Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-28, 18:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Fläsk med äpplen och lök. Receptet har i lagerblad men det har jag inte hemma. Däremot har jag oregano, gräslök, timjan, dragon, enbär och rosmarin. Skulle någon av dem kunna lämpa sig som ersättare?

Lagerblad ger ju mer en arom, skit i det om du inte har det. Eller chansa på nåt gott ifall du tror att det smakar för lite. Men lagerblad ger inte nån stor skillnad.

Vad jag skulle göra, strunta i att du inte har lagerblad. Skulle nån tvinga mig så skulle jag slänga i kryddpeppar/kryddnejlika. Men det hade du inte heller.

Du får väl använda smaklökarna, eller ... strunta i det.
Citera
2012-04-28, 21:33
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lagerblad ger ju mer en arom, skit i det om du inte har det. Eller chansa på nåt gott ifall du tror att det smakar för lite. Men lagerblad ger inte nån stor skillnad.

Vad jag skulle göra, strunta i att du inte har lagerblad. Skulle nån tvinga mig så skulle jag slänga i kryddpeppar/kryddnejlika. Men det hade du inte heller.

Du får väl använda smaklökarna, eller ... strunta i det.
Det blev utan örtkryddor och det blev väl gott ändå men det saknades någon smak, något syrligt typ. Får testa med lagerblad nästa gång.
Citera
2012-04-30, 19:47
Medlem
Idag köpte jag och tillagade en lövbiff som var lika fin och mör som ryggbiff. Smakade helt fantastiskt. Finns det något sätt att avgöra på förhand vad det är man får för lövbiff, och hur kan det skilja så mycket? I vanliga fall är ju lövbiff nästan oätlig pga sin seghet.
Citera
2012-04-30, 19:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Idag köpte jag och tillagade en lövbiff som var lika fin och mör som ryggbiff. Smakade helt fantastiskt. Finns det något sätt att avgöra på förhand vad det är man får för lövbiff, och hur kan det skilja så mycket? I vanliga fall är ju lövbiff nästan oätlig pga sin seghet.
Ska man inte skriva från vilken styckningsdetalj lövbiffen kommer från?

Är den tagen från biff så är den bättre än om man tar den från fransyska.

Jag brukar köpa billigt, helt kött och banka ut själv, det blir oftast riktigt bra. Men klart, inte i nivå med filé eller bra biff.

En del butiker har en maskin som nålar köttet och får det mörare.
Citera
2012-04-30, 20:04
Medlem
dePauls avatar
När det inte står specifikt från vilken styckningsdetalj lövbiffen kommer så är det underförstått att det rör sig om nötinnanlår.

~Paul~
Citera
2012-04-30, 20:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ska man inte skriva från vilken styckningsdetalj lövbiffen kommer från?

Är den tagen från biff så är den bättre än om man tar den från fransyska.

Jag brukar köpa billigt, helt kött och banka ut själv, det blir oftast riktigt bra. Men klart, inte i nivå med filé eller bra biff.

En del butiker har en maskin som nålar köttet och får det mörare.

Kanhända det fetade är otyget som kallas minutbiff, är väl fransyskan som dom försöker bli av med.

Men att tex frysa in sämre (senigt) kött om skiva det när det är halvfryst är ju ett fiffigt sätt om man vill ha skav för en billig peng.

Att "tillverka lövbiff" av nåt har jag inte testat, men att dom skriver ut vilken styckdetalj dom gjort lövbiffen på har jag då inte märkt. Men det kanske står där i alla fall, har inte tänkt på det.
Citera
2012-04-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Att "tillverka lövbiff" av nåt har jag inte testat, men att dom skriver ut vilken styckdetalj dom gjort lövbiffen på har jag då inte märkt. Men det kanske står där i alla fall, har inte tänkt på det.
Som sagt, står inget så är det nötinnanlår. Precis som att köttbullar är gjorda av nötfärs fram tills att man skriver "lammfärsbullar" eller liknande.
Citera
2012-04-30, 21:32
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Som sagt, står inget så är det nötinnanlår. Precis som att köttbullar är gjorda av nötfärs fram tills att man skriver "lammfärsbullar" eller liknande.
Nja det vanligaste är att man gör köttbullar av blandfärs har man bara nötfärs blir de bullarna väldigt torra
Citera
2012-04-30, 22:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey

Jag får väl kika lite noggrannare nästa lövbiff raid. Dom är inte så vanliga, men tack för omtanken. Det värmde. Inte så ofta som någon tar sig tiden att ens reflektera över oss stackare som inte läser på förpackningarna.

Mycket uppskattat.
Citera
2012-05-01, 15:46
Medlem
laikaspaces avatar
Bra tips på sås/etc till fläskfilé och klyftpotatis? Har rödmjölk, diverse kryddor med mera. Dock inte rödpepparkorn eller sånt fancy
Citera
2012-05-01, 16:26
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laikaspace
Bra tips på sås/etc till fläskfilé och klyftpotatis? Har rödmjölk, diverse kryddor med mera. Dock inte rödpepparkorn eller sånt fancy
HP-sås
Citera
2012-05-01, 16:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laikaspace
Fläskfilé är ju ett ganska magert kött. Av denna anledning kan det vara gott med lite fetare såser, som gräddsås, ostsås/Mornay, grönpepparsås (det gäller dock att inte överdriva mängden grönpeppar för att inte utplåna fläskfiléns förhållandevis diskreta smak), samt svampsås. Också en enkel tomatsås kan vara på sin plats.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in