Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, det är inte riktigt samma sak. Maizenaredningen är faktiskt potatisstärkelse, men innehåller även både laktos och gluten och beter sig inte riktigt som ren stärkelse vid bakning. Maizena som receptet föreskriver, är dock en ren majsstärkelse, men den går alldeles utmärkt att ersätta med potatismjöl istället.

Icke något gluten
Citera
2013-03-05, 22:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Nej, det är inte riktigt samma sak. Maizenaredningen är faktiskt potatisstärkelse, men innehåller även både laktos och gluten och beter sig inte riktigt som ren stärkelse vid bakning. Maizena som receptet föreskriver, är dock en ren majsstärkelse, men den går alldeles utmärkt att ersätta med potatismjöl istället.

Se där. Jag hade visst fel hur otroligt det än kan låta Har aldrig reflekterat över att det finns två sorter och har nog tänkt att "maizena" helt enkelt syftar på den ljusa eller bruna (som jag aldrig provat) "maizenaredningen".
Citera
2013-03-05, 22:12
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Icke något gluten
Där ser man, det var det en glutenallergiker som påstod, å andra sidan så var hon även laktosintolerant, så det kanske bara är laktos den innehåller då?
Citera
2013-03-05, 22:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Där ser man, det var det en glutenallergiker som påstod, å andra sidan så var hon även laktosintolerant, så det kanske bara är laktos den innehåller då?

Redning ljus. Det är i princip potatismjöl som de kommit på ett sätt att ta mer betalt för. Jag har inte kollat priser i och för sig, och jag köper aldrig Maizenas redningar om man inte räknar deras majsstärkelse, men jag skulle bli förvånad om det inte är billigare med ren potatisstärkelse. Som dessutom funkar även för laktosintoleranta.
Citera
2013-03-05, 22:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Redning ljus. Det är i princip potatismjöl som de kommit på ett sätt att ta mer betalt för.
Det är klart dyrare än stärkelse, men å andra sidan blir det inte speciellt mycket pengar för såsen (kolla inte bara kilopris, det går åt mycket mer av redningen än av stärkelse), och fördelen är att du kan hälla direkt i kokande vätska.
Jag brukar ha "brun redning" hemma, använder väl ett par förpackningar per år. Så någon stor kostnad är det inte, men som matlagare ska man såklart vara medveten om din påpekan.
Citera
2013-03-05, 23:08
Medlem
Stenulfs avatar
Citat:

Från den lilla diskussionen som uppstod så blir min slutsats att det måste vara Maizenas majsstärkelse som avses i receptet. Men att potatismjöl går bra som ersättare.
Citera
2013-03-05, 23:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenulf
Från den lilla diskussionen som uppstod så blir min slutsats att det måste vara Maizenas majsstärkelse som avses i receptet. Men att potatismjöl går bra som ersättare.
Korrekt uppfattat.

Maizena har blivit synonymt med majsstärkelse, men är egentligen ett varumärke. Står det bara maizena så skulle jag utan tvekan använda det förstnämnda. Stärkelse brukar man för övrigt kunna köpa rätt billigt i orientaliska butiker.
Senast redigerad av constant 2013-03-05 kl. 23:16.
Citera
2013-03-06, 07:19
Medlem
Citat:

Jag är väldigt glutenintolerant. Maizenaredning innehåller laktos och även mjölkproteiner (går också att vara överkänslig mot) men absolut ingen gluten.
Citera
2013-03-06, 16:00
Medlem
svampdamps avatar
Hej, jag tänkte köpa lite frysta kycklingfileér som jag ska stoppa in i ugnen imorgon. Jag har dock inte den blekasta om hur jag ska göra det. Att bara lägga in kycklingfilén i en ugnsform är så jävla tråkigt. Marinad? Gratinering? Jag är student så har inte råd med det värsta.

EDIT: det blev kycklingklubbor istället, vad fan ska jag göra?
Senast redigerad av svampdamp 2013-03-06 kl. 16:22.
Citera
2013-03-06, 16:43
Medlem
Vad händer nu? Jag har precis ätit cheesecake som jag längtat efter, just på detta café och ett stort glas vatten efter det, blir jag lika trög eller? Jag är laktos intolerant..
Senast redigerad av TheNewGodFlow 2013-03-06 kl. 16:47.
Citera
2013-03-06, 16:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
<klipp>

EDIT: det blev kycklingklubbor istället, vad fan ska jag göra?

Mja, nån variant på paprikakyckling kanske
http://www.kokaihop.se/recept/paprikakyckling-2

Står att det ska vara grillklubbor (barbercue), men det fixar du säkert med vanliga klubbor åxå.
Citera
2013-03-06, 16:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
Vad händer nu? Jag har precis ätit cheesecake som jag längtat efter, just på detta café och ett stort glas vatten efter det, blir jag lika trög eller?

Bra fråga, jag måste vara trög jag med för jag fattar inte. Vad frågar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in