2013-05-06, 08:17
Medlem
Denoms avatar
Undvik varmvatten.
Citera
2013-05-06, 08:23
Medlem
calmsolutions avatar
Snabbt = förstörd oxfilé

Oxfilé/kött skall aldrig tinas i temperaturer över rumstemperatur, helst kylskåp.
Tycker att du skall hoppa över oxfilén idag, du kommer uppskatta den bättre imorgon.
Citera
2013-05-06, 09:16
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Ska grilla ytterfilé till middag. Vanligtvis brukar jag steka alla sidor lite snabbt sen bara in i ugnen och vänta tills det blir 65-70C.

Fast nu tänkte jag köra över vanlig kolgrill och har egentligen aldrig grillat såhär stora fläskbitar men är det bara att grilla nära kolen för att få stekyta i början och sen låta den vila i grillen lite högre upp tills köttet blir 67C?

Grillen f.ö. är en gammal modell med manuellt galler.

Vad är ett manuellt galler?
Citera
2013-05-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ska grilla ytterfilé till middag. Vanligtvis brukar jag steka alla sidor lite snabbt sen bara in i ugnen och vänta tills det blir 65-70C.

Fast nu tänkte jag köra över vanlig kolgrill och har egentligen aldrig grillat såhär stora fläskbitar men är det bara att grilla nära kolen för att få stekyta i början och sen låta den vila i grillen lite högre upp tills köttet blir 67C?

Grillen f.ö. är en gammal modell med manuellt galler.

Du är inte sugen på att testa lite indirekt grillning då? Lassa över allt kol till ena änden av grillen och lägg din köttbit på gallret på andra sidan. Du ska alltså inte ha någon glöd under köttet. Lägg på locket på grillen och kör till köttet har önskad innertemperatur. ...eller du kanske inte har lock på grillen, då är det värre och du kan göra som du själv föreslår.
Citera
2013-05-06, 10:52
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Vad är ett manuellt galler?

Har ingen lyxig grill med termometer utan har istället ett galler som sitter fast i grillen och går att ställa in i tre olika höjder.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Du är inte sugen på att testa lite indirekt grillning då? Lassa över allt kol till ena änden av grillen och lägg din köttbit på gallret på andra sidan. Du ska alltså inte ha någon glöd under köttet. Lägg på locket på grillen och kör till köttet har önskad innertemperatur. ...eller du kanske inte har lock på grillen, då är det värre och du kan göra som du själv föreslår.

Tack för tipset!
Citera
2013-05-06, 11:04
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Har ingen lyxig grill med termometer utan har istället ett galler som sitter fast i grillen och går att ställa in i tre olika höjder.

Om du har lock på grillen, klotgrill etc, så föreslår jag att du hettar upp grillen och gallret ordentligt. Lägg sedan på köttet och grilla hastigt upp en fin stekyta på bägge sidor. Lägg därefter på locket och stek till lämplig temperatur.
Citera
2013-05-06, 16:14
Medlem
chronomasters avatar
Något som folk skriver när det kommer till egengjorda hamburgare är "rosta brödet". Har försökt fatta detta, hur fan rostar man brödet? Hur gör de på Flippin Burgers och liknande ställen? Smörj brödet säger vissa också. Med vad? Help!
Citera
2013-05-06, 16:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Något som folk skriver när det kommer till egengjorda hamburgare är "rosta brödet". Har försökt fatta detta, hur fan rostar man brödet? Hur gör de på Flippin Burgers och liknande ställen? Smörj brödet säger vissa också. Med vad? Help!
Ungen på typ 150 grader celsius, dela brödet (i de två halvor du ska ha). In på ett galler i ett par minuter tills du tycker de är rostade nog.
Citera
2013-05-06, 16:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ungen på typ 150 grader celsius, dela brödet (i de två halvor du ska ha). In på ett galler i ett par minuter tills du tycker de är rostade nog.
Själv så brukar jag rosta (läs steka) det i samma panna som jag steker burgaren. jag brukar börja med brödet, och sedan låta det vila på galler (så det inte blir soggy) medan jag steker hamburgaren och löken.
Citera
2013-05-06, 16:18
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Aha grymt! Läst att vissa verkar lägga bröden i pannan ett tag, blir det sämre tro eller är det nått annat.
Citera
2013-05-06, 16:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Aha grymt! Läst att vissa verkar lägga bröden i pannan ett tag, blir det sämre tro eller är det nått annat.
Så länge pannan är torr (inget matfett alls) så är det bara olika metoder. Har du matfett i så steker du brödet istället för att rosta.
Citera
2013-05-06, 16:46
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte göra salsa efter följande recept:
http://snapguide.com/guides/make-really-great-authentic-spicy-mexican-salsa/

För den som inte orkar kolla länken ovan så innehåller salsan hela konserverade tomater, gul lök, vitlök, färsk jalapeño, pressad lime, färsk korriander och salt som körs ganska slät i mixer. Ska alltså inte kokas eller så.

Tänkte halvera receptet, men det blir ändå ganska mycket salsa så det räcker nog 3-4 gånger för dippning. Undrar nu om någon vet hur länge salsan kan tänkas hålla i kylen i en burk? En vecka kanske är lite mycket att hoppas på? Eller går det möjligen frysa in salsa med bra resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in