Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-14, 22:01
Medlem
Emerains avatar
Jag ska fylla portobellosvamp (typ stor champinjon) och gratinera, för att sedan servera med ugnsrostad potatis.

Jag ska alltså tvätta av svampen, skära bort foten, vända den uppochner (hatten ner i formen) och lägga saker på innan den åker in i ugnen.
Jag hade tänkt att fylla den med fetaost jag skurit i små bitar, och så har jag tillgång till halloumi och färsk parmesan hemma.

Hur föreslår ni att jag ska göra och vad att fylla den med? Det måste vara vegetariskt, och helst att det utgår ifrån det jag nämnt ovan.
Citera
2013-01-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag ska fylla portobellosvamp (typ stor champinjon) och gratinera, för att sedan servera med ugnsrostad potatis.

Jag ska alltså tvätta av svampen, skära bort foten, vända den uppochner (hatten ner i formen) och lägga saker på innan den åker in i ugnen.
Jag hade tänkt att fylla den med fetaost jag skurit i små bitar, och så har jag tillgång till halloumi och färsk parmesan hemma.

Hur föreslår ni att jag ska göra och vad att fylla den med? Det måste vara vegetariskt, och helst att det utgår ifrån det jag nämnt ovan.
hade nog inte fyllt den med halloumin utan serverat den grillad/stekt separat.
Fetan i botten och parmesanen (helst blandad med lite krämigare ost med bättre smältegenskaper) överst.
Sedan kanske klicka lite vitlökssmör över härligheten.
Citera
2013-01-14, 22:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
hade nog inte fyllt den med halloumin utan serverat den grillad/stekt separat.
Fetan i botten och parmesanen (helst blandad med lite krämigare ost med bättre smältegenskaper) överst.
Förslag på någon typ av krämigare ost? Kanske blanda fetan, en färskost, och den rivna parmesanen?
Citera
2013-01-14, 22:20
Medlem
Citat:
Förslag på någon typ av krämigare ost? Kanske blanda fetan, en färskost, och den rivna parmesanen?
en färskost kan nog funka men jag tänkte på en helt vanlig prästost eller herrgård eller vad man nu har hemma. Parmesan smälter ju inte, den blir mest bränd.
Citera
2013-01-14, 22:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
en färskost kan nog funka men jag tänkte på en helt vanlig prästost eller herrgård eller vad man nu har hemma. Parmesan smälter ju inte, den blir mest bränd.
Tack för tipsen, hur länge ska jag ha dem i ugn tycker/tror du?
Citera
2013-01-14, 22:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Så mycket jag skrivit här på sista tiden känns det som att jag är sämst på matlagning, men aja..

Ska göra parfait, och har en undran. Jag har alltid fått höra "inget salt utan socker, inget socker utan salt" och undrar därför om det är ok att ha några saltkorn i parfaiten för att höja smaken lite.. Inget mycket alltså, det ska inte bli salt glass. Eller pajas något då, med äggulorna och grädden?
Jag är även anhängare av den tesen, men i en parfait så vette sjutton om jag inte skulle skippa saltkornen. Det är ju inget fett i en klassisk parfait, och saltet är ju oftast där för att "bryta" det feta mot det söta.
Citera
2013-01-15, 00:10
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag är även anhängare av den tesen, men i en parfait så vette sjutton om jag inte skulle skippa saltkornen. Det är ju inget fett i en klassisk parfait, och saltet är ju oftast där för att "bryta" det feta mot det söta.

Mjo, jag tänkte mer för att jag ska ha frukt i, och att saltet kanske förstärker smaken lite.. Men jag mosar nog bara frukten lite extra då
Citera
2013-01-15, 01:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Mjo, jag tänkte mer för att jag ska ha frukt i, och att saltet kanske förstärker smaken lite.. Men jag mosar nog bara frukten lite extra då

Jag skulle nog hoppat saltet åxå. Även om jag är en stor anhängare till salt så finns det gränser.
Citera
2013-01-15, 07:51
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tror att salt kan funka i en parfait då det kan förstärka vissa smaker. Föreställer mig att exempelvis blåbärssmak kan slå igenom lite bättre med några korn salt. Men blir det för mycket går det inte att äta glassen så det är nog bäst att låta bli om man inte har koll på de exakta proportionerna. Med de små mängderna salt det handlar om har jag svårt att tro att det sker några oönskade reaktioner med äggen eller grädden.
Citera
2013-01-15, 09:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Det måste vara vegetariskt, och helst att det utgår ifrån det jag nämnt ovan.
Se bara till att det är en laktovegetarian som du bjuder om du har ost i annars kan det bli jobbigt.
Citera
2013-01-15, 09:27
Medlem
Citat:

Blanda i lite mozzarella om du vill få till viss trådighet. Emmenthaler är också en rätt så trådig ost. Jag personligen hade nog gått bananas totalt för ost att fylla med. Jag hade blandat olika ostar, tillsatt emulgeringsmedel och gjutit om, men det kanske inte alla orkar
Citera
2013-01-15, 10:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Se bara till att det är en laktovegetarian som du bjuder om du har ost i annars kan det bli jobbigt.
Jag har fått höra att ost och mjölkprodukter går bra, men tack för varningen
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Blanda i lite mozzarella om du vill få till viss trådighet. Emmenthaler är också en rätt så trådig ost. Jag personligen hade nog gått bananas totalt för ost att fylla med. Jag hade blandat olika ostar, tillsatt emulgeringsmedel och gjutit om, men det kanske inte alla orkar
Intressant, jag hänger inte ens med på vad du menar med "gjutit om".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in