Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-02, 18:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det risk att det börjar brinna när man steker i mycket olja? Och vad för typ av kastrull är bäst?
Självklart börjar det brinna om det blir för varmt, men det antyder ju om att man inte tänker vara på plats.
Eller förstår detta.

Jag kör en rostfri, ibland med tjock botten, ibland inte.
En med tjock botten håller ju värmen bättre.
Citera
2018-10-02, 19:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Självklart börjar det brinna om det blir för varmt, men det antyder ju om att man inte tänker vara på plats.
Eller förstår detta.

Jag kör en rostfri, ibland med tjock botten, ibland inte.
En med tjock botten håller ju värmen bättre.

Låter ju livsfarligt att fritera på spisplattan hemma. Hur vet man att det inte blir för varmt innan det börjar brinna?

Rostfritt stål eller? Det finns ju även gjutjärn och teflonbeläggning. Personligen gillar jag inte teflon och aluminium. Jag vill ha så naturligt och giftfritt som möjligt. Jag har dock bara en vanlig spis med gjutjärnsplattor.
Citera
2018-10-02, 19:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Låter ju livsfarligt att fritera på spisplattan hemma. Hur vet man att det inte blir för varmt innan det börjar brinna?

Rostfritt stål eller? Det finns ju även gjutjärn och teflonbeläggning. Personligen gillar jag inte teflon och aluminium. Jag vill ha så naturligt och giftfritt som möjligt. Jag har dock bara en vanlig spis med gjutjärnsplattor.
Haha, du är bara för rolig.
Kanske använda termometern?
Och inte gå ifrån en gryta med olja på spisen, ha lock och filt om man är så rädd.

Rostfri gryta är det vad jag pratar om, och rymlig.
Citera
2018-10-02, 19:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Haha, du är bara för rolig.
Kanske använda termometern?
Och inte gå ifrån en gryta med olja på spisen, ha lock och filt om man är så rädd.

Rostfri gryta är det vad jag pratar om, och rymlig.

Stoppa termometern ner i den kokande oljan då eller?

Grandpa ser ut att använda en stor gjutjärnswok. https://www.youtube.com/watch?v=y-SuU5HDj18&t=420s
Citera
2018-10-02, 20:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Stoppa termometern ner i den kokande oljan då eller?

Grandpa ser ut att använda en stor gjutjärnswok. https://www.youtube.com/watch?v=y-SuU5HDj18&t=420s
Du har väl inte glömt jag pratade om infraröd termometer?
Men har du en vanlig så är det bara och doppa den i oljan och se vad det är för temp.

Och ja, du mäter temperaturen på oljan när du har den på plattan och varm.
Kan inte påminna mig jag sett någon olja koka utan nått i den, så länge skulle jag nog inte vänta med mäta temperaturen.
Citera
2018-10-02, 20:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du har väl inte glömt jag pratade om infraröd termometer?
Men har du en vanlig så är det bara och doppa den i oljan och se vad det är för temp.

Och ja, du mäter temperaturen på oljan när du har den på plattan och varm.
Kan inte påminna mig jag sett någon olja koka utan nått i den, så länge skulle jag nog inte vänta med mäta temperaturen.

Termometern kanske smälter då eller går sönder. Den var ganska dyr så vill inte testa.

Så potatis kokar i oljan utan att själva oljan kokar först?

Vad gör man med oljan efter man är klar? Heller ut i avloppet så att fettet fastnar i rören eller kan man frysa den så att det går att kasta i sopkorgen?
Citera
2018-10-02, 20:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Termometern kanske smälter då eller går sönder. Den var ganska dyr så vill inte testa.

Så potatis kokar i oljan utan att själva oljan kokar först?

Vad gör man med oljan efter man är klar? Heller ut i avloppet så att fettet fastnar i rören eller kan man frysa den så att det går att kasta i sopkorgen?
Du kanske bara ska stoppa i den delen som mäter temperaturen i oljan?
Har du en infraröd termometer, så kan du stå 5m ifrån oljan och mäta temperaturen och då kommer den inte smälta på det avståndet.

Jag vet inte, jag kan bara inte påminna mig jag sett oljan koka hos mig före det nått 200grader i alla fall.
Men sure en lite rörelse är det, men koka nej.
sen är det annat som får det se ut som koka, som vatten som frisläpps.

Om man inte friterar mjöldoppade saker, och enbart detta.
Så kan man återanvända samma olja 3-5ggr, beror ju också på hur mycket man misshandlar oljan.
Blanda inte fisk och kött, för det smakar inte så gott.
Citera
2018-10-02, 20:30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du kanske bara ska stoppa i den delen som mäter temperaturen i oljan?
Har du en infraröd termometer, så kan du stå 5m ifrån oljan och mäta temperaturen och då kommer den inte smälta på det avståndet.

Jag vet inte, jag kan bara inte påminna mig jag sett oljan koka hos mig före det nått 200grader i alla fall.
Men sure en lite rörelse är det, men koka nej.
sen är det annat som får det se ut som koka, som vatten som frisläpps.

Om man inte friterar mjöldoppade saker, och enbart detta.
Så kan man återanvända samma olja 3-5ggr, beror ju också på hur mycket man misshandlar oljan.
Blanda inte fisk och kött, för det smakar inte så gott.

Tänkte använda kokosolja. Den ska tåla ganska höga temperaturer. Jag ska börja baka pizza också på detta vis. Synd att man inte har tillgång till öppen eld. Bara en sketen ugn med spis.
Citera
2018-10-02, 20:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tänkte använda kokosolja. Den ska tåla ganska höga temperaturer. Jag ska börja baka pizza också på detta vis. Synd att man inte har tillgång till öppen eld. Bara en sketen ugn med spis.
Om du kör pizza så testade jag en metod som fick pizzan rätt bra och det var när jag skulle göra en Napolitanskliknanade pizza.
Men deg som jäst i rumstemp i 24h före baket.

Där körde jag upp ugnen till maxtemp.
La pizzan på en plåt och sen lade plåten på botten av ugnen.
Sen efter en stund tittade jag om färgen var bra, och när jag var nöjd så satte jag plåten längs upp och med full fart där med.
Och körde tills färgen blev bra uppe på pizzan med.

Har blivit bättre än alla andra metoder jag kört innan(och utan pizzasten).
Citera
2018-10-02, 20:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Om du kör pizza så testade jag en metod som fick pizzan rätt bra och det var när jag skulle göra en Napolitanskliknanade pizza.
Men deg som jäst i rumstemp i 24h före baket.

Där körde jag upp ugnen till maxtemp.
La pizzan på en plåt och sen lade plåten på botten av ugnen.
Sen efter en stund tittade jag om färgen var bra, och när jag var nöjd så satte jag plåten längs upp och med full fart där med.
Och körde tills färgen blev bra uppe på pizzan med.

Har blivit bättre än alla andra metoder jag kört innan(och utan pizzasten).

Min ugn går till 300 grader men är inte digital. Därför är det svårt att vara säker på temperaturen då den varierar 20-40 grader. Har dock aldrig använt 300 grader än.

Ska man använda bakfolie när man gör pizza?
Citera
2018-10-02, 21:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Min ugn går till 300 grader men är inte digital. Därför är det svårt att vara säker på temperaturen då den varierar 20-40 grader. Har dock aldrig använt 300 grader än.

Ska man använda bakfolie när man gör pizza?
Jag har aldrig brytt mig om temperaturen, utan full fräs och botten av ugnen.
Men så klart en del av dagens ugnar jag ju skapa en extrem temperatur.
Men min går vrida till vad som ser ut som 275 grader.
Aldrig mätt upp den faktiska temperaturen, så får göra detta vid nästa tillfälle och om jag kommer ihåg.

Jag kör bakplåtspapper, inte det mesta men fungerar på bristen på annat.
För mig jag testat direkt på plåten också, men komemr inte ihåg resultatet.
Fastna kan ju det göra, och så har man svårt och få över det till plåten och man inte har hjälpmedel.
Och då har jag funnit bakplåtspapper enkelt och hantera och slänga efter var omgång(om det blir för brunt/svart pappret).
Citera
2018-10-02, 21:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jag har aldrig brytt mig om temperaturen, utan full fräs och botten av ugnen.
Men så klart en del av dagens ugnar jag ju skapa en extrem temperatur.
Men min går vrida till vad som ser ut som 275 grader.
Aldrig mätt upp den faktiska temperaturen, så får göra detta vid nästa tillfälle och om jag kommer ihåg.

Jag kör bakplåtspapper, inte det mesta men fungerar på bristen på annat.
För mig jag testat direkt på plåten också, men komemr inte ihåg resultatet.
Fastna kan ju det göra, och så har man svårt och få över det till plåten och man inte har hjälpmedel.
Och då har jag funnit bakplåtspapper enkelt och hantera och slänga efter var omgång(om det blir för brunt/svart pappret).

Bakplåtspapper brukar bli brända över 220 grader. Men det kanske inte gör så mycket?

Om en gammal gubbe i Indien kan göra pizza, pommes frites, chips med mera till hemlösa barn borde väl jag i Svearike kunna göra det. Saknar dock öppen eld i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in