Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-05, 20:24
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Se till att inte förvara kokosmjölken för kallt, då skiktar den sig.

Spring ner till din lokala thai shop och köp antingen deras kokosmjölk på tetra eller kokogräddpulvret dom brukar ha.

Annars så kan du låta den skikta sig, ta vara på den tjocka vita delen och använda bara den, blasket kan med fördel användas att tex koka ris i.

Ok tack för ditt svar!
Citera
2013-01-05, 20:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyLebowski
Jag har testat blandfärs tidigare, tyckte det blev riktigt bra då<klipp>

Jo, nöt eller älg som jag testat har inte varit lika saftigt. Men det blir lite fett... Mina droppar, så jag har inte vågat testa enbart fläsk.

Kul att det funkade i alla fall. Då vet man det.
Citera
2013-01-05, 20:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Kan jag steka kött i stekpanna som har penslats med grillolja?

Varför penslar man pannan med grillolja?

Kommer att bränna fast lite om det nu var köttet du penslat. Men det beror nog lite på vad som var i grilloljan. Är det egentligen en glace så blir det värre.

Kolla annars på marinader, mer gjort för den behandlingen. Men ja - det går nog alldeles utmärkt.

Om du vill ha det lite mer grillat så finns det grilljärn eller varför inte woka med lite olja och köttbiten i mindre delar+lite grönsaker och koka lite ris till.

Det är aldrig försent, innan man förstört köttet.
Senast redigerad av christery 2013-01-05 kl. 20:49.
Citera
2013-01-06, 01:32
Medlem
erikps avatar
gjorde köttfärssås i förigår och ska göra en lasagne imorgon tänkte jag. Är det ok att värma upp den här lasagnen igen på tex tisdag. då blir köttfärssåsen uppvärmd en tredje gång.
Citera
2013-01-06, 03:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp
gjorde köttfärssås i förigår och ska göra en lasagne imorgon tänkte jag. Är det ok att värma upp den här lasagnen igen på tex tisdag. då blir köttfärssåsen uppvärmd en tredje gång.

Bakterier dör över en viss temperatur, tyvärr gör även smaker det. Grytor blir alltid bättre dan efter så jag kan nog inte svara.

Lasange tror jag är som en gryta så vill du ha ett svar på vad jag skulle gjort.

Helt klart.

Men vissa smaker som du har haft i den vissnar, pimpa den om du vill. smaka först. saltet är väl en som försvinner, vitlöken likaså. Dom rackarna.
-
Ha på lite oregano och servera som färsk, men den kan vara lite osalt - lite svårt att fixa i efterhand, bara att ta. Men ha med salt på bordet - så du visar att du säger att det är OK.
Citera
2013-01-07, 05:34
Medlem
Jag gör väldigt mycket asiatiskt, men ibland blir jag lite less på att alltid ha samma kryddor. Så jag undrar om det finns några mer saker att testa.

Det jag alltid kör med är:
Spiskummin
Koriander (färsk vid lyxigare tillfällen)
Ingefära färsk
Chili
Cheyennepeppar
(har testat citrongräs, men vet inte riktigt hur mycket man bör ha.)

Slutligen japansk soya (inte svamp utan vanlig). Men burken är ganska liten och tog slut redan efter 4 maträtter, så funderade på om jag hade i för mycket...

Några tips på kryddor?
Citera
2013-01-07, 05:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Jag gör väldigt mycket asiatiskt, men ibland blir jag lite less på att alltid ha samma kryddor. Så jag undrar om det finns några mer saker att testa.

Spiskummin
Ingefära färsk
Chili
Cheyennepeppar

Slutligen japansk soya (inte svamp utan vanlig). Men burken är ganska liten och tog slut redan efter 4 maträtter, så funderade på om jag hade i för mycket...

Några tips på kryddor?

Enkelt, http://www.extremefood.se/default.asp?lid=5&ulid=21&show=1

men annars om inte extremefoods (de är goa grabbar) sariastore har lite roliga grejjor om man frågar snällt. Gå åt andra hållet, hur skulle du använda bara kokos? går att göra mycket med det vi har. ost är en grej som är bortglömd. Tänk från en västerbotten och frammåt. eller en gouda och en macka.

Frukt likaså, skit i att vara frammåt, har du testat http://denbrunamaten.se/2012/11/04/sibiriska-agg-gratinerad-potatispudding/

kryddor är inte allt, inställning är det.

Slå mig på en perfekt vårrulle med alla (glasnudlar som kokats och kylts, och hela köret) eller en tomyum goong, går att göra utan limebland och galangalroot men varför?

Hela indien med deras daal är ju bara för mycket, eller när jag var i turkiet. Dom fattade inte vad jag sa men laga mat kan dom. Fick en firre inlindad i jättetunna blad, smakade himmelskt - men jag fattade inte vad dom sa så det receptet kan jag inte ge bort.

Fuertoventura for jag iväg till en liten fiskeby med lokalbuss och åt (verkar skumt men jag svär att jag inte ljuger) en underbart tillagad get. Trodde jag skulle få fisk, men tydligen får man get om man blir bjuden på det bästa huset har.

Släpp lös. Du har ju börjat, men med min inställning så har du inte slutat.

Med min attityd så har du slutat när du dör eller en kvart efter det.
Senast redigerad av christery 2013-01-07 kl. 05:55.
Citera
2013-01-07, 06:30
Medlem
Hur gör man pure på inlagda skivade rödbetor?
Citera
2013-01-07, 06:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX

Spiskummin
Ingefära färsk
Chili
Cheyennepeppar

Några tips på kryddor?

Vitlök är ochså en bra bas att ha hemma (använder riven vitlök + riven färsk ingefära som bas i alla mina asiatiska hopkok. Frusna limeblad är också bra att ha, bara att hugga ett par och hiva i. Köpte för en hel del år sedan torkade thai chiliflakes (utan frön, fanns med frön med) från borgeby och har fortfarande massor kvar.
Senast redigerad av Sereena 2013-01-07 kl. 06:50.
Citera
2013-01-07, 13:56
Medlem
Spodes avatar
Lade in ett paket fryst nötfärs i kylen igår natt för tining, då tanken var att jag skulle tillaga det idag. Nu visar det sig att jag kanske inte hinner förbi affären. Som jag ser det finns det tre alternativ! Antingen så fryser jag in den tinade köttfärsen igen och lagar den imorgon, låter den ligga tinad i kylen eller steker den idag och förvarar den stekta färsen i kylen (skall göra gratäng på det). Vad tror ni är bäst?
Citera
2013-01-07, 14:03
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Lade in ett paket fryst nötfärs i kylen igår natt för tining, då tanken var att jag skulle tillaga det idag. Nu visar det sig att jag kanske inte hinner förbi affären. Som jag ser det finns det tre alternativ! Antingen så fryser jag in den tinade köttfärsen igen och lagar den imorgon, låter den ligga tinad i kylen eller steker den idag och förvarar den stekta färsen i kylen (skall göra gratäng på det). Vad tror ni är bäst?
Köttfärs är alltid trixigt och oerhört svår att förutsäga hur det skall hålla.
Så mycket beror på hur färskt köttet var som maldes till färs och hur butiken hanterat färsen samt hur kylkedjan varit innan den hamnade i din frys.
Tinad i kylen kan den hålla till imorgon, men den kan lika gärna vara dålig om några timmar. Omöjligt att säga utan att gissa vilt. Personligen skulle jag påbörja tillagningen redan nu och alltså fräsa på färsen. Frysa om igen skall du absolut INTE göra. Det är ett bergssäkert sätt att skaffa sig matförgiftning på speciellt när det gäller just färs.
Citera
2013-01-07, 14:13
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Köttfärs är alltid trixigt och oerhört svår att förutsäga hur det skall hålla.
Så mycket beror på hur färskt köttet var som maldes till färs och hur butiken hanterat färsen samt hur kylkedjan varit innan den hamnade i din frys.
Tinad i kylen kan den hålla till imorgon, men den kan lika gärna vara dålig om några timmar. Omöjligt att säga utan att gissa vilt. Personligen skulle jag påbörja tillagningen redan nu och alltså fräsa på färsen. Frysa om igen skall du absolut INTE göra. Det är ett bergssäkert sätt att skaffa sig matförgiftning på speciellt när det gäller just färs.

Ok, då steker jag färsen idag och låter den stå i kylen. Den skall ju som sagt både stekas och sedan stå i ugnen, så då borde man väl bli av med eventuella bakterier och annat otrevligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in