Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
13-04-15, 23:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emalid
hur länge kan oöppnade ägg klara sig? har ett 6 pack som stått i kylen hela tiden och gick ut för 10 dagar sedan.. är de okej tro?
Mitt äggpaket som jag använde utav igår till mina köttbullar hade bfd 3/3-13.
Ägg håller uppåt ett halvår från packdatum om det förvaras i kylskåp. Jag har fått lära mig av en gammal lantbrukare en gång i tiden, att vända på paketet (eller på äggen i paketet) en gång i veckan, så håller de ännu längre. Äggulan sitter upphängd i två vita "trådar" inuti äggvitan i ägget. Om äggen lagras länge, så sträcks ena tråden ut och äggulan nuddar tillslut insidan av skalet, och då börjar förruttnelseprocessen. Om man regelbundet vänder på ägget så att båda "trådarna" belastas lika mycket, så fördröjer man den processen.
Citera
13-04-15, 23:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emalid
hur länge kan oöppnade ägg klara sig? har ett 6 pack som stått i kylen hela tiden och gick ut för 10 dagar sedan.. är de okej tro?
Tilläggas måste vi göra och det är ägg är tacksamt.
Är de dåliga så lovar jag du kommer känna detta, tom om du har en rejäl förkylning så komemr det stinka bra.

Vet i faan om jag har lyckats få ägg dåliga någon gång.
Men vågar inte gissa på hur länge jag haft dom, tittar aldrig på bäste-före-datum på ägg.
Utan det är lukta utan på ägget, sen knäcka och lukta i bunke/stekpanna.
Citera
13-04-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Mitt äggpaket som jag använde utav igår till mina köttbullar hade bfd 3/3-13.
Ägg håller uppåt ett halvår från packdatum om det förvaras i kylskåp. Jag har fått lära mig av en gammal lantbrukare en gång i tiden, att vända på paketet (eller på äggen i paketet) en gång i veckan, så håller de ännu längre. Äggulan sitter upphängd i två vita "trådar" inuti äggvitan i ägget. Om äggen lagras länge, så sträcks ena tråden ut och äggulan nuddar tillslut insidan av skalet, och då börjar förruttnelseprocessen. Om man regelbundet vänder på ägget så att båda "trådarna" belastas lika mycket, så fördröjer man den processen.

Varför skulle det vara så? Har du någon förklaring till det?

...alltås det där med ruttningen, det andra låter logiskt det gör däremot inte ruttningen
Citera
13-04-15, 23:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Varför skulle det vara så? Har du någon förklaring till det?

...alltås det där med ruttningen, det andra låter logiskt det gör däremot inte ruttningen
Jag fick det berättat så för mig som barn av lantbrukaren där jag och min bror tillbringade våra somrar. Har dock hört den även senare i livet i något sammanhang, men har ingen ytterligare förklaring än så. Jag praktiserar dock detta själv, och vänder alltid äggpaketet i kylen när jag kommer ihåg det.
Citera
13-04-16, 06:12
Medlem
Citat:
Jag fick det berättat så för mig som barn av lantbrukaren där jag och min bror tillbringade våra somrar. Har dock hört den även senare i livet i något sammanhang, men har ingen ytterligare förklaring än så. Jag praktiserar dock detta själv, och vänder alltid äggpaketet i kylen när jag kommer ihåg det.

Okej. Jag kan inte riktigt tro på det där. Däremot kan nog äggen vara så gamla vid det laget det händer så de börjar bli dåliga i alla fall. Hur som helst så äter vi en massa ägg och de hinner aldrig ens gå ut i datum innan de är slut. De hinner inte ens vara i närheten av att gå ut i datum
Senast redigerad av AndersArsenik 13-04-16 kl. 06:36.
Citera
13-04-16, 10:43
Medlem
MauroSpockos avatar
Kan man äta rabarber rå? Jag vill ha rabarber i gröten och vet inte hur jag ska få till det bäst.
Citera
13-04-16, 11:10
Medlem
Muppers avatar
Hur får man panering att fastna på schnitzel?
Jag doppar i ägg och sedan rullar runt i ströbröd men det lossnar så lätt =/
Några tips?
Citera
13-04-16, 11:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Kan man äta rabarber rå? Jag vill ha rabarber i gröten och vet inte hur jag ska få till det bäst.
Gröt skall ju bara kokas några minuter (utom risgröt och mannagrynsgröt), så varför skär du inte ned rabarbern när du kokar gröten så blir den ju lagom mjuk?
Citera
13-04-16, 11:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Några tips?
Jag brukar först doppa i mjöl, sedan ägg och därefter ströbröd. Den paneringen brukar bli bra.
Citera
13-04-16, 11:16
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Några tips?
Gör en klassisk dubbelpanering. Dvs vänd först schnitzlarna i mjöl, sedan i ägg, och sist i ströbröd. Jag har då aldrig något problem med att få en sådan panering att sitta.
Citera
13-04-16, 11:27
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Gröt skall ju bara kokas några minuter (utom risgröt och mannagrynsgröt), så varför skär du inte ned rabarbern när du kokar gröten så blir den ju lagom mjuk?
Okej! Funkar det i mikro med? Annars får jag väl kanske offra lite disk och koka i kastrull för en gångs skull.
Citera
13-04-16, 11:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Okej! Funkar det i mikro med? Annars får jag väl kanske offra lite disk och koka i kastrull för en gångs skull.
Borde funka i mikro. Testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in