Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-20, 14:04
  #973
Medlem
Sam.Bogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrokvlt
Vad är hemligheten bakom den hårda kladdkakan? Jag vill ha min kladdkaka så solid som möjlig i mitten. Inte brödig och inte kladdig och mjuk utan hård med tuggmotstånd. Hur gör jag?
Det brukar bli bra om du bakar den blöt som vanligt,trixet är och ha den i kylskåpet så stelnar fettet och kanske du får den konsistens du önskar
samzon
Citera
2009-07-20, 14:14
  #974
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Då får man bege sig till Orienthuset. Tack för tipset!

270:- är ju en del men jag förmodar att det är hög klass på den med ordentlig mängd fett .

~Paul~

Det brukar vara fransk eller holländsk anka i de asiatiska butikerna också. Däremot är det sällsynt att de har utskurna bröst - men det blir säkert billigare att köpa en hel anka och skära ut brösten själv.
Citera
2009-07-20, 14:22
  #975
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det brukar vara fransk eller holländsk anka i de asiatiska butikerna också. Däremot är det sällsynt att de har utskurna bröst - men det blir säkert billigare att köpa en hel anka och skära ut brösten själv.
Alltså, jag föredrar egentligen hel anka. Det finns så mycket mer man kan göra med den. Älskar diverse fyllningar, t ex nöt/mandelbaserade.

~Paul~
Citera
2009-07-20, 16:46
  #976
Medlem
ButtiBoys avatar
Hur lyckas jag med ungspannkaka..? Sista (och första) gången jag provade brände smeten fast men samtidigt var den helt lös innuti.. tog dessutom sju svåra år innan den fick nån färg
Citera
2009-07-20, 16:48
  #977
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtiBoy
Hur lyckas jag med ungspannkaka..? Sista (och första) gången jag provade brände smeten fast men samtidigt var den helt lös innuti.. tog dessutom sju svåra år innan den fick nån färg
Kör sakta på låg värme. När pannkakan är fast (tandpetartest) så ger du den färg under grillen.

~Paul~
Citera
2009-07-20, 16:49
  #978
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtiBoy
Hur lyckas jag med ungspannkaka..? Sista (och första) gången jag provade brände smeten fast men samtidigt var den helt lös innuti.. tog dessutom sju svåra år innan den fick nån färg

Hur hade du ställt in ugnen? Låter som du har haft för stark undervärme. Du kanske har gasugn?
Citera
2009-07-20, 16:56
  #979
Medlem
ButtiBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur hade du ställt in ugnen? Låter som du har haft för stark undervärme. Du kanske har gasugn?

Ja nu har jag ju nästan förträngt eländet. Plåten gick knappt att få ren.
Men jag gjorde den enligt ett recept i en elugn
Citera
2009-07-20, 17:03
  #980
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrokvlt
Det jag gillar är en hård kladdkaka, så då gör jag en hård kladdkaka.

Du bakar den så den är rätt kladdig i mitten sen ställer du den framme i något dygn eller två. Då får du en hårdare kladdkaka, lite knäckig och seg nästan. Jag tror det är vad du är ute efter i alla fall. Jag älskar lite gammal seg kladdkaka.
Citera
2009-07-20, 18:05
  #981
Medlem
Bill Cliffs avatar
Står i receptet "1 matsked matfett". Vad menas med matfett? Funkar mildas flytande margarin?

Edit: Flytande kycklingbuljong? Hur fan ser en sån ut? Har bara vanliga tärningar, det kanske är stor skillnad?
__________________
Senast redigerad av Bill Cliff 2009-07-20 kl. 18:11.
Citera
2009-07-20, 18:26
  #982
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Står i receptet "1 matsked matfett". Vad menas med matfett? Funkar mildas flytande margarin?

Edit: Flytande kycklingbuljong? Hur fan ser en sån ut? Har bara vanliga tärningar, det kanske är stor skillnad?
I msk matfett brukar betyda smör eller margarin i fast form.

Du kan använda buljong i stället. Inget recept är ristat i sten. Kör i så fall på den vanliga doseringen som står på förpackningen.

~Paul~
Citera
2009-07-20, 18:44
  #983
Medlem
Bill Cliffs avatar
Tackar dePaul! Nu ska vi se hur bra jag lyckas med detta...
Citera
2009-07-20, 19:06
  #984
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Tackar dePaul! Nu ska vi se hur bra jag lyckas med detta...
NP, lycka till!

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback