Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-28, 20:26
  #1009
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Luktar det bra och inte smakar syrligt är det ingen fara. Bacon är dessutom rökt och håller alltid efter bäst-före-datumet.
Stämmer gott och väl. Saltat och rökt kött håller sig alltid en bit efter det datum som står på paketen, det är enbart för att man inte ska kunna klaga utifall det skulle vara något fel, enligt rekommendationer från livsmedelsverket.

Dock så får man ändå se upp lite med fläskkött när det är rötmånad. Men så länge färg och lukt är normal så ska det inte vara några som helst problem.
Citera
2009-07-30, 21:49
  #1010
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej!
Har köpt ett kilo högrev, behöver jag putsa den innan jag kör in den i ugnen?
Citera
2009-07-31, 17:32
  #1011
Medlem
TotalControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hej!
Har köpt ett kilo högrev, behöver jag putsa den innan jag kör in den i ugnen?

Högrev skulle jag inte köra i ugnen som en vanlig stek. Blir segt som tusan.

Högrev föredras kokt om man vill kunna tugga det om inte du kör den i en stekpåse med vätska, i ugnen på 125° i en evighet. Låt paryrerna sitta kvar.
Citera
2009-07-31, 18:37
  #1012
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Har lite trevlig entrecôte som ska förtäras ikväll. Jag har två olika tillagninsvis till mitt förfogande, steka den i pannan eller grilla den. Vilken metod föreslår ni?
Citera
2009-07-31, 18:39
  #1013
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Har lite trevlig entrecôte som ska förtäras ikväll. Jag har två olika tillagninsvis till mitt förfogande, steka den i pannan eller grilla den. Vilken metod föreslår ni?
Båda funkar, men du har mer kontroll i pannan. Jag förmodar att du menar kolgrill och inte ugnsgrill?

~Paul~
Citera
2009-07-31, 18:51
  #1014
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Båda funkar, men du har mer kontroll i pannan. Jag förmodar att du menar kolgrill och inte ugnsgrill?

~Paul~

Gasolgrill, enkel att kontrollera jämfört med kol (lite svårt att få köttet precis som man vill möjligen, har aldrig testat) . Däremot orkar jag inte gå ut och sätta på den såvidda det inte smakar bättre.
Citera
2009-07-31, 23:12
  #1015
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Gasolgrill, enkel att kontrollera jämfört med kol (lite svårt att få köttet precis som man vill möjligen, har aldrig testat) . Däremot orkar jag inte gå ut och sätta på den såvidda det inte smakar bättre.
Gasol och stekpanna är ingen större skillnad. Lite bättre yta på gasolgrillen kanske.

~Paul~
Citera
2009-08-01, 12:05
  #1016
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalControl
Högrev skulle jag inte köra i ugnen som en vanlig stek. Blir segt som tusan.

Högrev föredras kokt om man vill kunna tugga det om inte du kör den i en stekpåse med vätska, i ugnen på 125° i en evighet. Låt paryrerna sitta kvar.
jaha, tycker det har blivit bra annars :S jag kanske inte är så kräsen då
Citera
2009-08-01, 15:36
  #1017
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Gasol och stekpanna är ingen större skillnad. Lite bättre yta på gasolgrillen kanske.

~Paul~

??? Nu yrar du väl ???

Gasol och kol ger ungefär samma resultat - enda skillnaden är att det är mer "känsla" med en kolgrill
Citera
2009-08-01, 23:40
  #1018
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
??? Nu yrar du väl ???

Gasol och kol ger ungefär samma resultat - enda skillnaden är att det är mer "känsla" med en kolgrill

Det beror ju på hur du har preppat din gasolare. Jag brukar köra apel och körsbärsträ i min grill, vilket ger en jävligt seriös grill-feeling. Ibland släpper jag även ner en stanniolpåse med blötlagda träflisor i bästa grill-neger-stil. En helt "ren" gasolgrill kan dock inte jämföras med en kolgrill.
Citera
2009-08-01, 23:57
  #1019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det beror ju på hur du har preppat din gasolare. Jag brukar köra apel och körsbärsträ i min grill, vilket ger en jävligt seriös grill-feeling. Ibland släpper jag även ner en stanniolpåse med blötlagda träflisor i bästa grill-neger-stil. En helt "ren" gasolgrill kan dock inte jämföras med en kolgrill.
Håller med, personligen grillar jag aldrig kött i gasolgrill.
Citera
2009-08-02, 04:25
  #1020
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
En helt "ren" gasolgrill kan dock inte jämföras med en kolgrill.

Trodde att du hade bättre koll än så?

Det här hör egenligen hemma i tråden om myter - att kol skulle ge en bättre smak är en vandringsägen - det är svårt att märka någon smakskillnad på kött grillat på gas eller kol.

Från webers hemsida:
"Whether you're in the charcoal or gas grill camp, you're in luck. Taste tests indicate there's no significant flavor difference either way. The choice is strictly personal."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback