Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-28, 10:03
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag vill inte skapa en ny tråd, så jag frågar här istället. Skulle behöva hjälp med en film.

http://www.youtube.com/watch?v=eNbjDm-0io0&feature=related

Marco som gör en fiskpaj som jag vill testa! Men, till att börja med...visst säger han "15 minuter" och inte "50 minuter"? Och vad bör man ha för temperatur om man ska köra den i 15 minuter? 225grader?

Tack så mycket på förhand!
Citera
2009-05-28, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Jag vill inte skapa en ny tråd, så jag frågar här istället. Skulle behöva hjälp med en film.

http://www.youtube.com/watch?v=eNbjDm-0io0&feature=related

Marco som gör en fiskpaj som jag vill testa! Men, till att börja med...visst säger han "15 minuter" och inte "50 minuter"? Och vad bör man ha för temperatur om man ska köra den i 15 minuter? 225grader?

Tack så mycket på förhand!
Ja, han säger 15 minuter. När det gäller temperaturen så är det inte så noga. När moset har fått fin färg så är rätten färdig. Observera att fisken är redan tillagad när han spritsar på moset!

~Paul~
Citera
2009-05-28, 11:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropi
Ser ofta i olika recept att man ska "hälla ner smeten i en kakform med avtagbar botten". Min fråga - har man någonsin användning för en kakform med fast botten, eller kan man alltid använda en med löstagbar, även då det inte uttrycks specifikt i receptet (har aldrig sett ett recept där det står att man ska "hälla ner smeten i en kakform med fast botten", men det finns kanske sådana?).

När du gör något kladdigt vill du ju inte ha löstagbar botten, tex paj.
Citera
2009-05-28, 13:06
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, han säger 15 minuter. När det gäller temperaturen så är det inte så noga. När moset har fått fin färg så är rätten färdig. Observera att fisken är redan tillagad när han spritsar på moset!

~Paul~

Ok, det var en viktig observation! Jag ser bara att han blancherar räkor och musslor, men det syns inte vad han gör med fisken innan. Hur föreslår du att den ska tillagas innan moset läggs på?
Citera
2009-05-28, 13:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Ok, det var en viktig observation! Jag ser bara att han blancherar räkor och musslor, men det syns inte vad han gör med fisken innan. Hur föreslår du att den ska tillagas innan moset läggs på?
Här är en steg för steg instruktion:

http://cook.dannemann.org.uk/mains/fishpie/

~Paul~
Citera
2009-05-28, 13:59
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Här är en steg för steg instruktion:

http://cook.dannemann.org.uk/mains/fishpie/

~Paul~

Tack för tipset! Ser bra ut!
Citera
2009-05-28, 15:09
Medlem
Likmasks avatar
Kn man frysa in tofu?
Citera
2009-05-28, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likmask
Kn man frysa in tofu?
Ja.

~Paul~
Citera
2009-05-29, 12:36
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Vilken redning är att föredra, det varierar förstås på rätten som ska tillagas men vad skiljer exempelvis arrowrot, mjöl, maizenas redningar av alla dess slag osv.?

Ok, eftersom att ingen behagar svara på min fråga så gör jag väl ett försök själv.
Jag har upplevt att Maizenan och mjölet givit en viss smak till rätten samt grumlat den. Vidare så tenderar roten att reda rätten vid mindre mängder. Är det korrekta uppfattningar?
Citera
2009-05-29, 13:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Ok, eftersom att ingen behagar svara på min fråga så gör jag väl ett försök själv.
Jag har upplevt att Maizenan och mjölet givit en viss smak till rätten samt grumlat den. Vidare så tenderar roten att reda rätten vid mindre mängder. Är det korrekta uppfattningar?
Maizena har en mycket svag smak. Vetemjöl har däremot en utpräglad sådan.

Det finns dock en uppsjö av stärkelseprodukter som faktiskt kan ge specifik smak. T ex inom tex mex så har du en del kaktusmjölsorter som ger maten en mycket egen smak.

Alltså, bland de ca 50 olika stärkelser som utvinns på industriell väg så har i stort sett var och en sitt specifika och optimala anv. område.

I samband med europeisk mat så använder vi oftast någon typ av sädprodukt för att reda våra såser, soppor och grytor. Vi använder också potatismjöl och till en viss del majsstärkelse (Maizena).

Problemet med säd-stärkelser är att de faktiskt har en viss smak och lukt. Vissa av de tropiska varianterna har det inte. T ex tapioca, vattenkastanjepulver, arracachapulver, arrowrot, sago, kastanjemjöl och rismjöl smakar i stort sett ingenting.

En annan aspekt är som sagt grumligheten. Vill man ha en riktigt klar sås, sådan som oftast används i asiatisk matlagning (framför allt kinesisk) så är vattenkastanjepulver och arrowrot att föredra eftersom dessa är klarast, något som man eftersträvar i det asiatiska köket.

~Paul~
Citera
2009-05-29, 15:06
Medlem
Bill Cliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Köper av en lokal bonde och får alltid kanonkött. Känner du någon tror jag det är bäst.
Brukar få lammstek, racks, sadel och något kilo färs för ungefär en femhundring.

Okej, får leta upp någon bonde (en stor utmaning för stadsskadade Bill Cliff) och höra om pris helt enkelt. Antar att ett helt lamm (inte styckat) kan kosta en del, men och andra sidan så får man bra mycket mat.
Citera
2009-05-29, 16:00
Medlem
Ajjes avatar
Är det någon som har något tips på hur man ska få en godare smak på korvstroganoff? Börjar bli riktigt less på den där smaken nu och funderar på hur man kan variera smaken lite. Kryddor? Gillar starka saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in