Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-26, 12:42
  #6865
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ang lapskojs: Då det ska vara enkelt i denna tråd så har jag två alternativ: salta biten eller färdigköpt rostbiff med pulvermos.
Inte nåt fancy, men går fort.

Här är ett ex på rostbiff (som jag inte ens funderat på tills jag letade lite) http://www.alltommat.se/recept/Lapsk...dillgurka-4898

Salta Biten (konserven) är lite knepig att få tag i, många butiker har bara corned beef och den skiten borde stå i hundmatshyllan (så innåthelvete mycke brosk i skiten att jag höll på spy sist jag blev serverad det pga alla hårda bitar)..
Citera
2013-01-26, 12:51
  #6866
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Salta Biten (konserven) är lite knepig att få tag i, många butiker har bara corned beef och den skiten borde stå i hundmatshyllan (så innåthelvete mycke brosk i skiten att jag höll på spy sist jag blev serverad det pga alla hårda bitar)..
Brukar inte konservvarianten vara mald och pressad?

Vad köpte du för sort som hade mycket brosk?
Citera
2013-01-26, 13:56
  #6867
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Brukar inte konservvarianten vara mald och pressad?

Vad köpte du för sort som hade mycket brosk?

Den var "mald och pressad" men det kändes som om hälften av "köttet" var brosk/ben, som om nån hade hällt i en stor näve grus i maten. Kommer inte ihåg märket, men det var inhandlat på hemköp i en lätt konformad konserv som öppnades med "nyckel"(inte helt hundra medn jag tror det var "Sevan")
Citera
2013-01-26, 14:33
  #6868
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Salta Biten (konserven) är lite knepig att få tag i, många butiker har bara corned beef och den skiten borde stå i hundmatshyllan (så innåthelvete mycke brosk i skiten att jag höll på spy sist jag blev serverad det pga alla hårda bitar)..

Jo, man får välja sina "strider". (det finns dåliga och mindre bra varianter av salta biten)

Finns dock trevliga varianter där jag handlar, corned beef däremot har jag inte mycket till övers för. Funkar som nödproviant i ryggan när jag är ute och lufsar. Inte nåt jag skulle äta hemma.

Kolla vart ordet spam som vi tycker är förknippat med mail kommer ifrån. http://en.wikipedia.org/wiki/Spam
Citera
2013-01-26, 15:23
  #6869
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Tänkte laga entrecote i lergryta i ugn, rekommenderade temperaturer?

Planerar tillaga 1.5 kg entrecote i lergryta i ugnen. Sätter in i kall ugn.
1. Vilken ugnstemperatur är lagom?
2. Vid vilken köttemperatur ska jag ta ut det?
3. Vad ska jag göra när jag tagit ut det? Ligga kvar i grytan eller något annat?
4. Något annat att tänka på?
Citera
2013-01-26, 17:14
  #6870
Medlem
zaaph1s avatar
Hur länge bör jag ha torkad karl Johan svamp i vatten innan jag steker?
Citera
2013-01-26, 17:27
  #6871
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Hur länge bör jag ha torkad karl Johan svamp i vatten innan jag steker?
Paketet jag köpt säger 15 minuter, och att man sedan ska man klämma ur dem med händerna. För att bli av med extravätskan.
Citera
2013-01-26, 17:51
  #6872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Paketet jag köpt säger 15 minuter, och att man sedan ska man klämma ur dem med händerna. För att bli av med extravätskan.

Jag håller inte med. Jag skulle ta så lite vatten som möjligt och istället låta dem ligga en timma. Hanterar väldigt mycket torkad svamp eftersom jag har ett närmast sjukligt svampplockningsintresse och jag blöter alltid upp torkad svamp en timma.

Ska du göra en sås eller så kan du mycket väl använda vattnet du blött svampen i till såsen.

För trattisar och svart trumpet är i alla fall det det bästa. Karljohan har jag inte undersökt så noga utan lite ogenomtänkt kört på samma princip.
Citera
2013-01-26, 18:21
  #6873
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag håller inte med. Jag skulle ta så lite vatten som möjligt och istället låta dem ligga en timma. Hanterar väldigt mycket torkad svamp eftersom jag har ett närmast sjukligt svampplockningsintresse och jag blöter alltid upp torkad svamp en timma.

Ska du göra en sås eller så kan du mycket väl använda vattnet du blött svampen i till såsen.

För trattisar och svart trumpet är i alla fall det det bästa. Karljohan har jag inte undersökt så noga utan lite ogenomtänkt kört på samma princip.
Tänk, jag har aldrig riktigt kommit mig för att torka svamp i någon större skala. Jag fryser all min svamp i sin egen spad så att säga, och iom att svamp är helt fettfri så håller den sig flera år i frysen och smakar prima. I och med att den ligger i en liten vätskeboll så får den heller aldrig frysbränna.

Vad tycker du fördelarna är med att torka? Och håller sig smaken lika bra som hos fryst svamp?
Citera
2013-01-26, 19:00
  #6874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Tänk, jag har aldrig riktigt kommit mig för att torka svamp i någon större skala. Jag fryser all min svamp i sin egen spad så att säga, och iom att svamp är helt fettfri så håller den sig flera år i frysen och smakar prima. I och med att den ligger i en liten vätskeboll så får den heller aldrig frysbränna.

Vad tycker du fördelarna är med att torka? Och håller sig smaken lika bra som hos fryst svamp?

Jag förväller gula kantareller och fryser eftersom de inte går att torka men det mesta torkar jag. Plockar mest trumpetsvamp (svart och rödgul) samt trattisar. Jag håller inte alls med dig om att de håller så länge. Efter ett halvår är de klart sämre i smaken om de varit frysta. De torkade håller däremot ett par år.

Ska sägas att jag har svamptork också som gör att jag får den riktigt kruttorr.

Tillägg: Jag har t o m vakuumpackat svamp inför frysen för att få den att hålla längre. Möjligtvis förlänger jag på det sättet hållbarheten ett par månader men inte mer. Flera år stämmer bara inte.
__________________
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-01-26 kl. 19:07.
Citera
2013-01-26, 19:08
  #6875
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag håller inte med. Jag skulle ta så lite vatten som möjligt och istället låta dem ligga en timma. Hanterar väldigt mycket torkad svamp eftersom jag har ett närmast sjukligt svampplockningsintresse och jag blöter alltid upp torkad svamp en timma.

Ska du göra en sås eller så kan du mycket väl använda vattnet du blött svampen i till såsen.

För trattisar och svart trumpet är i alla fall det det bästa. Karljohan har jag inte undersökt så noga utan lite ogenomtänkt kört på samma princip.
Blev en fruktansvärt god jordärtkockspuré med karl johan och tryffelolja, hade svampen i lite vatten i en kvart bara sen stekte jag den innan jag slängde i den i purén
Citera
2013-01-26, 19:10
  #6876
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag förväller gula kantareller och fryser eftersom de inte går att torka men det mesta torkar jag. Plockar mest trumpetsvamp (svart och rödgul) samt trattisar. Jag håller inte alls med dig om att de håller så länge. Efter ett halvår är de klart sämre i smaken om de varit frysta. De torkade håller däremot ett par år.

Ska sägas att jag har svamptork också som gör att jag får den riktigt kruttorr.
Ja, om du förväller svampen innan du fryser den, så har du ju redan kokat bort en massa smak föreställer jag mig. Jag lägger den rensade svampen i het, torr gjutjärnspanna så den släpper sin egen vätska. Fryser sedan in den i den vätskan. Har ätit svamp som varit fryst på detta sätt och legat i frysen i 3 år och ändå smakat hur fint som helst.

Så här ser en av mina små "svampbollar" ut. En sådan här boll räcker till stuvning åt en 4-äggsomelett genom att det är koncentrerad svamp så att säga... http://i.imgur.com/BgzVGGg.jpg Just den här svampen är trattisar som är plockad under hösten 2011 och jag använde senast utav den i julas till en omelett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback