Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 03:00
  #12745
Medlem
Köpte lite bullar som jag glömde att stoppa i frysen (glömde påsen i ett annat rum). De tinades alltså. Käkade således några och fryste resten igen.

Kan jag äta dessa bullar som jag tinat och fryst om? Vet att det är känsligt med kött men antar att det är lugnt med bullar. Ingen ägg eller mjölk i.
Citera
2018-02-22, 06:52
  #12746
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Köpte lite bullar som jag glömde att stoppa i frysen (glömde påsen i ett annat rum). De tinades alltså. Käkade således några och fryste resten igen.

Kan jag äta dessa bullar som jag tinat och fryst om? Vet att det är känsligt med kött men antar att det är lugnt med bullar. Ingen ägg eller mjölk i.
Ja, du kan äta dom, du kan även äta omfryst kött.
Ja, till en viss gräns i alla fall.
Citera
2018-02-22, 08:45
  #12747
Medlem
Någon som fryser in mat i vakuumförpackade portioner? Orkar inte balta med matlådor så funderade på om det funkar att göra storkok med köttfärssås/pasta och dela upp i vakuumförpackningspåsar och frysa in, borde bli bättre ur frysskadesynpunkt etc?
Någon som kör denna variant och kan dela med sig?
Citera
2018-02-24, 14:00
  #12748
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag äter ofta laxfile i ugn. Men ofta blir laxen väldigt "slipprig". När man skall skära åt sig av den färdiga laxen så glider den isär längs med köttfibrerna och inte rakt neråt.
Jag har den normalt i ugnen mellan 30 och 45 min och på 200 grader. Ibland skär jag loss filen från skinnet före jag sätter den i ugnen men jag vet inte om det är nån skillnad.

Vad kan man göra för att den skall bli fastare? Eller beror det på råmaterialet? Jag äter mest odlad norsk lax. Frågan är alltså, hur undvika slipprig ugnslax som inte hålls samman?
Citera
2018-02-24, 14:54
  #12749
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag äter ofta laxfile i ugn. Men ofta blir laxen väldigt "slipprig". När man skall skära åt sig av den färdiga laxen så glider den isär längs med köttfibrerna och inte rakt neråt.
Jag har den normalt i ugnen mellan 30 och 45 min och på 200 grader. Ibland skär jag loss filen från skinnet före jag sätter den i ugnen men jag vet inte om det är nån skillnad.

Vad kan man göra för att den skall bli fastare? Eller beror det på råmaterialet? Jag äter mest odlad norsk lax. Frågan är alltså, hur undvika slipprig ugnslax som inte hålls samman?
Om du övertillagar laxen, så kommer ju den skiva sig.
Det går inte komma undan.
Så finns bara minska tiden för laxen i ugnen.
Citera
2018-02-24, 19:28
  #12750
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om du övertillagar laxen, så kommer ju den skiva sig.
Det går inte komma undan.
Så finns bara minska tiden för laxen i ugnen.
Ok. Jag har funderat på att det kunde vara så men det är en sak som antyder annat. Senast jag upplevde slutresultatet som bra så blev det påstrukna täcket med gräslöks creme bonjour ganska bränt. Jag missar ibland tidtagningen och då brukar jag kolla ytan. Det blev som sagt ganska bränt ställvis och jag tänkte att nu blev det mindre bra. Men det blev utmärkt. Både kosistens och smak var ypperligt.
Men nästa gång skall jag testa att steka den lite kortare tid så får vi se.
Citera
2018-02-24, 19:33
  #12751
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ok. Jag har funderat på att det kunde vara så men det är en sak som antyder annat. Senast jag upplevde slutresultatet som bra så blev det påstrukna täcket med gräslöks creme bonjour ganska bränt. Jag missar ibland tidtagningen och då brukar jag kolla ytan. Det blev som sagt ganska bränt ställvis och jag tänkte att nu blev det mindre bra. Men det blev utmärkt. Både kosistens och smak var ypperligt.
Men nästa gång skall jag testa att steka den lite kortare tid så får vi se.
Om du kollar temperatur på fisk och vad man ska sikta på, så är detta väldigt låga grader.
Och om du då tar det mycket över, så blir det som du säger.

Även när man övertillagar fisk, så smakar det mer fisk.
Kanske låter bra, men personligen tycker jag det är mycket godare om man prickar tempen.
Jag vill ha en inre kärna som inte är tillagad, då tycker lax är som godast.
Men smaken är som baken, så man får själv avgöra vilket som är godast.

Sen är gratänger svårare och ha koll på, det går inte koma ifrån.
Men kan nog då vara bättre att tillaga allt först(ej laxen, elelr snabbstek om det är nått man vill ha), och sen bara gratinera på rätt snabbt.
Citera
2018-02-24, 19:42
  #12752
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om du kollar temperatur på fisk och vad man ska sikta på, så är detta väldigt låga grader.
Och om du då tar det mycket över, så blir det som du säger.

Även när man övertillagar fisk, så smakar det mer fisk.
Kanske låter bra, men personligen tycker jag det är mycket godare om man prickar tempen.
Jag vill ha en inre kärna som inte är tillagad, då tycker lax är som godast.
Men smaken är som baken, så man får själv avgöra vilket som är godast.

Sen är gratänger svårare och ha koll på, det går inte koma ifrån.
Men kan nog då vara bättre att tillaga allt först(ej laxen, elelr snabbstek om det är nått man vill ha), och sen bara gratinera på rätt snabbt.

Du menar att man skulle gratinera efteråt?

Vad rekommenderar du för temperatur och tid?
Citera
2018-02-24, 19:53
  #12753
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du menar att man skulle gratinera efteråt?

Vad rekommenderar du för temperatur och tid?
Tid inte en susning, beror ju på så mycket.
Men 48 grader är en temp som är bra.

Gratinera är då bara sätta färg, och det betyder ju sås och vad man nu mer har i måste tillagas före och då de som inte bara behovet nån minut.
Lite som tex Sjötuinga walewska, där man gör i ordning mos och sås, och bara gratinerar ihop det.
Citera
2018-02-24, 19:59
  #12754
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du menar att man skulle gratinera efteråt?

Vad rekommenderar du för temperatur och tid?
Ett litet tips om du ska gratinera, använd din ugn som en salamander. https://restaurang-kokskompaniet.se/...-med-lyft.html
Sätt ugnen på grill och högsta temperatur, och ha luckan öppen.
__________________
Senast redigerad av constant 2018-02-24 kl. 20:04.
Citera
2018-03-04, 16:14
  #12755
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har fryst broccoli i frysen. Är det bara att koka upp den i vatten så blir det broccolisoppa?
Citera
2018-03-04, 17:08
  #12756
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har fryst broccoli i frysen. Är det bara att koka upp den i vatten så blir det broccolisoppa?

Nej du får varmt vatten med broccolibitar i.

Koka broccolin med någon form av buljong, kyckling t.ex. Ta så mycket buljong att det precis täcker broccolin. Vid uppkok låt sjuda ca: 10 minuter. Kör med stavmixer så det blir en puré. Krydda med salt och peppar och en liten skvätt citron. Sedan gillar jag själv att tillföra en viss mängd grädde. Koka upp på nytt och servera med baconcrisp eller goda krutonger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback