Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Ok, eftersom att ingen behagar svara på min fråga så gör jag väl ett försök själv.
Jag har upplevt att Maizenan och mjölet givit en viss smak till rätten samt grumlat den. Vidare så tenderar roten att reda rätten vid mindre mängder. Är det korrekta uppfattningar?
Maizena har en mycket svag smak. Vetemjöl har däremot en utpräglad sådan.
Det finns dock en uppsjö av stärkelseprodukter som faktiskt kan ge specifik smak. T ex inom tex mex så har du en del kaktusmjölsorter som ger maten en mycket egen smak.
Alltså, bland de ca 50 olika stärkelser som utvinns på industriell väg så har i stort sett var och en sitt specifika och optimala anv. område.
I samband med europeisk mat så använder vi oftast någon typ av sädprodukt för att reda våra såser, soppor och grytor. Vi använder också potatismjöl och till en viss del majsstärkelse (Maizena).
Problemet med säd-stärkelser är att de faktiskt har en viss smak och lukt. Vissa av de tropiska varianterna har det inte. T ex tapioca, vattenkastanjepulver, arracachapulver, arrowrot, sago, kastanjemjöl och rismjöl smakar i stort sett ingenting.
En annan aspekt är som sagt grumligheten. Vill man ha en riktigt klar sås, sådan som oftast används i asiatisk matlagning (framför allt kinesisk) så är vattenkastanjepulver och arrowrot att föredra eftersom dessa är klarast, något som man eftersträvar i det asiatiska köket.
~Paul~