Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-30, 16:01
Medlem
irrblosss avatar
Fond på flaska, hur ska man dosera?

Ja, jag skulle kunna koka fond själv, men jag har varken tid eller lust just nu. Efter att inspirerats av Mannerströms rödvinssås från Sveriges Mästerkock tänkte jag ge mig på detta. Receptet innehåller hemkokt kalvfond, och det utgör säkert 90% av smaken på såsen, men nu tänkte jag som sagt testa med flaskfond (Touch of Taste Kalvfond för att vara mer specifik).

Receptet ser ut så här:
Citat:
3 dl hemlagad kalvfond
3 dl rödvin
2 st hackade schalottenlökar
1 st lagerblad
1 kvist timjan
salt
peppar
1 msk rödvinsvinäger
1 msk smör

1. Häll upp rödvin och tillsätt schalottenlök, lagerblad, timjan och peppar.
2. Såsen får reducera tills den börjar tjockna, då tillsätter du hemmagjord kalvfond och låter såsen koka ihop ytterligare.
3. Om syran i såsen behöver höjas så tillsätt en skvätt vinäger. När såsen fått rätt smak och tjocklek monterar du ihop den med några klickar smör, och silar av den.
4. Servera med en god bit kött och hasselbackpotatis.

Det är väl knappast så att man ska ha i 3 dl koncentrerad fulfond? Ska man blanda ut resterande volym med vatten? Kanske 2-3 msk fond och sedan fylla upp med vatten tills man får 3 dl?
Citera
2012-03-30, 16:12
Avslutad
Fulfond

Fulfond är inte lika koncentrerad/salt som tärning. Bara något mindre "utspädd" än finfond (som ju kan vara hur star/svag som helst, egentligen)

Jag hade kört på en halv deciliter fulfond och ökat på efter smak.
Citera
2012-03-30, 16:50
Medlem
Om du läser på flaskan så får du några ledtrådar "ger cirka fyra liter utspädd fond" och "Fond är enkelt att använda: droppa i och smaka av!"
Citera
2012-03-31, 08:48
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Något som rekommenderas till rotfrukter:

Koka vaniljstänger i smör.

Häll smöret över rotsakerna.

Ät!

Vips så har man gjort det goda veganska helt oveganskt
Citera
2012-03-31, 12:40
Medlem
Min lokala sibylla har "Jetbiff" på menyn.. hittar typ inget på google eller så, någon som har en aning om vad det kan vara? Orkar inte ringa och fråga
Citera
2012-03-31, 14:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Min lokala sibylla har "Jetbiff" på menyn.. hittar typ inget på google eller så, någon som har en aning om vad det kan vara? Orkar inte ringa och fråga

Hmm, getbiff kanske. Nä, på sibylla ser man då ingen biff öht. Så det är bara att prova.

Gissningsvis är det en lokal meny med minutbiff eller elefantöra, men testa vettja.
Citera
2012-04-01, 15:48
Medlem
Party..Grekens avatar
Fläskytterfile frågor osv, HELP!

Tjo, just nu har jag en potatisgratäng i ugnen och en fläskytterfilé i en gjutjärnspanna med lock på, i låg värme.

köttbiten har jag snittat med djupa snitt och fyllt med färsk rosmarin, timjan , salt och peppar på båda sidorna. Den puttrar på 3an i steksmör och hackad scharlottenlök..

Min tanke är att jag ska göra en svampsås med torkade blandsvampar och färska champinjoner och viltfond, dijonsenap och grädde, kan jag göra som så att jag gör såsen i samma gryta om köttbiten och låta den tilllagas i såsen och hur ska jag gå tillväga för att det ska bli så bra som möjligt?

Jag har det mesta hemma ifall ni skulle komma på något jag behöver och jag har ca en timme på mig från och med nu innan potatisgratängen är färdig.

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-01, 16:41
Medlem
Gerard10s avatar
Vet inte om jag är på rätt tråd men frågar ändå Köpte räker igår och råkade av misstag sätta dem över kylsluss och nu är de tinade. Tror ni detta är farligt eller kan jag äta dem ändå?
Citera
2012-04-01, 16:41
Medlem
galne-golems avatar
Jag skulle tillrett såsen i en kastrull men det är jag det
Citera
2012-04-01, 16:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerard10
Vet inte om jag är på rätt tråd men frågar ändå Köpte räker igår och råkade av misstag sätta dem över kylsluss och nu är de tinade. Tror ni detta är farligt eller kan jag äta dem ändå?
idag kan du äta dem. Kanske. absolut inte imorgon. Lukta noga. Skaldjur ska man inte chansa på. Någonsin.
Citera
2012-04-01, 17:14
Medlem
Gerard10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
idag kan du äta dem. Kanske. absolut inte imorgon. Lukta noga. Skaldjur ska man inte chansa på. Någonsin.

Okej tack så mycket
Citera
2012-04-01, 18:03
Medlem
Ostkroks avatar
Ja, det där låter väldigt gott

Håller med ovan, kör såsen för sig. Fan nu blev jag hungrig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in