Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-07, 14:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Ok, då steker jag färsen idag och låter den stå i kylen. Den skall ju som sagt både stekas och sedan stå i ugnen, så då borde man väl bli av med eventuella bakterier och annat otrevligt?
Japp, bakterierna blir man av med om man bara tillagar ordentligt. Den sura smaken om färsen hunnit surna blir man dock inte av med, tyvärr.
Citera
2013-01-07, 14:20
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Japp, bakterierna blir man av med om man bara tillagar ordentligt. Den sura smaken om färsen hunnit surna blir man dock inte av med, tyvärr.

Tack! Det skall bli en taco-gratäng så förhoppningsvis maskeras sura smaker av alla kryddorna!
Citera
2013-01-08, 01:43
Medlem
Kan man frysa pastasås? Typ sån från dolmio, findus etc. som man bara häller ner i pastan
Citera
2013-01-08, 02:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat
Kan man frysa pastasås? Typ sån från dolmio, findus etc. som man bara häller ner i pastan
Japp, det går hur bra som helst. Det gör jag ofta eftersom jag är ett ensamhushåll och burkarna så förbenat stora.
Citera
2013-01-08, 02:30
Medlem
Citat:
Japp, det går hur bra som helst. Det gör jag ofta eftersom jag är ett ensamhushåll och burkarna så förbenat stora.

Tack! Är det bara hiva in i micron när jag ska äta dem eller bör de tinas upp först?
Citera
2013-01-08, 02:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack! Är det bara hiva in i micron när jag ska äta dem eller bör de tinas upp först?
Vilket som, tina först eller direkt från frys till mikro eller kastrull går hur bra som helst.

Kom ihåg bara att du inte kan frys i glas eftersom det spricker. Använd gamla diskade creme fraiche eller creme cheese burkar eller liknande istället.
Citera
2013-01-08, 02:35
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyLebowski
Hade tänkt laga lite "Natt-tacos" till mig och en polare och inser att jag köpt fläskfärs istället för nötfärs.

Ska jag lägga ner mina tankar på nattkäk eller ska jag köra ändå?
Med rätt taco-krydda kan t.om sojafärs smaka som "riktig" taco. Jag föredrar dock nötfärs.
Citera
2013-01-08, 02:43
Medlem
Citat:
Vilket som, tina först eller direkt från frys till mikro eller kastrull går hur bra som helst.

Kom ihåg bara att du inte kan frys i glas eftersom det spricker. Använd gamla diskade creme fraiche eller creme cheese burkar eller liknande istället.

Har 8000 frysburkar jag fick när jag flyttade hemifrån, tar upp halva köket... men då får de komma till användning!
Citera
2013-01-08, 05:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Har 8000 frysburkar jag fick när jag flyttade hemifrån, tar upp halva köket... men då får de komma till användning!

Lyckos dig, frysburkar kan man nog inte få för många av.

Storkok på helgen när man har tid, och bara plocka ur frysen när man ska till jobbet/skolan eller kommer hem och in i mikron är ju bara så mysigt dekadent. livet är för kort i alla fall, eller dagarna om du förstår vad jag menar.

Stå å fixa för en själv varje måltid är inte kul efter några år. Då är storkoken en genväg, och slippa dyra halvfabrikat.

Dom pengarna kan jag i alla fall använda till annat, som att resa.
Citera
2013-01-08, 13:37
Medlem
torrenttobbes avatar
Förslag på någon typ av sallad till köttbullar och potatis? Går det att kombinera en sallad med brunsås?
Citera
2013-01-08, 13:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Förslag på någon typ av sallad till köttbullar och potatis? Går det att kombinera en sallad med brunsås?
Vitkålslingon funkar utmärkt. = Hyvlad vithål uppblandad med lingonsylt.
Även rårivna morötter med finskuren apelsin eller mango funkar bra.
Eller varför inte en råriven rotsakssallad i sin enkelhet. Riv bara morötter, vitkål, rotselleri, kålrot och palsternacka och dressera lite föriktigt med en neutral vinegrett. En sådan sallad blir dessutom bara godare ju längre den står och håller minst en vecka i kylskåp.
Citera
2013-01-08, 13:48
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Vitkålslingon funkar utmärkt. = Hyvlad vithål uppblandad med lingonsylt.
Även rårivna morötter med finskuren apelsin eller mango funkar bra.
Eller varför inte en råriven rotsakssallad i sin enkelhet. Riv bara morötter, vitkål, rotselleri, kålrot och palsternacka och dressera lite föriktigt med en neutral vinegrett. En sådan sallad blir dessutom bara godare ju längre den står och håller minst en vecka i kylskåp.
inte dåligt, kör nog på rotsakssalladen, har jag grönsakssoppa tills imorgon med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in