Citat:
Har nyligen "upptäckt" att pizzasallad görs av vitkål. Jag har under en tid funderat över om det finns något enkelt och gott att göra av en billig grönsak och så kom jag ganska nyligen på det här med pizzasallad. Pizzasallad är något jag verkligen gillar men då jag inte besökt någon pizzeria med sallad som tillbehör på åratal, förrän i sommar så har jag först nu börjat göra pizzasallad rutinmässigt. Jag äter två kålhuvuden i veckan nu just.
Frågan är hur man optimerar den. Jag har kört olivolja,vitvinsvnäger och svartpeppar som dressing. Sen har jag blandat i inlagd paprika. Jag tycker dock vitvinsvinägern ger en viss oönskad smak/lukt. Jag har nu bytt till äppelcidervinäger och det är kanske aningen bättre. Finns det ännu något alternativ som ger syrligheten men inte vinägersmaken?
Övriga varianter får med fördel tipsas om.
Frågan är hur man optimerar den. Jag har kört olivolja,vitvinsvnäger och svartpeppar som dressing. Sen har jag blandat i inlagd paprika. Jag tycker dock vitvinsvinägern ger en viss oönskad smak/lukt. Jag har nu bytt till äppelcidervinäger och det är kanske aningen bättre. Finns det ännu något alternativ som ger syrligheten men inte vinägersmaken?
Övriga varianter får med fördel tipsas om.
Ett recept från kryddburken.se:
Pizzasallad :
1/4 vitkålshuvud
en kastrull kokande vatten
2-3 korkar ättika (Perstorps ättika)
3/4 dl solrosolja eller annan matolja
2 msk vatten dl vatten
1 tsk strösocker
2 tsk salt
2 msk oregano
1 tsk finmalen svartpeppar
GÖR SÅHÄR :
Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat. Om du lägger vitkålshuvudet i en stor matkasse så kan du hyvla utan att du får vitkål i hela köket! Lägg sedan all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Skölj sedan under kallt vatten och låt rinna av. Använd en rymlig plastbunke med tätslutande lock till salladen eller en plastpåse. Tillsätt alla ingredienserna, på med locket och skaka om burken/påsen väl. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet : 1 vecka.