedan. Kan jag stoppa tillbaka brödet i ugnen och grädda de mer trots att det nästan kallnat?
Citera
2008-11-25, 00:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
JAg har bakat ett bröd, men misstänker att jag tog ut det för tidigt, och detta för omkring en timme sedan. Kan jag stoppa tillbaka brödet i ugnen och grädda de mer trots att det nästan kallnat?
Ja. Du har dessutom inget val . Värm upp ugnen till något över den vanliga tempen så att brödet kommer upp i hög temp med en gång. Slå efter ca 5 m ner värmen under den vanliga så att skorpan inte blir bränd.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in