Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-18, 17:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenpipskamelen
Tips på ingredienser som tillför mer smak till mitt indiska budgetstudentkäk?
För tillfället steker jag lök, paprika och kyckling för att sedan lägga till kokosmjölk + grön currypasta samt lite socker. Har testat salt och peppar men det saknas fortfarande nånting för att göra det riktigt gott!

OBS, vill inte ha mer hetta, då currypastan redan börjar få min näsa att rinna en aning

Vitlök, grönsaker eller rotfrukter (ugnsbakade är underbart) honung eller soya/nam plah.. Grädde eller nån typ av fett är ju en smakbärare, svampar är ju trevliga åxå.

Ta bort currypastan och testa sambal olek, eller kanske mildare låt curryn vara med och testa ajvar.

Citron eller annan syra kan ju vara kul, eller anjovis, sardeller osv.

Ingefära, galangalrot, citrongräs, lagerblad osv.. kika mot det thailändska köket så ser du

Du är för ospecifik så jag svarar med idéer inte med färdiga förslag.
Citera
2013-10-18, 17:56
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vitlök, grönsaker eller rotfrukter (ugnsbakade är underbart) honung eller soya/nam plah.. Grädde eller nån typ av fett är ju en smakbärare, svampar är ju trevliga åxå.

Ta bort currypastan och testa sambal olek, eller kanske mildare låt curryn vara med och testa ajvar.

Citron eller annan syra kan ju vara kul, eller anjovis, sardeller osv.

Ingefära, galangalrot, citrongräs, lagerblad osv.. kika mot det thailändska köket så ser du

Du är för ospecifik så jag svarar med idéer inte med färdiga förslag.

Tyvärr fungerar inte min ugn så rotfrukterna får jag tyvärr skippa!
Men nu när jag ser alla dina tips har jag blivit otroligt upprymd!
Åker genast till affären för att köpa ingefära, vitlök , sambal, citrongräs och honung!
Tack så jätte mycket christery!
Citera
2013-10-18, 18:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenpipskamelen
Tyvärr fungerar inte min ugn så rotfrukterna får jag tyvärr skippa!
Men nu när jag ser alla dina tips har jag blivit otroligt upprymd!
Åker genast till affären för att köpa ingefära, vitlök , sambal, citrongräs och honung!
Tack så jätte mycket christery!

Underbart att du gillade idéerna. Hoppas det smakar bättre.
Citera
2013-10-18, 20:56
Medlem
Köpte hortstek idag på ica. Står lite olika vad gäller temperatur på nätet. 65c säger en del, andra 75. Vad är det som gäller egentligen?
Citera
2013-10-18, 21:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Köpte hortstek idag på ica. Står lite olika vad gäller temperatur på nätet. 65c säger en del, andra 75. Vad är det som gäller egentligen?
Just hort är svårt att tillaga... Men gör som med andra hortar... kör tills det känns hårdare än ett kvinnobröst. Men låt horten vila efteråt.
Citera
2013-10-19, 16:32
Medlem
moules avatar
Jag ska laga en gryta som enligt originalreceptet ska göras på entrecote men jag väljer högrev istället. Den ska koka en kort stund om man gör på entrecote men med tanke på att jag väljer högrev borde det väl räcka att göra lite mer sås och koka den länge?
Citera
2013-10-19, 18:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Just hort är svårt att tillaga... Men gör som med andra hortar... kör tills det känns hårdare än ett kvinnobröst. Men låt horten vila efteråt.

Det lät intressant, undrar om granntösen kan ställa upp så man kan jämföra?
Citera
2013-10-19, 19:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det lät intressant, undrar om granntösen kan ställa upp så man kan jämföra?

Tja, det går väl att lösa med tummen mot resten av fingrarna åxå. Och känna på muskeln.

http://www.simplyrecipes.com/recipes/the_finger_test_to_check_the_doneness_of_meat/

Känner inte granntösen så jag vet faktiskt inte, men kanske.
Citera
2013-10-21, 17:12
Medlem
Tjockstarks avatar
Tänkte göra egna burgare, enligt receptet så ska man ha potatismjöl men i skafferiet finns bara vetemjöl.

Jag vägrar gå och handla pga kylan.
Citera
2013-10-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Tänkte göra egna burgare, enligt receptet så ska man ha potatismjöl men i skafferiet finns bara vetemjöl.

Ska du göra på nötfärs? Blanda färsen med lite salt och peppar och forma till burgare. Det räcker bra, något mer bindande behövs inte.
Citera
2013-10-21, 17:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

I vad ska potatismjölet vara? I färsen? I så fall rekommenderar jag ett annat recept
Citera
2013-10-21, 17:31
Medlem
christerys avatar
Citat:

Gör bara burgaren med kött då.

Har du letat upp ett recept på pannbiff kanske, nåja... Salt och lite peppar är allt man behöver.

http://www.youtube.com/watch?v=H_BpsHkUfLo

Gör du dom för tunna så har dom ju svårare att hålla ihop, så det är väl en sak att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in