Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-12, 12:21
Medlem
-Kniffel-s avatar
Kan man tina upp lövbiff och frysa in den igen?
Citera
2009-10-12, 13:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
Kan man tina upp lövbiff och frysa in den igen?
Visst, men varje gång du gör det så tappar köttet vätska.

~Paul~
Citera
2009-10-12, 16:44
Medlem
Dubbel-Vs avatar
Enkel middag för ovan kock

Yes, du hörde rätt... jag är ingen vidare kock och har inte tänkt bli särskillt bättre för tillfället heller... men

Hur som haver har man blivit tvungen att börja laga middag minst 1ggr i veckan hemma (oooh, säger ni....I hate it)

Så håll det kort och bara släng nått snabbt/enkelt recept... jag får inte använda frys-varor, tyvärr (vilket gick bra första månaden)

Kommer nog leva på fryst mat och mikrovågsugn när jag flyttar hemifrån, men just nu behöver jag hjälp!
Citera
2009-10-12, 16:47
Medlem
dePauls avatar
Kanske kan den här tråden ge dig en del tips?https://www.flashback.org/showthread.php?t=194024

~Paul~
Citera
2009-10-12, 18:05
Medlem
Dubbel-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kanske kan den här tråden ge dig en del tips?https://www.flashback.org/showthread.php?t=194024

~Paul~

Ooh tack
Citera
2009-10-12, 18:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel-V
Ooh tack
NP .

~Paul~
Citera
2009-10-15, 15:27
Medlem
sp3tts avatar
När brukar butikerna ha fina clementiner (eller satsumas osv, små, lättskalade söta citrusfrukter) som även är ätbara? Nu finns det bara riktigt små, gul-gröna frukter i diskarna här i trakten. Det borde alltså finnas fina clementiner ganska snart, men hur länge borde jag behöva vänta innan jag kan överkonsumera denna underbara frukt?
Citera
2009-10-17, 03:21
Medlem
Hur gör man en chokladsås som funkar bra till glass?
Utan att använda sig av någon chokladkaka överhuvudtaget, bara kakao som ger "chokladen"

Har testat massa olika kombinationer med kakao,socker,salt,mjölk,grädde men det blir aldrig riktigt bra.

Är det möjligt att göra en bra chokladsås som funkar bra till glass utan att behöva köpa hem chokladkakor (blockchoklad och alla andra sorts kakor) samt andra ingredienser man oftast inte har hemma.
Citera
2009-10-17, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eeel
Hur gör man en chokladsås som funkar bra till glass?
Utan att använda sig av någon chokladkaka överhuvudtaget, bara kakao som ger "chokladen"

Har testat massa olika kombinationer med kakao,socker,salt,mjölk,grädde men det blir aldrig riktigt bra.

Är det möjligt att göra en bra chokladsås som funkar bra till glass utan att behöva köpa hem chokladkakor (blockchoklad och alla andra sorts kakor) samt andra ingredienser man oftast inte har hemma.
Finns ett recept i Rutiga som jag brukar följa. Den blir varm och mycket lättrinnande, men mycket god.
har inte den framför mig, men har för mig att man rör ut lika mängd socker och kakao, men sockret ska vara antalet dl och kakaon antalet msk. En nypa salt också.
när det håller på att koka upp lägger man i en ordentlig klick smör, så är den klar.
Citera
2009-10-17, 07:22
Medlem
klybans avatar
Finns en chockladsås som någon skrev upp i matlagning, kan inte hitta den nu.
Som var väldigt enkel i sitt utförande.
Vet inte ens om det var socker i den såsen, någon som har koll på vart denna finns?
För mig att det var typ 1dl, vatten 1msk kakao, 1tsk vaniljsocker och lite salt eller liknande och kokade man bara upp.

För mig första gången jag såg den var det någon som gjorde så på en restaurang och delade med sig av receptet.
Citera
2009-10-17, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns en chockladsås som någon skrev upp i matlagning, kan inte hitta den nu.
Som var väldigt enkel i sitt utförande.
Vet inte ens om det var socker i den såsen, någon som har koll på vart denna finns?
För mig att det var typ 1dl, vatten 1msk kakao, 1tsk vaniljsocker och lite salt eller liknande och kokade man bara upp.

För mig första gången jag såg den var det någon som gjorde så på en restaurang och delade med sig av receptet.
Verkar vara den jag tipsade om. Vill man ha lite vuxnare smak kan man peta i tre msk starkt kaffe också.
Citera
2009-10-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Verkar vara den jag tipsade om. Vill man ha lite vuxnare smak kan man peta i tre msk starkt kaffe också.

Har inget vaniljsocker och kommer inte handla förrän nästa vecka någon gång så jag testar nog din idè först. Ingen mjölk i alls? Värma socker och kakao i en kastrull låter sådär, hur fan ska det börja koka så man får slänga ned en smörklick? =D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in