Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 00:52
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Har nyligen "upptäckt" att pizzasallad görs av vitkål. Jag har under en tid funderat över om det finns något enkelt och gott att göra av en billig grönsak och så kom jag ganska nyligen på det här med pizzasallad. Pizzasallad är något jag verkligen gillar men då jag inte besökt någon pizzeria med sallad som tillbehör på åratal, förrän i sommar så har jag först nu börjat göra pizzasallad rutinmässigt. Jag äter två kålhuvuden i veckan nu just.

Frågan är hur man optimerar den. Jag har kört olivolja,vitvinsvnäger och svartpeppar som dressing. Sen har jag blandat i inlagd paprika. Jag tycker dock vitvinsvinägern ger en viss oönskad smak/lukt. Jag har nu bytt till äppelcidervinäger och det är kanske aningen bättre. Finns det ännu något alternativ som ger syrligheten men inte vinägersmaken?

Övriga varianter får med fördel tipsas om.

Ett recept från kryddburken.se:

Pizzasallad :
1/4 vitkålshuvud
en kastrull kokande vatten
2-3 korkar ättika (Perstorps ättika)
3/4 dl solrosolja eller annan matolja
2 msk vatten dl vatten
1 tsk strösocker
2 tsk salt
2 msk oregano
1 tsk finmalen svartpeppar

GÖR SÅHÄR :
Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat. Om du lägger vitkålshuvudet i en stor matkasse så kan du hyvla utan att du får vitkål i hela köket! Lägg sedan all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Skölj sedan under kallt vatten och låt rinna av. Använd en rymlig plastbunke med tätslutande lock till salladen eller en plastpåse. Tillsätt alla ingredienserna, på med locket och skaka om burken/påsen väl. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet : 1 vecka.
Citera
2018-08-15, 08:24
Medlem
Fader Jacks avatar
Bästa oljan för fritering

Ja vad är den bästa oljan, ur resultat och hälsosynvinkel (mindre viktig). Jag har läst vegetabiliska oljor är inte så bra som dom haft rykte att vara tidigare, dom är hälsosamma men tål inte upphettning lika bra och då bildas mindre hälsosamma ämnen i oljan så fördelarna försvinner. Läste även om ett test där munkar som friteras i rapsolja inte blev lika goda och smakade flottigare än munkar som friterats i kokosfett.

Jag har även läst att nöttalg är bra att fritera i och det provade jag, köpte flera kilo nöttalg och raffinerade det i en slow cooker men det en viss lukt och ger en viss smak på maten som jag inte alls gillar. Jag tror det får bli fågelmat i vinter om ingen här vet något sätt att få bort lukten ur det.

Jag funderar ju på ister istället men rädd det ska bli samma problem där, mycket möda och besvär och så kommer det nån äcklig lukt med. Synd då det inte finns färdig ti affärer att köpa, de industriella metoderna verkar ha knep för att få bort eventuell lukt ur sånahära produkter.

Så nu funderar jag på kokosfett, jag är personligen inriktad på de här fetterna som stelnar vid rumstemp, dom verkar bättre att fritera i än oljor. Kokosfettet fick bäst i test i en artikel jag läste för munkar. Håller sig länge också och härsknar inte lika lätt. Fast jag har läst vissa typer verkar tro det är dåligt för en men aldrig hört varför, det känns som det mest kommer från sånadära naturalist typer som gillar att flumma på om E-ämnen och liknande ovetenskapligheter.
Citera
2018-08-15, 09:58
Medlem
Utan konkurrens bästa oljan jag provat, och bara använder, är Rapsonas super long life, finns i 10-liters dunkar på Willys. Efter några friteringar tar oljan fart och blir grymt bra att fritera i, frittar som badat i Zeta smakar torrt papper i jämförelse. Dessutom räcker oljan läänge, klar och genomskinlig flera gånger längre än andra oljor jag använt.

Inte billig och kanske inte nyttig, men bäst.
Citera
2018-08-15, 10:09
Medlem
onnyts avatar
Jag har börjat steka och fritera i avokado-olja. Ger ingen eller väldigt obetydlig bismak. Har en rykpunkt på 249°.
Citera
2018-08-15, 17:14
Medlem
Buffymyloves avatar
fel
Senast redigerad av Buffymylove 2018-08-15 kl. 17:19.
Citera
2018-08-15, 17:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag sätter vitkålen helt och hållet i det kokande vattnet i en minut ungefär. Det där att bara hälla över är lite omständigt.
Citera
2018-08-15, 21:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag sätter vitkålen helt och hållet i det kokande vattnet i en minut ungefär. Det där att bara hälla över är lite omständigt.
Det beror på vad man har för utrustning, det handlar ju om en väldigt kort uppvärmning för ändra kålens karaktär lite.
Går fixa med salt också, men det tycker kan bli lite för mycket salt med den metoden.
Citera
2018-08-15, 21:38
Medlem
klybans avatar
Ekonomiskt är rapps bäst.
Sen finns det många andra och bättre alternativ på olja för fritering.
Citera
2018-08-16, 08:16
Medlem
dePauls avatar
Eftersom jag i princip aldrig friterar i högre temperatur än 180°C så väljer jag jordnötsolja.

~Paul~
Citera
2018-08-16, 20:45
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Går det att göra tacos på fläskkarré?

Nån som provat eller blir det för fett? Tänker att det är ganska billigt med fläskkarré.
Citera
2018-08-16, 20:46
Medlem
Självklart. In i en låda i ugnen, kryddor och 60 grader i fyra timmar.
Citera
2018-08-16, 20:48
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart. In i en låda i ugnen, kryddor och 60 grader i fyra timmar.

Måste ju bli godare än tråkiga köttfärs varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in