Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-06-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Okay, tack för svar Kan man använda sig av arrowroot? Eller använda creme fraiche istället? Brukar försöka hålla mig till relativt fettsnåla alternativ om det går, men den enda creme fraichen som finns är är 30%
crème fraich funkar men blir en lite syrligare sås. Stek lök och champinjoner först, i med fraichen och puttra runt lite innan du tillsätter sparrisen (om den är från burk). Salta och peppra.
Citera
2012-06-17, 14:26
En färdigmarinerad kyckling som jag köpte på ica nyligen. Räcker det inte med ugnen i 200C, 70min? Står att man ska steka den... Är det nödvändigt? Inte så kinkig med lite halvtorr kyckling.
Citera
2012-06-17, 14:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
En färdigmarinerad kyckling som jag köpte på ica nyligen. Räcker det inte med ugnen i 200C, 70min? Står att man ska steka den... Är det nödvändigt? Inte så kinkig med lite halvtorr kyckling.
70 minuter känns lite länge tycker jag. Kolla den då och då för att se när köttet är tillagat. Jag tror stekningen är för att bättre få in marinaden i köttet vid tillagning, inte för att jag egentligen tror på att det stämmer. Men jag gillar stekytan som skapas i en stekpanna.

Ugnen fungerar utmärkt i vilket fall.
Citera
2012-06-17, 14:31
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
70 minuter känns lite länge tycker jag. Kolla den då och då för att se när köttet är tillagat. Jag tror stekningen är för att bättre få in marinaden i köttet vid tillagning, inte för att jag egentligen tror på att det stämmer. Men jag gillar stekytan som skapas i en stekpanna.

Ugnen fungerar utmärkt i vilket fall.

Är 200 grader lagom? Kanske lägre temperatur och längre tid?
Citera
2012-06-17, 14:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Är 200 grader lagom? Kanske lägre temperatur och längre tid?
en googling gav mig 175-200 grader Celsius, 60-75 minuter. Har du stektermometer så 80 grader på det tjockaste stället.

Så sätt på någonstans mellan 175 och 200 grader.

edit:
file/bröst gav mig 250 grader i en kvart... Så beroden på vad du har följ något av de två förslagen
Citera
2012-06-17, 14:36
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
en googling gav mig 175-200 grader Celsius, 60-75 minuter. Har du stektermometer så 80 grader på det tjockaste stället.

Så sätt på någonstans mellan 175 och 200 grader.

edit:
file/bröst gav mig 250 grader i en kvart... Så beroden på vad du har följ något av de två förslagen

Tack.
Citera
2012-06-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Nej, de kan vara otinade. Pannan får ingen köldchock, den bör dock vara rykande het för bästa resultat så att grönsakerna inte blir soggiga utan behåller sin krispighet.

Risken är dock att man kyler ner pannan så att snitttemperaturen under stekning blir för låg. Frysta grönsaker binder också mer vatten än tinade, vilket kan göra att effekten blir snarare kokta grönsaker än wokade. Jag försöker så långt som möjligt använda tinade, rumstempererade grönsaker när jag wokar.
Citera
2012-06-20, 10:33
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag har råkat komma över en stor flaska tonic som jag inte har så mycket användning för. Kan man använda det istället för vatten när man kokar gröt? Vad händer? Kommer koka i mikron.
Citera
2012-06-20, 12:30
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Jag har råkat komma över en stor flaska tonic som jag inte har så mycket användning för. Kan man använda det istället för vatten när man kokar gröt? Vad händer? Kommer koka i mikron.

Skulle inte råda någon till att använda tonic i gröt. Risken är att det blir mycket beskt. Släng ihop ett par godo Gin&Tonic istället!
Citera
2012-06-20, 12:42
Medlem
Moffins avatar
Hej

Jag ska testa göra deviled eggs ikväll för att se om det passar sig för en buffé imorgon. I "receptet" står det att det ska vara lite pressad lime i, jag undrar vad som skulle hända om man har citron istället?

Jag har nämligen ett gäng citroner hemma men lime måste jag köpa, så funderade på om det är ett okej substitut.
Citera
2012-06-20, 13:24
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thotthe
Skulle inte råda någon till att använda tonic i gröt. Risken är att det blir mycket beskt. Släng ihop ett par godo Gin&Tonic istället!
Har ingen gin!

Alltså, det jag undrar mest är om det fungerar eller om det kommer bubbla upp och bli en enda röra i mikron. Gott kanske det inte blir men det är kul att prova.
Citera
2012-06-20, 13:35
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Har ingen gin!

Alltså, det jag undrar mest är om det fungerar eller om det kommer bubbla upp och bli en enda röra i mikron. Gott kanske det inte blir men det är kul att prova.

Kan inte tänka mig att det blir ätbart haha. Men skaka ur all kolsyra ur flaskan försiktigt och sedan är det väl bara att ge det ett försök! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in