Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-05, 13:40
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
1. Ja grytan ska bara sjuda försiktigt.
2. En till två timmar låter kort. Jag hade räknat på tre timmar. Vissa skulle nog förespråka ännu längre koktid.

Se förövrigt till att inte ha för små bitar. Om man kokar länge faller köttet sönder lätt och det kan bli lite skräpigt om man skurit för fint.
1 Ok, anade det.
2. Så bra, har inget annat för mig i eftermiddag och det ska inte vara klart innan sju så sätter igång själva grytan 3 timmar innan.

Tack!
Citera
2012-04-05, 13:56
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
1 Ok, anade det.
2. Så bra, har inget annat för mig i eftermiddag och det ska inte vara klart innan sju så sätter igång själva grytan 3 timmar innan.

Tack!

Det kan faktiskt vara smart att sätta igång grytan ännu tidigare. Den mår bra av att få kallna och sen värmas upp inför servering. Jag upplever att köttet blir mer smakrikt och tänker att det på nåt vis drar åt sig smak när det får svalna. Nån teoretiskt sinnad kanske kan bekräfta eller dementera. En annan fördel är förstås att du kan försäkra dig om att grytan verkligen hinner koka klart.
Citera
2012-04-05, 14:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det kan faktiskt vara smart att sätta igång grytan ännu tidigare. Den mår bra av att få kallna och sen värmas upp inför servering. Jag upplever att köttet blir mer smakrikt och tänker att det på nåt vis drar åt sig smak när det får svalna. Nån teoretiskt sinnad kanske kan bekräfta eller dementera. En annan fördel är förstås att du kan försäkra dig om att grytan verkligen hinner koka klart.
Jag kan bara utifrån egen erfarenhet bekräfta att det smakar mycket godare om den får lagas till och sedan stå och svallna och "lägga till sig" smak, för att värmas igen inför servering.
Citera
2012-04-05, 14:11
Medlem
SunWukongs avatar
ok börjar nog redan nu isåfall
Citera
2012-04-06, 12:19
Medlem
Ratis avatar
Vad brukar ni använda sambal oelek till? Köpte en burk för den är ju rätt omtalad här. Passar den till lasagne tror ni?
Citera
2012-04-06, 12:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad brukar ni använda sambal oelek till? Köpte en burk för den är ju rätt omtalad här. Passar den till lasagne tror ni?
I allt där jag vill ha lite kryddig smakrik smak. Är utmärkt att ha i köttfärssåser av olika slag, t ex lasagne eller köttfärssås med pasta. Fungerar även utmärkt att ha i egna hamburgare (i färsblandningen).

Allt där du vill ha lite kryddig smak.
Citera
2012-04-06, 14:22
Medlem
El-Knoxs avatar
Har drygt ett kilo kycklingfiléer som ligger och gosar till sig i en texas style dry rub.
Tänkte ringla över lite olja och sen skjutsa in de i ugnen, men är väldigt osäker på
temperatur och tid.

Jag har inte tänkt att bryna de först och min köttermometer är bortsupen.

Låter 175C i 60 min vettigt för ca 1 kilo filéer?
Citera
2012-04-06, 17:52
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Har drygt ett kilo kycklingfiléer som ligger och gosar till sig i en texas style dry rub.
Tänkte ringla över lite olja och sen skjutsa in de i ugnen, men är väldigt osäker på
temperatur och tid.

Jag har inte tänkt att bryna de först och min köttermometer är bortsupen.

Låter 175C i 60 min vettigt för ca 1 kilo filéer?

Beror på hur filéerna är uppdelade. Mastodonter på 500g*2, eller 200g*5?

Citat:
Ursprungligen postat av Rati

* Smaksättare (ex. i köttfärsåser och dylikt).

* Marinad. Exempelvis olja, citronsaft, sambal, lite blandade örter samt salt.

* Blanda med creme fraiche, yoghurt eller gräddfil till en dressing - funkar finfint till exempelvis kycklingfilé och couscous.

* Pålägg. Gjorde för ett tag sen en macka på: Bröd, ost, sambal, salami, pesto, ost, bröd (i den ordningen) och kör den i stekpannan/mackgrillen/våffeljärnet tills osten smält och brödet har fin färg. Gott till tomatsoppa.
Senast redigerad av Masterkrabban 2012-04-06 kl. 17:56.
Citera
2012-04-06, 18:02
Medlem
rayraviolis avatar
Var sätter man bäst termometern vid tillagning av hel kyckling? Jag brukar sätta i bröstet, men sitter och funderar på om inte låret är det som brukar bli tillagad sist.
Citera
2012-04-06, 18:30
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Beror på hur filéerna är uppdelade. Mastodonter på 500g*2, eller 200g*5?

Japp, runt 200 g per filé stämmer nog ganska väl.
Citera
2012-04-06, 19:09
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Japp, runt 200 g per filé stämmer nog ganska väl.

Då är 1h alldeles för lång tid. Runt 35 minuter, kanske litet mer räcker nog. Låt den vila 10 minuter under folie.

Citat:
Var sätter man bäst termometern vid tillagning av hel kyckling? Jag brukar sätta i bröstet, men sitter och funderar på om inte låret är det som brukar bli tillagad sist.

Tjockaste delen - den tar ju längst tid att tillaga.

För att dubbelkolla gör bara ett litet snitt mellan låret och resten av kroppen, så den "släpper" från resten av kroppen. Är saften klar, utan antydan till rosa, är kycklingen färdig.
Citera
2012-04-07, 11:24
Medlem
mariolinas avatar
kesella 10% vs 1%

Ska laga detta till förätt idag http://www.tasteline.com/recept/Minivasterbottenspaj_med_sikrom (mini västerbottenostpajer). i Recpetet anges kesella 10%, var precis i butiken och ALL kesella 10% är slutsåld. Fanns endast den med 1% fetthalt kvar. Har en burk med kvarg 4.2% fett från Lidl i kylskåpet, ska jag använda denna alternativt funkar 1% ?

Hoppas verkligen på svar, annars måste jag börja tänka om... lite sent nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in