Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-23, 01:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Saltade och prepprade lite till och hällde i lite aromat - ingen skillnad. Jag "smälte" en tärning grönsaksbuljong och hällde i och nu smakar det, tyvärr smakar det mest vin trots bara 2 dl och det är ganska syrligt, inte så mustigt som jag hoppats på.

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Ha i kött/grönsaksbuljong oxå nästa gång du skall göra köttfärssås

Den ville bara inte

Enkelt recept: http://www.matproffsen.se/pages/klipp.cgi?uplID=2011225130823

Citat:
1 stor gul lök
400 g nötfärs
olja
salt
svartpeppar
400 g krossade tomater
1 msk tomatpuré
2 tsk basilika och/eller timjan
1 kalvbuljontärning eller 3 msk flytande kalvbuljong
1-2 klyftor vitlök (* kan väljas bort)

Tillagning
Hacka löken. Fräs lök och nötfärsen i olja i en stekpanna.
Finfördela färsen med en stekspade eller träslev. Salta och peppra.
Häll på krossade tomater, tillsätt tomatpuré, basilika och kalvbuljong.
(* Pressa över vitlök). Rör om och låt puttra ca 10 minuter.
Smaka av med salt.
Krydda efter behag.

Men, välj inte bort vitlöken...

Sen kan man ta lite vad man vill för mer smak. Lite svamp eller nåt kan vara kul, rivna morötter eller varför inte purjo. "Man tager vad man tror man gillar"
Citera
2012-05-23, 18:27
Medlem
Saddl3rs avatar
Är renskav något man köper i affär eller är meningen att man själv ska strimla köttet?

Tänkte prova på att laga mat för en gångs skull, får se hur det går
http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=21462
Citera
2012-05-23, 18:56
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
Är renskav något man köper i affär eller är meningen att man själv ska strimla köttet?

Tänkte prova på att laga mat för en gångs skull, får se hur det går
http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=21462

Finns att köpa i affär, är ofta paketerade i kartonger som finns i frysdisken. Men om du vill kan du ju göra egen.
Citera
2012-05-23, 22:44
Medlem
Hur blir jag RIKTIGT bra på att laga mat?

Jag är nyss hemkommen från en tjänsteresa där jag har fått mitt livs matupplevelse.

Företaget bjöd ut oss till ett mindre ställe som de påstod skulle bjuda på en ordentlig matsensation. När vi anländer presenterar dom en ganska udda och enkel meny, två stycken förrätter bestående av en sallad och en tomatsoppa, varmrätten en oxfilé med potatismos.

Jag var ganska säker på att dessa rätter inte skulle ge mig någon matsensation, men galet vad fel jag hade. Dessa simpla rätter var något så fruktansvärt goda så jag kan knappt beskriva det med ord, jag har ett stort intresse för mat och har ätit på mängder av olika restauranger genom åren, men inget har varit i närheten av maten jag åt här.

Det som förbryllar mig är att jag inte kunna urskilja "det där" i rätterna, det var ingen speciell smak eller intressant kombination som gjorde rätterna så extremt goda, det var dom enkla "standard" smakerna som dom hade lyckats få till nå fruktansvärt mycket bättre än i all annan mat jag ätit. Jag trodde aldrig och har fortfarande svårt att inse att mina två bästa rätter jag någonsin ätit är tomatsoppa och oxfilé med potatismos.

Jag vart väldigt inspirerad av det här, hur lär man sig att bemästra enkla rätter? Jag anser mig vara duktig på att laga mat och kan bjuda folk på god mat, men hur gör man oxfilé med mos som får gästerna att ramla av stolen?

Hur lär man sig att bemästra matlagning?
Citera
2012-05-23, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazymoy
Jag är nyss hemkommen från en tjänsteresa där jag har fått mitt livs matupplevelse.

Företaget bjöd ut oss till ett mindre ställe som de påstod skulle bjuda på en ordentlig matsensation. När vi anländer presenterar dom en ganska udda och enkel meny, två stycken förrätter bestående av en sallad och en tomatsoppa, varmrätten en oxfilé med potatismos.

Jag var ganska säker på att dessa rätter inte skulle ge mig någon matsensation, men galet vad fel jag hade. Dessa simpla rätter var något så fruktansvärt goda så jag kan knappt beskriva det med ord, jag har ett stort intresse för mat och har ätit på mängder av olika restauranger genom åren, men inget har varit i närheten av maten jag åt här.

Det som förbryllar mig är att jag inte kunna urskilja "det där" i rätterna, det var ingen speciell smak eller intressant kombination som gjorde rätterna så extremt goda, det var dom enkla "standard" smakerna som dom hade lyckats få till nå fruktansvärt mycket bättre än i all annan mat jag ätit. Jag trodde aldrig och har fortfarande svårt att inse att mina två bästa rätter jag någonsin ätit är tomatsoppa och oxfilé med potatismos.

Jag vart väldigt inspirerad av det här, hur lär man sig att bemästra enkla rätter? Jag anser mig vara duktig på att laga mat och kan bjuda folk på god mat, men hur gör man oxfilé med mos som får gästerna att ramla av stolen?

Häll i en del Mononatriumglutamat (E621 om jag inte minns fel) så ska det nog gå fint
Citera
2012-05-23, 23:22
Medlem
Övning. Finns inte mycket annat egentligen. Testa olika slags recept och dylikt

Men herregud jag vill bara veta vad restaurangen heter? Hade varit sjukt snällt!
Jag önskar dig all lycka med matlagandet
Citera
2012-05-23, 23:23
Medlem
johanness avatar
om man bara är tillräckligt nyfiken och intresserad borde det räcka att gå en bra kockutbildning. det går förstås att lära sig själv också via trial and error, men det tar nog för lång tid.
Citera
2012-05-23, 23:24
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazymoy

Det handlar som så ofta annars när det gäller matlagning om att använda bra råvaror.
Förmodligen hade restaurangen du åt på tillgång till kött och andra råvaror som du inte ser skymten av i din närmaste ICAbutik.

Sen kan jag tänka mig att de hanterar råvarorna varsamt, använder rätt temperaturer vid tillagningen och andra självklara saker.

Ofta är svaret inte mer komplicerat än så.
Citera
2012-05-24, 00:29
Medlem
StigAllans avatar
Kolla på klantarna i masterchef och gör dina maträtter bättre.
Ett steg framåt.
Citera
2012-05-24, 01:24
Medlem
tripptamins avatar
Hur blir jag RIKTIGT bra på att laga mat?

Du lagar mer mat.
Citera
2012-05-24, 02:02
Medlem
undervattenfisks avatar
Jag har aldrig tagit upp en gädda när jag fiskat , men till sommaren om man skulle vilja vad fan gör man av den? är väl bara ben?

Är soppa som gäller isf?
Citera
2012-05-24, 02:13
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jag har aldrig tagit upp en gädda när jag fiskat , men till sommaren om man skulle vilja vad fan gör man av den? är väl bara ben?

Är soppa som gäller isf?

Personligen hade jag slängt i den igen, gädda smakar rövhål.
Annars är det populärt att fylla den och köra i ugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in