Citat:
Ursprungligen postat av Nhetik
Tips på billigt nötkött eller griskött? Är inte så intresserad av färs. Vilken köttbit ska man leta efter i matbutikerna som inte bränner hål i plånboken? Dansk fläskfilé?
Skillnaden är
enorm mellan fläsk- och nötkött, undantaget färs där skillnaden är mindre om man använder det till köttbullar, köttsås eller liknande.
Först måste du fråga dig vad du ska ha köttet till: Gryta, stekt skiva, grilla, helstekt... Sedan är inte alltid en fransyska lika bra som en tidigare fransyska, osv.
Jag som föredrar nöt, och gärna en skiva, brukar helt enkelt se på vad dom har extrapris på i butiken. Är det bra pris på innanlår i hel bit köper jag det, plattar ut och gör något a la lövbiff. Det händer att jag köper sämre styckningsdetaljer som rostbiff och gör detsamma. Köper sällan färdigskivat kött, vilket ofta har ett betydligt högre kilopris.
Det händer att jag köper biff eller nötfilé, men då hel. Jag skivar upp rejäla bitar och fryser in portioner.
Fläsk enbart i form av karrékotletter och ibland fläskkotletter, däremot ganska ofta färs, blandat eller enbart fläsk om priset är bra.
Tips: Nu kan man köpa billig rimmad skinka.
Antar att min svar snarare förvirrade :-)