Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-13, 16:50
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag gör såhär för att få väldigt frasig klyftpotatis

Klyfta potatisen, behåll ev skalet på. Låt den INTE ligga och vila i vatten.
Sätt ugnen på 250 °C
Ös på med massor av olja på potatisen
salta, peppra och hälls sedan också på vitlökspulver och lökpulver
Kör i mitten av ugnen tills det är riktigt krispiga. Rör ofta omkring potatisen

Nej pulvret går inte att ersätta med färska kryddor, det är två olika saker. Lök- och vitlökspulver har fått dåligt rykte på 80-talet men det är fin smak på det frystorkade. Går ej att ersätta de färska råvarorna med det eller tvärtom utan ska användas till oliak saker.
Hmm, okej. Du och dePaul verkar ha olika uppfattningar om blötläggningen. Jag håller med dig om att torkade kryddor är nice och en annan sak än de färska, brukar själv köpa en ekologisk variant på påse som är riktigt god.

Tack för receptet, är helt tokig i ungstillagad potatis!
Citera
2013-03-13, 17:54
Medlem
Köpte abborre som ska ätas imorgon. Ska jag förvara fisken rensad eller orensad?
Citera
2013-03-13, 17:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watten
Köpte abborre som ska ätas imorgon. Ska jag förvara fisken rensad eller orensad?
Jag är upplärd att rensad fisk håller längre än orensad fisk om man bara använder god hygien då man rensar. Förutom bakterier från inälvorna så har man ju även eventuella parasiter att beakta som kan börja sprida sig från inälvor till fiskköttet. Då du inte vet hur färsk fisken är eftersom den är köpt, skulle jag definitivt rensa den och skölja den i kallt vatten innan jag lindar in den i lufttät plastfolie och stoppar i kylen.
Citera
2013-03-14, 00:48
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag kör uteslutande på rapsolja och jordnötsolja. Rapsoljan använder jag till den vanliga matlagningen och jordnötsoljan till asiatiskt, samt fritering.

Klyftisarna blir bra om man blancherar dem i saltat vatten med några nypor socker i. De behöver inte vara helt genomkokta. Det räcker att ca 2-3 mm av ytan blir mjuk så att de lättare kan suga åt sig av fettet. Fettet jag använder är antingen ister, gåsfett, ankfett eller en blandning av jordnötsolja och smör.

Efter att blancheringen är färdig så placerar jag klyftisarna på en ugnsplåt med nonstick-ark under, samt penslar och saltar dem. I själva fettet kan man ha vad som helst för att höja smaken till ytterligare nivåer. T ex vitlökspulver, olika typer att grillkrydda, sumak, citronolja, chermoula osv. Dessa smaker funkar väl med passande maträtter. T ex kör jag chermoula med klyftisar och lammstek för att ge rätten en marockansk touch.

Så hela proceduren ser ut så här:

1. Skär potatisen i klyftor, antingen med- eller utan skal på.
2. Blanchera dem i rikligt saltat vatten med lite socker i.
3. Ta upp dem och låt svalna något. Under tiden hettar du upp ugnen till 225°C.
4. Placera dem på ett nonstick-underlag och smörj med passande fett.
5. Salta lätt.
6. Kör dem gyllenbruna, vänd, smörj och salta igen.
7. Vänd sista gången och uppreppa proceduren som under förra punkten.
8. Ta upp dem, låt svalna en aning och salta för sista gången. Överdriv dock inte! Ifall man använder sås så behöver man inte eftersalta.
9. Toppa eventuellt med färsk persilja och några skvättar citronsaft.

~Paul~
Tackar ödmjukast för detta! Du är en riktig flashbackklippa, det vet du va?

Jag åkte till butiken i dag och tänkte köpa jordnötsolja men de hade endast ett alternativ. Det var en genomskinlig flaska utan information om huruvida den var kall eller -varmpressad så jag avstod inköp. Istället köpte jag advokadoolja som en ren chansning. Den funkade dock okej att steka i, ingen äcklig bismak eller så vad jag märkte. Att hälla olja direkt på klyftorna och köra i ugnen blev dock inte så gott, denna olja verkade inte passa för det.

Gåsfett och ankfett låter vansinnigt intressant. Finns det på burk eller hur funkar det? Kan man steka i det? Vad tycker du om att ha till dina fries? Bacon och Cola?

Tack än en gång för step-by-step guiden!

Mvh,

P-H
Citera
2013-03-14, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Hmm, okej. Du och dePaul verkar ha olika uppfattningar om blötläggningen. Jag håller med dig om att torkade kryddor är nice och en annan sak än de färska, brukar själv köpa en ekologisk variant på påse som är riktigt god.

Tack för receptet, är helt tokig i ungstillagad potatis!

Njae, egentligen inte. Han föreslår ju att man ska koka den ett litet tag. Jag menar att man inte ska skala potatisen och klyfta den och sedan lägga den att vila i kallt vatten ett par timmar. Många gör så, bland annat min morsa. Gör man som Paul föreslår så får man krämigare innandöme på potatisklyftorna och det kan ju vara gott.

Viktigt för skorpan upplever jag som tillräckligt med olja och tillräckligt hög temperatur samt att röra ofta. Jag använder alltid rapsolja till sånt här för övrigt. Jordnötsoljan är lite för dyr för att man ska kunna slösa med den.

Ett annat tips är att köpa småpotatisar och skala dem. Klara lite smör, d v s smält försiktigt i en kastrull och häll av det försiktigt utan att något av det vita snusket (proteinerna och kolhydraterna) kommer med. Klarat smör tål riktigt hög temperatur utan att smaka äckel. Använd sedan det klarade smöret istället för olja i en långpanna i ugnen. Se till att ha riktigt mycket och krydda bara med salt och svartpeppar. Supergott
Citera
2013-03-14, 21:34
Medlem
Konfitera kyckling

Är rätt ny på det här med matlagning och bestämde mig idag för att göra konfiterad kyckling till middag. Det var alltså första gången jag använde mig av konfitering som metod.

Jag satte ugnen på 125 grader, stoppade tre tinade kycklingfiléer i en kastrull, smaksatte, täckte med olivolja och skickade in i ugnen. Efter ca en och en halv timme provstack jag med en stektermometer och de låg då runt 74-75 grader varför jag tog ut och gav dem yta i stekpannan innan jag, så att säga, smorde kråset. Det smakade ljuvligt, saftigt och smarrigt som bara den.

Nu till frågan. Efteråt läste jag här http://www.cooksimple.com/chicken-confit där de konfiterar i 6-10h på 200 grader. Wtf tänkte jag, blir det inte skittorrt eller är det något speciellt med konfitering som gör att det inte är nån fara att köra långt över rekommenderad innertemp?
Citera
2013-03-14, 21:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-nypa-salt
Konfitera kyckling

Är rätt ny på det här med matlagning och bestämde mig idag för att göra konfiterad kyckling till middag. Det var alltså första gången jag använde mig av konfitering som metod.

Jag satte ugnen på 125 grader, stoppade tre tinade kycklingfiléer i en kastrull, smaksatte, täckte med olivolja och skickade in i ugnen. Efter ca en och en halv timme provstack jag med en stektermometer och de låg då runt 74-75 grader varför jag tog ut och gav dem yta i stekpannan innan jag, så att säga, smorde kråset. Det smakade ljuvligt, saftigt och smarrigt som bara den.

Nu till frågan. Efteråt läste jag här http://www.cooksimple.com/chicken-confit där de konfiterar i 6-10h på 200 grader. Wtf tänkte jag, blir det inte skittorrt eller är det något speciellt med konfitering som gör att det inte är nån fara att köra långt över rekommenderad innertemp?

6-10h på 200F dvs grader farenheit, dvs ca 93grader celcius.
Citera
2013-03-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
6-10h på 200F dvs grader farenheit, dvs ca 93grader celcius.
Aaaah tack haha, att jag inte noterade det!
Citera
2013-03-15, 10:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-nypa-salt
Konfitera kyckling

Jag brukar konfitera kyckling på samma sätt som anka. Låren är betydligt godare än brösten och det är svårt att hitta bröst med skinnet kvar (om man inte köper en hel kyckling):
- rimma låren med grovsalt och peppar över natten i kylskåp
- torka av
- konfitera i 75 graders ugn i 10-12 timmar(ställ in på morgonen, klart när man kommer hem från jobbet). Jag använder ister, eftersom det går att tvätta och återvinna.
- sätt ugnen på grill, ta upp låren ur fettet grilla tills skinnet blir krispigt
Citera
2013-03-15, 14:51
Medlem
Jag tänkte försöka mig på att göra en egen salsasås.
Jag vill att den ska smaka som Santa Maria's Salsa Medium(Squeeze)

Santa Maria Salsa Medium:

Har hittat följande recept som jag tänkte ge en chans:

Tänkte servera detta tillsammans med kyckling/ris/potatis alternativt köttfärs/potatis. Jag går på diet för tillfälligt, därav enkelheten

Hoppas någon har något grymt tips eller om ni har någon annan enkel sås som passar utmärkt till kyckling!
Citera
2013-03-15, 15:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermarioxxx
Jag tänkte försöka mig på att göra en egen salsasås.
Jag vill att den ska smaka som Santa Maria's Salsa Medium(Squeeze)

Santa Maria Salsa Medium:

Har hittat följande recept som jag tänkte ge en chans:

Tänkte servera detta tillsammans med kyckling/ris/potatis alternativt köttfärs/potatis. Jag går på diet för tillfälligt, därav enkelheten

Hoppas någon har något grymt tips eller om ni har någon annan enkel sås som passar utmärkt till kyckling!

Borde funka, vet inte om det kommer likna köpesalsan dock (inte för att jag riktigt förstår varför man skulle vilja det, så god är den inte..)

Själv kör jag denna http://southernfood.about.com/od/salsarecipes/r/bl40212k.htm (cilantro är korianderblad, har man genen som gör att koriander smakat tvål så är det bara att skippa den)
Citera
2013-03-15, 18:57
Medlem
Gör kamben i ugnen för första gången. Har slängt på i stort sett vad jag hade i kryddväg och passade på att ösa på honung, sweet chilisås, kinasoja, och en rökig chilipasta jag hade.

Hur länge skall de stå inne för att bli möra och fettslamsor skall försvinna?
Borde jag kokat dem först?
Jag har dem på 175 grader nu är det ok eller kommer de bli brända innan de är färdiga pga allt socker som finns i marinaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in