Citat:
Ursprungligen postat av
Brmc
Tackar! Panikskar upp kycklingen i pannan och körde i lite persilja. Tror dock jag hade för lite, tyvärr.
Edit: Hur jävla mycket färska örter behöver man egentligen för att maten ska få smak? Hade ca en näve persilja, smakar väldigt lite.
Mja, kör du i det gröna i käket så tycker jag en stor del av smaken försvinner jämfört med att bereda en sås med samma mängd. Tänk dig en bea (fett bär smaker bra) med dragon, det behövs inte så mycket.
Wokar jag så går kaninfodret in i slutet med lite nam plah (fishsauce) och då är dom inte så ledsna heller på tallriken.
Har man i nåt tidigt så är det ju bättre att koka en fond på tex ben (helst rostade) och rotsaker som sen kyckling och fläsk/bacon får tillagas i. Gillar lite mer fett i grytan för pippin kan bli lite torr. Hur fan det nu är möjligt när jag kokat den, men om det är ripa så måste det till nåt annat...
Med persilja så skulle jag haft i hälften i maten (vitlök vill jag åxå ha i tidigt, men inte bränna) när du lagar den och den andra just i slutet... Persiljan i början som får vara med ger inte mycket smak men om du mixar en sås så ser färgen och konsistensen bättre ut med lite tillagad och lite färsk persilja.
Lyft ut köttet och låt det lugna ner sig lite, i med grädde och gör en mumsig sås med en stavmixer. Smaka av med S&P. Och kanske lite curry/chili/habanero om du vill ha lite hetta.