Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 23:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Per Moberg var i TV4 nyligen och han sa då att de borde skaffa en gasspis till studion. Vad finns det egentligen för fördelar med att ha en gasspis?

Det undrar jag också faktiskt!

Var är det för fördelar med en ballongvisp i silikon?
Citera
2018-10-11, 13:46
Medlem
JustZlatans avatar
Brukar det ryka om man lagar mat i ugnen på 200 grader fast man använder matolja som ska klara 200 grader? Om smoke point är 250 grader och så ryker det om maten fast man har lagat på 200 grader.
Citera
2018-10-11, 14:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Per Moberg var i TV4 nyligen och han sa då att de borde skaffa en gasspis till studion. Vad finns det egentligen för fördelar med att ha en gasspis?
Snabbheten.
Citera
2018-10-11, 21:39
Medlem
japanskbruds avatar
stekte fisk.. gjorde så här, men inte 100% nöjd ..vad har jag missat? ;)

1. Tinade ett torskblock 24 timmar i kylskåpet
2. Skar det i bitar, saltade ..
3. Panerade med ägg och skorpmjöl
4. Stekte till färdiga i smör och olja.
5. Kryddade med lite nymald vitpeppar

Slutresultatet blev för jävla bra jämfört med ica basic fiskpinnar. Nästan så jag blev tårögd .. Så klagar inte egentligen..
Jag åt stekt torsk på en lunchresturang för några veckor sedan .. Deras verision va 100 ggr bättre. Själva fisken smakade väldigt bra där. Hade något som jag inte kan sätta fingret på..
. För mig smakade bara paneringen ngt när jag stekte själv.. det innanför va "bland". Hade bara rätt konsistens men ingen smak.

Vad har jag missat ? Ska man ha några kryddor i själva paneringen ? vilka? Blanda senap i det vispade ägget läste jag nånstans också .. Samt att man kan rimma 24timmar i saltlag.. men tror inte dom orkar. ;D
Citera
2018-10-11, 21:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det räcker att rimma 2 timmar i saltlag.
Citera
2018-10-11, 21:43
Medlem
Som sagt, saltlag saltlag saltlag.
Citera
2018-10-11, 21:44
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
1. Tinade ett torskblock 24 timmar i kylskåpet
2. Skar det i bitar, saltade ..
3. Panerade med ägg och skorpmjöl
4. Stekte till färdiga i smör och olja.
5. Kryddade med lite nymald vitpeppar

Slutresultatet blev för jävla bra jämfört med ica basic fiskpinnar. Nästan så jag blev tårögd .. Så klagar inte egentligen..
Jag åt stekt torsk på en lunchresturang för några veckor sedan .. Deras verision va 100 ggr bättre. Själva fisken smakade väldigt bra där. Hade något som jag inte kan sätta fingret på..
. För mig smakade bara paneringen ngt när jag stekte själv.. det innanför va "bland". Hade bara rätt konsistens men ingen smak.

Vad har jag missat ? Ska man ha några kryddor i själva paneringen ? vilka? Blanda senap i det vispade ägget läste jag nånstans också .. Samt att man kan rimma 24timmar i saltlag.. men tror inte dom orkar. ;D
Deras torsk var säkerligen färsk och inte fryst.
Och ja, det är en god idé att blanda lite salt och peppar i paneringen.
Citera
2018-10-11, 22:13
Medlem
AndersM79s avatar
DE hade nog inte torskblock på restaurangen, utan ryggfilé (går också att köpa fryst).
Torskblock är hårt sammanpressat rens, typ.
Citera
2018-10-12, 12:23
Medlem
JustZlatans avatar
Vilken olivolja är bäst att steka i?
Citera
2018-10-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Deras torsk var säkerligen färsk och inte fryst.
Och ja, det är en god idé att blanda lite salt och peppar i paneringen.

Japp. Så länge man inte datumstämplar fryst mat på riktigt är det svårt att ha koll. Jag brukar köpa mat och frysa själv. Sedan ser jag till att hålla rotationen igång så att inget blir liggande mer än ett år. Det mesta brukar jag försöka äta upp inom tre månader.

När det gäller paneringen så kan du ju testa att göra det engelsmännen kallar för batter. Du kan också leta efter hur japanerna gör, de är också bra på paneringar.
Citera
2018-10-12, 16:11
Medlem
fniss.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken olivolja är bäst att steka i?
Raffinerad rapsolja.

Använde Bonini pga en italienare till vän gjorde det förut men konverterade till rapsolja för nåt år sen.
Citera
2018-10-12, 22:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fniss.
Raffinerad rapsolja.

Använde Bonini pga en italienare till vän gjorde det förut men konverterade till rapsolja för nåt år sen.

Jag testade rapsolja men är lite kluven till det. Hittade inga fördelar alls faktiskt. Tvärtom kändes det konstigt i kroppen efter jag hade bakat i ugn med rapsolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in