Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-02, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, det är nog inte den vägen du skall vandra. Du riskerar att få till en gröt. Snarare är det något annat i hennes teknik som gör hennes pudding överlägsen din egen.

~Paul~

Hur gör du kålpudding då?

Själv använder jag inte "kärnan" då jag anser den vara för hård. Och det räcker ju gott och väl med resten. Skivar den så gott jag kan i små bitar (typ 1x1cm) och steker i smör, salt, peppar samt lite sirap.
Citera
2013-12-02, 17:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur gör du kålpudding då?

Själv använder jag inte "kärnan" då jag anser den vara för hård. Och det räcker ju gott och väl med resten. Skivar den så gott jag kan i små bitar (typ 1x1cm) och steker i smör, salt, peppar samt lite sirap.
Har inte testat det själv, men Tareq Taylor har ett recept på just kålpudding, som tydligen ska bli ultimat om man gör egen brunkål som man använder istället för "vanlig" kål.

Brunkålen görs på följande vis:
1 kg vitkål
3 msk gåsflott eller ister
1-2 msk sirap
1 msk ättika 12%
1 dl fläskspad eller buljong
salt efter smak (ca 1/2 tsk)
ev pomeransskal, kryddnejlika eller ingefära

Strimla kålen i 2 cm breda strimlor och bryn i omgångar i flottet tills den är gyllenbrun. Tillsätt lite sirap på slutet av varje omgång. Slå upp allt i en gryta. Tillsätt ättika, fläskspad eller buljong, salt och eventuella kryddor och låt koka sakta under lock tills kålen är lagom mjuk. Rör ofta så det inte bränner fast.
Citera
2013-12-02, 17:24
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har inte testat det själv, men Tareq Taylor har ett recept på just kålpudding, som tydligen ska bli ultimat om man gör egen brunkål som man använder istället för "vanlig" kål.

Brunkålen görs på följande vis:
1 kg vitkål
3 msk gåsflott eller ister
1-2 msk sirap
1 msk ättika 12%
1 dl fläskspad eller buljong
salt efter smak (ca 1/2 tsk)
ev pomeransskal, kryddnejlika eller ingefära

Strimla kålen i 2 cm breda strimlor och bryn i omgångar i flottet tills den är gyllenbrun. Tillsätt lite sirap på slutet av varje omgång. Slå upp allt i en gryta. Tillsätt ättika, fläskspad eller buljong, salt och eventuella kryddor och låt koka sakta under lock tills kålen är lagom mjuk. Rör ofta så det inte bränner fast.

Ah, jag kokar den alltså inte/förlite, samt snålar med kryddorna.

Nu har jag iof. sig rätt mycket gott i efter just stekningen av kålen, men misstaget jag gör med kålen är kanske just att jag bearbetar den förlite...
Vissa bitar kan bli lite hårda, vilket inte stör mig. Men men, ungarna ska väl bli glada ibland.
Citera
2013-12-03, 13:42
Medlem
A.Apanssons avatar
Kan man göra sockerkakssmet, kladdkakesmet eller liknande och stoppa i kylen för att stoppa i ugnen några timmar senare? Blir det någon skillnad på smak eller konsistens?
Citera
2013-12-03, 18:08
Medlem
Iloveludas avatar
Snabb fråga om kyckling.Jag håller på och grillar 4 stora kyckling fileer på en vanlig kolgrill.Hur undviker jag att dom blir sådär jävla torra som dom brukar bli för mig?
Citera
2013-12-03, 19:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Snabb fråga om kyckling.Jag håller på och grillar 4 stora kyckling fileer på en vanlig kolgrill.Hur undviker jag att dom blir sådär jävla torra som dom brukar bli för mig?
Som jag skrev i en annan tråd:

"Graden av tillagning bestäms av köttets geometri och massa, dess art och beskaffenhet, den aktuella värmekällan, dess effektivitet/konduktivitet samt tidåtgång."

I det här på pappret simpla svaret har du alla kriterier du behöver för att laga dina kycklingbröst på ett korrekt sätt .

Hur som helst. Enklast är att lägga brösten i en enkel rimlag på vatten och lite socker. Låt dem ligga där i minst 2 h. Ta ut dem, klappa dem torra med en trasa eller hushållspapper, samt lägg dem centralt på den uppvärmda grillen. I det här läget är du med andra ord ute efter en karamelliserad yta. När så skett så flyttar du över kycklingen till sidan och fortsätter på indirekt värme, gärna med lock på. Värmen får inte vara våldsamt hög!!

När det gäller tider så är det stört omöjligt att ge dig råd. En van grillmästare ser på köttet när det är färdigt. Det kan sedan gälla nötkött, gris eller fågel. Enklast är att använda ett av brösten som "försökskanin".

~Paul~
Citera
2013-12-03, 19:24
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Okej.Tack jag gjorde så att jag lät dom få lite färg på båda sidorna och sedan la jag dom i ugnen på 170 grader i ca 20 minuter.Jag hoppas att det blev bra.Min grill just nu är enklaste tänkbara utan lock och är svår att reglera.
Citera
2013-12-03, 19:36
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda

Provat med en öl uppkört i ändan på kycklingen? http://www.youtube.com/watch?v=xS6R2IzDI10

EDIT: såg nu kycklingfiléer... Då funkar mitt förslag inte så bra... Sorry...
Senast redigerad av christery 2013-12-03 kl. 19:42.
Citera
2013-12-04, 22:26
Medlem
Brmcs avatar
Om en steker kycklingfiléer och vill ha färska örter till, när bör dessa införas i stekmomentet? Står och steker kyckling nu nämligen. Kan jag bara kötta i lite färsk persilja efter jag brynt båda sidorna eller skulle jag ha tänkt på det här tidigare?
Citera
2013-12-04, 22:28
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Om en steker kycklingfiléer och vill ha färska örter till, när bör dessa införas i stekmomentet? Står och steker kyckling nu nämligen. Kan jag bara kötta i lite färsk persilja efter jag brynt båda sidorna eller skulle jag ha tänkt på det här tidigare?
Efter går bra, mjuka gröna örter gör sig inte så bra när de stekts länge.
Citera
2013-12-04, 22:34
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Efter går bra, mjuka gröna örter gör sig inte så bra när de stekts länge.

Tackar! Panikskar upp kycklingen i pannan och körde i lite persilja. Tror dock jag hade för lite, tyvärr.

Edit: Hur jävla mycket färska örter behöver man egentligen för att maten ska få smak? Hade ca en näve persilja, smakar väldigt lite.
Senast redigerad av Brmc 2013-12-04 kl. 22:49.
Citera
2013-12-05, 01:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Tackar! Panikskar upp kycklingen i pannan och körde i lite persilja. Tror dock jag hade för lite, tyvärr.

Edit: Hur jävla mycket färska örter behöver man egentligen för att maten ska få smak? Hade ca en näve persilja, smakar väldigt lite.

Mja, kör du i det gröna i käket så tycker jag en stor del av smaken försvinner jämfört med att bereda en sås med samma mängd. Tänk dig en bea (fett bär smaker bra) med dragon, det behövs inte så mycket.

Wokar jag så går kaninfodret in i slutet med lite nam plah (fishsauce) och då är dom inte så ledsna heller på tallriken.

Har man i nåt tidigt så är det ju bättre att koka en fond på tex ben (helst rostade) och rotsaker som sen kyckling och fläsk/bacon får tillagas i. Gillar lite mer fett i grytan för pippin kan bli lite torr. Hur fan det nu är möjligt när jag kokat den, men om det är ripa så måste det till nåt annat...

Med persilja så skulle jag haft i hälften i maten (vitlök vill jag åxå ha i tidigt, men inte bränna) när du lagar den och den andra just i slutet... Persiljan i början som får vara med ger inte mycket smak men om du mixar en sås så ser färgen och konsistensen bättre ut med lite tillagad och lite färsk persilja.

Lyft ut köttet och låt det lugna ner sig lite, i med grädde och gör en mumsig sås med en stavmixer. Smaka av med S&P. Och kanske lite curry/chili/habanero om du vill ha lite hetta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in