Citat:
Ursprungligen postat av crazymoy
Jag är nyss hemkommen från en tjänsteresa där jag har fått mitt livs matupplevelse.
Företaget bjöd ut oss till ett mindre ställe som de påstod skulle bjuda på en ordentlig matsensation. När vi anländer presenterar dom en ganska udda och enkel meny, två stycken förrätter bestående av en sallad och en tomatsoppa, varmrätten en oxfilé med potatismos.
Jag var ganska säker på att dessa rätter inte skulle ge mig någon matsensation, men galet vad fel jag hade. Dessa simpla rätter var något så fruktansvärt goda så jag kan knappt beskriva det med ord, jag har ett stort intresse för mat och har ätit på mängder av olika restauranger genom åren, men inget har varit i närheten av maten jag åt här.
Det som förbryllar mig är att jag inte kunna urskilja "det där" i rätterna, det var ingen speciell smak eller intressant kombination som gjorde rätterna så extremt goda, det var dom enkla "standard" smakerna som dom hade lyckats få till nå fruktansvärt mycket bättre än i all annan mat jag ätit. Jag trodde aldrig och har fortfarande svårt att inse att mina två bästa rätter jag någonsin ätit är tomatsoppa och oxfilé med potatismos.
Jag vart väldigt inspirerad av det här, hur lär man sig att bemästra enkla rätter? Jag anser mig vara duktig på att laga mat och kan bjuda folk på god mat, men hur gör man oxfilé med mos som får gästerna att ramla av stolen?
Hur lär man sig att bemästra matlagning?
Det handlar som så ofta annars när det gäller matlagning om att använda bra råvaror.
Förmodligen hade restaurangen du åt på tillgång till kött och andra råvaror som du inte ser skymten av i din närmaste ICAbutik.
Sen kan jag tänka mig att de hanterar råvarorna varsamt, använder rätt temperaturer vid tillagningen och andra självklara saker.
Ofta är svaret inte mer komplicerat än så.