Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-11, 22:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vitlöken kan du dutta på lite med, smaka av (dom jag testat smakar inte ens vitlök). Grädden kan du ha till kaffet efteråt.

Eller reda med, men varför.

Huh dutta på med vitlök? vad smakar inte vitlök?

Köttfärsåsen smakar inte rätt utan en rejjäl skvätt grädde, brukar slå i ung hälften så mycket grädde på slutet som jag har haft i passerad tomat under tillagningen
Citera
2013-01-12, 00:32
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Snyggt vete fan, då skulle du gjort klubbor och wings. Men man tager vad man haver, lite grektiskt kanske? http://www.recepten.se/recept/grekisk_kyckling.html

Leka med sånt utan att tänka på att det kan bli torrt som en öken...

Eller så köpte du bara fel.

Nja, det är liksom inte jag själv som bestämt det, kan man säga...

Med snyggt menar jag typ.. inte gryta och sånt klägg.
Citera
2013-01-12, 05:46
Medlem
Så jag utnyttjat denna tråd... men ni är så kloka

Är det något särskilt man ska tänka på när man fryser bröd? Är det bara slänga i frysen, sedan ta fram hela påsen och låta tina i skafferiet?
Senast redigerad av clownsoldat 2013-01-12 kl. 05:47. Anledning: fel
Citera
2013-01-12, 08:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Köttfärsåsen smakar inte rätt utan en rejjäl skvätt grädde, brukar slå i ung hälften så mycket grädde på slutet som jag har haft i passerad tomat under tillagningen

Har inte testat med grädde, låter bara som att det blir för blött och kör man den längre så får man andra problem. kör du på den i slutet så blir den för blöt kan jag tänka.

Nåväl du har ju testat.

Ang vitlök så brukade jag käka en rå klyfta på morgonen under förkylningstider. så jag kanske inte är så känslig för smaken.

Men vitlökspulver eller vitlökssalt på popcorn är ju himmelskt. Om man inte ska ut dan efter eller så.

Dom där tetrorna som ska smaka vitlök smakar fan inte nåt av det i alla fall. har provat basilika och vitlöks tomatsås åxå typ http://www.mat.se/butik/kross-tomat-vitl-b-mutti-370g?q=basilika&callback=updateCategoryPage&action =displayProductDetail&controller=product

Men det är bättre att fixa sånt själv. vitlök och basilika till köttfärssås kan bli riktigt bra. Använder inte recept men typ http://www.recepten.se/recept/koettfaerssas.html
Citera
2013-01-12, 10:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Har inte testat med grädde, låter bara som att det blir för blött och kör man den längre så får man andra problem. kör du på den i slutet så blir den för blöt kan jag tänka.

Nåväl du har ju testat.

Ang vitlök så brukade jag käka en rå klyfta på morgonen under förkylningstider. så jag kanske inte är så känslig för smaken.

Men vitlökspulver eller vitlökssalt på popcorn är ju himmelskt. Om man inte ska ut dan efter eller så.

Dom där tetrorna som ska smaka vitlök smakar fan inte nåt av det i alla fall. har provat basilika och vitlöks tomatsås åxå typ http://www.mat.se/butik/kross-tomat-vitl-b-mutti-370g?q=basilika&callback=updateCategoryPage&action =displayProductDetail&controller=product

Men det är bättre att fixa sånt själv. vitlök och basilika till köttfärssås kan bli riktigt bra. Använder inte recept men typ http://www.recepten.se/recept/koettfaerssas.html

Låter man grädden puttra några minuter så tjocknar den lite, sen så gillar jag mine köttfärsås lite halvsimmig.

Jag brukar ha i 1-3 "super solo" beroende på storlek och mitt humör.

Köpte krossade tomaten med vitlöksmak en gång, men dom smakade ingenting, den med basilika och grejjer är bättre men inte bra, numer så köper jag bara passerad tomat naturell (den krossade smakar "fel" på nåt vis, brukar ha en tednens att smaka väldigt surt) och hivar i ett lass tomat, frusen basilika.
Citera
2013-01-12, 12:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Låter man grädden puttra några minuter så tjocknar den lite, sen så gillar jag mine köttfärsås lite halvsimmig.

Jag brukar ha i 1-3 "super solo" beroende på storlek och mitt humör.

Köpte krossade tomaten med vitlöksmak en gång, men dom smakade ingenting, den med basilika och grejjer är bättre men inte bra, numer så köper jag bara passerad tomat naturell (den krossade smakar "fel" på nåt vis, brukar ha en tednens att smaka väldigt surt) och hivar i ett lass tomat, frusen basilika.

3 super solos som inte är gratinerade tar ju över smaken. Fast nu lagar jag ju till en. En räcker. Tycker dom är lite mildare i smaken, och har man tur så får man ju en halv sallad på köpet.

Pressen (jag har flera men rensgrunkan går sönder hela tiden) så jag köpte en med inbyggd rens. http://orthexgroup.se/sv/products/kitchentaste/koka-och-steka/2332-vitlokspress-plast

men det blir lite beskt, bara krossa klyftor några med skal mellan knivbladet och bänken och hiva i dom (utan skal) funkar bätte.

Haha, låter som jag kan lita på dig. Blev lite ställd av din förra kommentar

Citat:
Senast redigerad av christery 2013-01-12 kl. 13:02.
Citera
2013-01-12, 13:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
3 super solos som inte är gratinerade tar ju över smaken. Fast nu lagar jag ju till en. En räcker. Tycker dom är lite mildare i smaken, och har man tur så får man ju en halv sallad på köpet.

Pressen (jag har flera men rensgrunkan går sönder hela tiden) så jag köpte en med inbyggd rens. http://orthexgroup.se/sv/products/kitchentaste/koka-och-steka/2332-vitlokspress-plast

men det blir lite beskt, bara krossa klyftor några med skal mellan knivbladet och bänken och hiva i dom (utan skal) funkar bätte.

Haha, låter som jag kan lita på dig. Blev lite ställd av din förra kommentar

Jag gör ca 3l sås åt gången och fryser så 2-3 vitlökar tar inte över.

Jag kör med supersolo då dom är smidiga att riva på ett vanligt "knucklebuster" rivjärn (river alltid min vitlök, tycker det ger bäst resultat).
Citera
2013-01-12, 18:26
Medlem
Tänkte slänga ihop en Boeuf Bourguignon, men har inget vin hemma... Vad ska man köra på istället?
Citera
2013-01-12, 18:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Tänkte slänga ihop en Boeuf Bourguignon, men har inget vin hemma... Vad ska man köra på istället?
Jag skulle väntat istället. Matlagningsvin ger inte i närheten av samma resultat, och jag har inte hittat någon bra ersättning.
Citera
2013-01-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332

Fan vet om du inte ska skita i det då. Det är ju just en sån där rätt där vinet spelar all roll. Du kokar ju inte bort så mycket alkohol i den heller eftersom du kokar med lock så vinet spela nästan ännu större roll. Kan du inte göra något annat? Ersätt med porter (3,5%) och kalla det något annat
Citera
2013-01-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fan vet om du inte ska skita i det då. Det är ju just en sån där rätt där vinet spelar all roll. Du kokar ju inte bort så mycket alkohol i den heller eftersom du kokar med lock så vinet spela nästan ännu större roll. Kan du inte göra något annat? Ersätt med porter (3,5%) och kalla det något annat

Ska bara käka det här hemma så spelar inte så mycket roll vad de heter, men tack för infon om att de inte finns någon vettig ersättare.

Får se om jag hittar nått spännande
Citera
2013-01-12, 19:01
Medlem
Evilyns avatar
Ok, nu har jag listat ut vad jag ska göra med kycklingen, men jag behöver fortfarande råd. Ska göra kyckling kiev, men vad kan man ha till? Testade idag att göra blomkålsmos, men det blev smaklöst och såg riktigt tråkigt ut på tallriken. Och sås? Vad för sås passar till kyckling kiev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in