Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-06, 10:35
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Låter som du vill lära dig göra mat själv och hitta på?

Om det är så, så finns ju två val, lär dig själv eller titta på recept och experimentera med deras uppbyggnad för förstå hur de är uppbyggda.

Mitt sätt jag har för mat, det är tänka på hur det smakar med de ingredienser man har framför sig, och vad dessa kan passa till.

Problemet är ju att jag inte kan se hur de är uppbyggda. Ser jag en lista med ingredienser har jag ingen aning om hur den är konstruerad. Vet inte vad någon av ingredienserna gör.
Citera
2020-02-06, 12:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Vet inte vad någon av ingredienserna gör.
Men du måste väl känna till att typ salt gör att det smakar mer salt? Att krossade tomater gör att det smakar tomat? Att lök smakar lök? Och kanske några få saker till. Börja där och gör en enkel tomatsås.

Nästa gång kan du även ha i grönsaksbuljong och jämföra smakerna. Och så vidare.

Edit: Och här hittar du små filmer när Leif Mannerström lagar mat. Han brukar förklara varför han använder vissa ingredienser och varför han inte använder andra: https://www.koket.se/sveriges-masterkock-leif-mannerstroms-goda-husman
Senast redigerad av constant 2020-02-06 kl. 12:29.
Citera
2020-02-06, 12:32
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men du måste väl känna till att typ salt gör att det smakar mer salt? Att krossade tomater gör att det smakar tomat? Att lök smakar lök? Och kanske några få saker till. Börja där och gör en enkel tomatsås.

Nästa gång kan du även ha i grönsaksbuljong och jämföra smakerna. Och så vidare.

Edit: Och här hittar du små filmer när Leif Mannerström lagar mat. Han brukar förklara varför han använder vissa ingredienser och varför han inte använder andra: https://www.koket.se/sveriges-masterkock-leif-mannerstroms-goda-husman

> Att krossade tomater gör att det smakar tomat? Att lök smakar lök?

Oftast inte, nej. Jag ser en produkt i butiken och har ingen aning vad den är till för.

Använde crème fraiche för första gången för några veckor sen, och använder jätteofta nu.

Om jag inte hade sett halloumiburgare på max hade jag lika gärna trott att det låg en tegelsten i kyldisken.
Citera
2020-02-06, 12:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag ser en produkt i butiken och har ingen aning vad den är till för.

Använde crème fraiche för första gången för några veckor sen, och använder jätteofta nu.

Om jag inte hade sett halloumiburgare på max hade jag lika gärna trott att det låg en tegelsten i kyldisken.
Men har du någonsin bläddrat i någon kokbok? Om du väljer en "riktig" sådan finns det förklaringar om mängder av råvaror, hur du köper, hur du tillreder med mycket mera - Oftast med bilder.

Här har du en sådan, som dock har några år på nacken, men kan hittas i antikvariat: https://www.bokus.com/bok/9789185605538/kokkonsten-tekniker-ingredienser-redskap-for-det-internationella-klassiska-koket/

För att inte tala om ICA:s "Rutiga kokboken": https://handla.ica.se/handla/produkt/rutiga-kokboken-2018-id_p_9789113085630/

Dessa exempel innehåller långt ifrån endast recept, utan även de förklaringar du verkar vara ute efter.

Att du inte vet vad allt i mataffären är, som halloumi, det händer nog de flesta. Då kan man gå till kokboken och läsa om produkten, eller varför inte googla?
Citera
2020-02-06, 14:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Problemet är ju att jag inte kan se hur de är uppbyggda. Ser jag en lista med ingredienser har jag ingen aning om hur den är konstruerad. Vet inte vad någon av ingredienserna gör.
Då får du lära dig, kunskap är erfarenhet och lära sig av andra.
Eller så får man följa recept slaviskt, men då uppnår man inte det du vill heller, om nu det är att lära sig nått.

Ett sätt till är smaka på maten precis hela tiden, och se vad de nya ingrediensen ändrar smaken.

Hur tror du vi andra gjort?
Vi har byggs upp vår erfarenhet med förstå vad vi stoppar i maten och vad den gör där.
Och vägarna är de vi pratat om lite här.

Och det finns ingen magisk formel till denna kunskap.
För antingen lär man sig recept och följer dessa, eller så lär man sig vad ingredienserna gör och utvecklar sina smaker senare.

Min första var kryddor, och gjorde tomatsås med rosmarin, lärde mig direkt det är en stark krydda som är svårhanterlig på en hel del ställen.
Både som smak och mängd.
Citera
2020-02-06, 16:18
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att du inte vet vad allt i mataffären är, som halloumi, det händer nog de flesta. Då kan man gå till kokboken och läsa om produkten, eller varför inte googla?
Kan ju inte googla varenda matvara i hela butiken.

Tror ingen här riktigt förstår mitt problem, får leta någon annanstans.
Citera
2020-02-06, 18:19
Medlem
klybans avatar
Citat:

Nä, för inget vi säger bryr du dig om.

Tror du vi magiskt visste allt om mat direkt?
Och hur interaktionerna är med olika ingredienserna bara uppstod utan en ansträngning av en själv?
Citera
2020-02-06, 19:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Självklart inte. Om jag går in i en asiatisk butik, så finns det säkert hundratals varor jag inte känner till. Inte tusan sätter jag igång att googla alla dessa. Däremot kan jag köpa någon grönsak, någon burk och någon flaska med något i, och börja med dessa. I en del butiker finns det även kunnig personal som kan svara på frågor.
Citat:
Om inte de svar du fått hittills fungerar för dig, kanske du kan försöka förklara så vi förstår. Ge gärna ett exempel på hur du tänkt använda dina kunskaper.
Citera
2020-02-06, 22:20
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemtorsk
Jag minns en maträtt när jag var 10års åldern som morsan gick till ett kinaställe och köpte. Hon sa "ska vi äta "shopsho idag?" .. vet inte hur det stavas.. chop cho. shop sho? uttalas som när man säger "tja". kanske stavas det tjop tjo.. äh fan jag vet inte.

Men iaf så var det nån typ av kinesisk maträtt.. var väl med biff eller nåt, blandat med olika grönsaker har jag för mig. Nån som vet?

chop suey?
Citera
2020-02-06, 22:21
Bannlyst
Biff o grönsaker då vet jag, det är kinamat.
Citera
2020-02-06, 22:37
Medlem
Citat:
Vad är det?

Svaret på din fråga i trådstarten.
Citera
2020-02-06, 22:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja men det vore intressant att veta vad det är för typ av maträtt egentligen.
Citat:
Chop suey består av griskött och kyckling som hackats i strimlor och snabbstekts med grönsaker, bambuskott, böngroddar, vattenkastanjer och blekselleri. Detta anrättas sedan med stärkelseredd sås. Chop suey serveras vanligen med ris men kan också serveras med kinesiska nudlar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chop_suey
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in