Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-02, 18:49
Medlem
Info800s avatar
Hur lång tid tar det att fritera en medium sized pommes?

Är 15 min normalt eller det är bara i min hemstad?

Gärna svar från någon som jobar i nåt gatukök
Citera
2010-04-02, 19:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Info800
Hur lång tid tar det att fritera en medium sized pommes?

Är 15 min normalt eller det är bara i min hemstad?

Gärna svar från någon som jobar i nåt gatukök
Japp, också gatuköksförsäljning har undertecknad testat på i unga år .

15 minuter är alldeles för lång tid. Vanligtvis räcker det med ca 3-5 minuter. Allt beror självklart på vilken temperatur man kör på samt storleken och mängden på pommesen. Oftast är det dock bråttom så man kör på ca 200 grader.

~Paul~
Citera
2010-04-02, 19:38
Medlem
milkmannenknas avatar
Behöver tips för vad jag kan göra med avocado? Aldrig hittat något bra att mixa det med .. kanske för att den inte smakar så mycket?
Citera
2010-04-02, 19:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
Behöver tips för vad jag kan göra med avocado? Aldrig hittat något bra att mixa det med .. kanske för att den inte smakar så mycket?
En guacamole skulle funkar bra, det är ju vad många gör med en avokado.

Sen har man massa guacamole varianter.
Jag kör en med gräddfil och habanero(förutom grundreceptet).
Citera
2010-04-03, 00:26
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:

Avokado går bra med keso, olivolja, löjrom, räkor. Det är gott att göra soppa på eller som klyban skriver; guacamole i massa olika tappningar.
Citera
2010-04-03, 01:13
Medlem
meepers avatar
Citat:

Gör en tomatsallad.

Dela körsbärstomater, skiva schalottenlök tunt, skär avokadon i tärningar, kärna ur några svarta oliver, gör en vinaigrette och vänd ned hackad persilja alternativt basilika (eller någon annan färsk kryddört du gillar).

Använd som tillbehör till kött med redig sås.

En annan variant är att göra något med skaldjur, det slår sällan fel även om det osar radhuslyx och 70-tal.
Citera
2010-04-03, 04:34
Bannlyst
Citat:
Gör tacoköttfärsen starkare än vanligt och bryt av med bitar vad den milda avocadon tillsammans med gurka och tomat.
Citera
2010-04-07, 13:24
Medlem
Mr Teks avatar
Hade tänkt ånkoka morötter i foliepaket med vin och smör någon som har en ide om hur lång tid det bör vara inne i ugnen då på säg 200 grader? Någon som har tipps på något annat man kan ha i paketet med?
tack på förhand.
Citera
2010-04-07, 13:58
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Tek
Hade tänkt ånkoka morötter i foliepaket med vin och smör någon som har en ide om hur lång tid det bör vara inne i ugnen då på säg 200 grader? Någon som har tipps på något annat man kan ha i paketet med?
tack på förhand.

Svaret på frågan är helt beroende av morötternas storlek. Rör det sig om hot dog-tjocklek (kom inte på nån bättre jämförelse) så kanske det rör sig om 40 minuter, men det är en helt spontan gissning. Du kan ju alltid öppna paketen och sticka i morötterna.
Citera
2010-04-07, 14:14
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Svaret på frågan är helt beroende av morötternas storlek. Rör det sig om hot dog-tjocklek (kom inte på nån bättre jämförelse) så kanske det rör sig om 40 minuter, men det är en helt spontan gissning. Du kan ju alltid öppna paketen och sticka i morötterna.
Det är ju klart, hade tänkt klyfta/kvarta dem till lagom storlek så får väll prova på en 15 min eller något.
Citera
2010-04-07, 20:06
Medlem
barA-kruTs avatar
Vad är skillnaden mellan en chokladpudding och en chokladmousse?
Citera
2010-04-07, 20:15
Medlem
Upptäckte idag att Potatis har mkt lägre enerigiinnehåll per 100g och tänkte att det mättar ju bättre än pasta som har ett högre energiinnehåll.

Är det någon som vet vad 100g okokt pasta väger ungefär kokt?

Man kan ju äta drygt 400g kokt potatis för att få i sig samma mängd kcal som i 100g okokt pasta. Skulle då vara intressant och veta hur mycket pastan väger..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in