Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-16, 19:42
Medlem
Schnauzers avatar
Passar quinoa till chili con quorn (chili con carne fast utan kött)? Standard brukar väl vara ris.
Citera
2013-01-16, 19:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Passar quinoa till chili con quorn (chili con carne fast utan kött)? Standard brukar väl vara ris.
Du meanar istället för ris? Visst, det går alldeles utmärkt. Likaså kan man använda bulgur eller matvete istället för ris. Mycket nyttigare.
Citera
2013-01-17, 06:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer

Hmm, http://www.spisa.nu/4.16339/varufakta/rod-quinoa/ brukar jag använda precis där ris ska vara. Lite fastare än den vita. Den svarta har jag inte testat.

Om jag inte kommer ihåg fel så förbjöd spanjorerna maya att käka qinoa för att den var nyttig/stärkande. Men jag kan ju komma ihåg fel, mayaindianer är ju inte riktigt mitt paradämne.
Citera
2013-01-17, 10:10
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Tja! Ska steka pannkakor till lunch, men har fått totalt hjärnsläpp rörande temperaturen i stekpannan. Vad ska jag sätta "skruven" på? Det finns 9 olika nivåer.
Citera
2013-01-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Tja! Ska steka pannkakor till lunch, men har fått totalt hjärnsläpp rörande temperaturen i stekpannan. Vad ska jag sätta "skruven" på? Det finns 9 olika nivåer.
Jag brukar pendla mellan högsta och medel. höjer till 6 som är min högsta när smörklicken mellan varje lagg smälter, har i smeten och drar ner till 3-4. När pannkakan är klar drar jag upp till 6 igen i med smör, smet och sänker igen. Osv...
Citera
2013-01-17, 10:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative

Då är det inte pannkakor utan plättar. Lagom är bäst, bränn inte plättarna.
Citera
2013-01-17, 10:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då är det inte pannkakor utan plättar. Lagom är bäst, bränn inte plättarna.

Varför skulle det inte vara pannkakor?
Plättar gör man ju oftast i plättlagg, inte stekpanna...
Citera
2013-01-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varför skulle det inte vara pannkakor?
Plättar gör man ju oftast i plättlagg, inte stekpanna...
Tror christery felciterade. Kommentaren var nog riktad till mig då jag råkade kalla stekpannan lagg...
Citera
2013-01-17, 17:10
Medlem
Schnauzers avatar
Tänkte göra en kycklingomelett och jag har frysta filéer i frysen. Måste de tina först eller är det snarare för att man ska kunna dela dem lättare?

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du meanar istället för ris? Visst, det går alldeles utmärkt. Likaså kan man använda bulgur eller matvete istället för ris. Mycket nyttigare.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, http://www.spisa.nu/4.16339/varufakta/rod-quinoa/ brukar jag använda precis där ris ska vara. Lite fastare än den vita. Den svarta har jag inte testat.

Om jag inte kommer ihåg fel så förbjöd spanjorerna maya att käka qinoa för att den var nyttig/stärkande. Men jag kan ju komma ihåg fel, mayaindianer är ju inte riktigt mitt paradämne.

Det funkade bara bra, men det beror väl på vad man har för preferenser. Quinoa > ris när det gäller det mesta enligt mig men var tvungen att kolla ändå.
Citera
2013-01-17, 17:23
Medlem
Har inget ströbröd eller ägg och skall panera ost. Allt är förberett, stekt potatis och tartarsås...
Snabbt, går det att lösa detta iaf? Ströbröd kan jag nog åstadkomma men äggen...
Citera
2013-01-17, 17:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Har inget ströbröd eller ägg och skall panera ost. Allt är förberett, stekt potatis och tartarsås...
Snabbt, går det att lösa detta iaf? Ströbröd kan jag nog åstadkomma men äggen...
Jag tänkte säga, att gör en tempura istället, men utan ägg så blir även det svårt. Vad för slags ost är det, och skall den stekas eller friteras?
har du planerat att fritera en ost som blir rinnig, så är det nog kört utan ägg tyvärr. Är det mer en typ halliumost som skall stekas, så skit i ägget och kör bara på en brödpanering.
Citera
2013-01-17, 18:52
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lycka till! Återkom med rapport!

~Paul~

Det var till ett praktiskt prov i matlagning som jag hade idag. Döm om min förvåning när jag kom dit och insåg att vi inte fick använda potatis! Jag gjorde ändå en gratäng efter ditt råd dock, med rotselleri, lök, squash, äggplanta och morötter, och den smakade alldeles underbart ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in