Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-18, 18:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fråga dom allas vår dePaul kanske har svar på, vilken typ av chili skulle du rekommendera till färsk tomatsalsa för en frisk mild till medium?
Haha, tackar.

Jag gillar en kombination av sotade och skalade Sivri tillsammans med jalapeño. Också den senare sotad och skalad.

Kan dock inte garantera att alla gillar den här kombon .

~Paul~
Citera
2013-04-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Du kan inte ha letat speciellt väl: https://www.flashback.org/t509020

2. Kycklinglår kan konfiteras, stekas/halstras, kokas/ångkokas, delas i mindre bitar och wokas, paneras som schnitzlar, bakas in, grillas och bräseras. Att välja ett enda sätt och konstatera att det är det allra bästa ur alla sammanhang låter sig inte göras.

~Paul~

1. Dum titel på tråd, såg den när jag sökte. Vad hände med "den stora tråden om (insert subject)".

2. Tack för svar, men du gör det onödigt invecklat depaul. Eller så var jag otydlig. Om jag väljer att göra kycklinglåren i ugn rakt upp och ner är det då fördelaktigt att låta den gå i 200 grader 30 minuter tills rätt temp uppnåtts eller gör jag det med fördel i 150 grader i 45 minuter?

Glömde punkter, fuck punkter. Vill inte låta dryg heller, tacksam för svar dePaul.
Citera
2013-04-18, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneymakinmuffin
Om jag väljer att göra kycklinglåren i ugn rakt upp och ner är det då fördelaktigt att låta den gå i 200 grader 30 minuter tills rätt temp uppnåtts eller gör jag det med fördel i 150 grader i 45 minuter?
Många tror att en längre tid och lägre temperatur per automatik ger bäst resultat. Så är det inte alltid.

Om vi tar kyckling som exempel. En lägre temperatur och förlängd tid resulterar i större slarvmarginal men om man lyckas pricka in kombinationen mellan tid och temperatur på högre grader så är resultatet detsamma så länge man låter köttet vila adekvat lång tid.

Om vi däremot tar annat kött så brukar en längre tillagningstid ge bäst resultat. Det är dock kött med en stor andel bindväv och insprängt fett. T ex fläskkött.

I ditt fall så korrelerar inte 200 grader och 30 minuter med 150 grader och 45 minuter. Snarare handlar det om 150 grader och 1 h. Så stor är skillnaden om man placerar maten i förvärmd ugn. Kurvan är m a o inte exponentiell.

Dock är båda dessa kombinationerna felaktiga i sig. Om du lägger kycklinglåren i marinad under ca 2 h och därefter ger dem stekyta i pannan så räcker det med 12-15 minuter på 200 grader i ugn. Eller ca 25 minuter på 150 grader.

~Paul~
Citera
2013-04-18, 21:30
Medlem
Citat:
Många tror att en längre tid och lägre temperatur per automatik ger bäst resultat. Så är det inte alltid.

Om vi tar kyckling som exempel. En lägre temperatur och förlängd tid resulterar i större slarvmarginal men om man lyckas pricka in kombinationen mellan tid och temperatur på högre grader så är resultatet detsamma så länge man låter köttet vila adekvat lång tid.

Om vi däremot tar annat kött så brukar en längre tillagningstid ge bäst resultat. Det är dock kött med en stor andel bindväv och insprängt fett. T ex fläskkött.

I ditt fall så korrelerar inte 200 grader och 30 minuter med 150 grader och 45 minuter. Snarare handlar det om 150 grader och 1 h. Så stor är skillnaden om man placerar maten i förvärmd ugn. Kurvan är m a o inte exponentiell.

Dock är båda dessa kombinationerna felaktiga i sig. Om du lägger kycklinglåren i marinad under ca 2 h och därefter ger dem stekyta i pannan så räcker det med 12-15 minuter på 200 grader i ugn. Eller ca 25 minuter på 150 grader.

~Paul~
Tack!

Lyckades sådär.
Citera
2013-04-18, 21:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack!

Lyckades sådär.
Jaså. Tråkigt. Kan tänka mig att köttet blev lite för torrt.

~Paul~
Citera
2013-04-18, 22:30
Medlem
Citat:
Jaså. Tråkigt. Kan tänka mig att köttet blev lite för torrt.

~Paul~
Nja inte direkt torrt faktiskt utan jag stör mig mer på att köttet släpper inte från benet sådär fint som när jag kör helstekt i ugnen. Saften är ju klar och inget rosa men ändå så tycker jag köttet fastnar i benen. Därav mitt problem med just kycklinglår.
Körde i mitten av ugnen 200 grader i 40 minuter, hade potatis med i ena änden av formen. Överunder värme.
Citera
2013-04-18, 22:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nja inte direkt torrt faktiskt utan jag stör mig mer på att köttet släpper inte från benet sådär fint som när jag kör helstekt i ugnen. Saften är ju klar och inget rosa men ändå så tycker jag köttet fastnar i benen. Därav mitt problem med just kycklinglår.
Körde i mitten av ugnen 200 grader i 40 minuter, hade potatis med i ena änden av formen. Överunder värme.
OK, då förstår jag bättre.

Ditt misslyckande beror på tillagningssättet som sådant. Dvs, all vätska försvinner genom avdunstning. Det finns olika sätt att tackla problemet. Enklast är att ge låren en fin yta i stekpanna och därefter köra på lägre grader i ugnen i aluminiumfolie. Du kan också göra tvärtom, dvs att först köra i folie och därefter ge köttet yta i pannan. Den senare varianten ger en knaprigare skinn.

En annan variant är att köra i ungen på högsta grillvärme med en djup plåt placerad direkt i botten på ugnen. Över plåten har du ett galler på vilket du placerar kycklinglåren. I plåten har du vatten som bidrar till fukten. Om du har möjlighet till undervärme så kör gärna på den.

Det finns ytterligare några metoder som ger samma resultat, bl a bräsering, ångkokning och en kombination av förkokning och panering. Eller panering av benade lår.

Personligen får jag bäst resultat i min elektriska miniugn. Den är dock inte alla förunnad: http://www.remoska.cz/img_produkty/nejvetsi/remoska_original_web_1_1319748842.jpg

~Paul~
Citera
2013-04-19, 21:23
Medlem
Citat:
OK, då förstår jag bättre.

Ditt misslyckande beror på tillagningssättet som sådant. Dvs, all vätska försvinner genom avdunstning. Det finns olika sätt att tackla problemet. Enklast är att ge låren en fin yta i stekpanna och därefter köra på lägre grader i ugnen i aluminiumfolie. Du kan också göra tvärtom, dvs att först köra i folie och därefter ge köttet yta i pannan. Den senare varianten ger en knaprigare skinn.

En annan variant är att köra i ungen på högsta grillvärme med en djup plåt placerad direkt i botten på ugnen. Över plåten har du ett galler på vilket du placerar kycklinglåren. I plåten har du vatten som bidrar till fukten. Om du har möjlighet till undervärme så kör gärna på den.

Det finns ytterligare några metoder som ger samma resultat, bl a bräsering, ångkokning och en kombination av förkokning och panering. Eller panering av benade lår.

Personligen får jag bäst resultat i min elektriska miniugn. Den är dock inte alla förunnad: http://www.remoska.cz/img_produkty/nejvetsi/remoska_original_web_1_1319748842.jpg

~Paul~
Tack för ditt utförliga svar trots min lite snorkiga attityd.

Provade både steka först med folie sen och folie först och steka sen. Och klubborna höll mkt mer vätska efter båda tillagningarna, föredrar nog faktiskt steka efteråt för skinnet blev rätt bra faktikst. Måste krydda mer dock nästa gång då det var för fadd smak i köttet.

Så tack.
Citera
2013-04-19, 22:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för ditt utförliga svar trots min lite snorkiga attityd.

Provade både steka först med folie sen och folie först och steka sen. Och klubborna höll mkt mer vätska efter båda tillagningarna, föredrar nog faktiskt steka efteråt för skinnet blev rätt bra faktikst. Måste krydda mer dock nästa gång då det var för fadd smak i köttet.

Så tack.
Låter kanon, grattis! Du behöver inte ursäkta dig. Vi har alla våra dagar .

~Paul~
Citera
2013-04-19, 22:50
Ursäkta en novis.
Men jag tittar in i tråden då och då och blir hungrig som vanligt, varje gång.

Men "färska ägg"-frågan har stört mig lite...
Är det inte så att man kan testa om ägget är färskt genom att lägga det i en bytta med vatten?
Flyter det, eller ställer sig upp, så är det icke dugligt.
Visst är det då?

I övrigt, keep up the good work.
Ni är kanonduktiga, och katten är fantastisk (trots vidervärdiga upplägg).
Han/hon beskriver ju vardagen för de flesta av oss, med knorr.
Citera
2013-04-19, 23:00
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ursäkta en novis.

Är det inte så att man kan testa om ägget är färskt genom att lägga det i en bytta med vatten?
Visst är det då?

Det är ett sätt att testa hur färska ägg är, inte huruvida de är "dugliga" eller ej. Ägg går att äta mycket lång tid efter att de värpts, särskilt om de förvaras i kylen. De blir svårare att pochera ju äldre de är, men ska du göra majonnäs, omelett, pannkaka eller nåt, så spelar det inte så stor roll om de är en dag gamla eller tre månader.
Citera
2013-04-19, 23:01
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ursäkta en novis.

Visst är det då?

Om det ställer sig upp så betyder det endast att det inte är purfärskt, det är dock fortfarande fullt ätbart. Ägg som flyter upp till ytan bör dock kasseras.
Dock anser jag, att det bästa sättet är att knäcka ägget. Så länge det inte stinker är det ätbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in