Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-05, 00:20
Medlem
Nhetiks avatar
Tips på billigt nötkött eller griskött? Är inte så intresserad av färs. Vilken köttbit ska man leta efter i matbutikerna som inte bränner hål i plånboken? Dansk fläskfilé?
Citera
2013-01-05, 00:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nhetik
Tips på billigt nötkött eller griskött? Är inte så intresserad av färs. Vilken köttbit ska man leta efter i matbutikerna som inte bränner hål i plånboken? Dansk fläskfilé?
Skillnaden är enorm mellan fläsk- och nötkött, undantaget färs där skillnaden är mindre om man använder det till köttbullar, köttsås eller liknande.

Först måste du fråga dig vad du ska ha köttet till: Gryta, stekt skiva, grilla, helstekt... Sedan är inte alltid en fransyska lika bra som en tidigare fransyska, osv.

Jag som föredrar nöt, och gärna en skiva, brukar helt enkelt se på vad dom har extrapris på i butiken. Är det bra pris på innanlår i hel bit köper jag det, plattar ut och gör något a la lövbiff. Det händer att jag köper sämre styckningsdetaljer som rostbiff och gör detsamma. Köper sällan färdigskivat kött, vilket ofta har ett betydligt högre kilopris.
Det händer att jag köper biff eller nötfilé, men då hel. Jag skivar upp rejäla bitar och fryser in portioner.

Fläsk enbart i form av karrékotletter och ibland fläskkotletter, däremot ganska ofta färs, blandat eller enbart fläsk om priset är bra.

Tips: Nu kan man köpa billig rimmad skinka.

Antar att min svar snarare förvirrade :-)
Citera
2013-01-05, 02:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyLebowski
Hade tänkt laga lite "Natt-tacos" till mig och en polare och inser att jag köpt fläskfärs istället för nötfärs.

Ska jag lägga ner mina tankar på nattkäk eller ska jag köra ändå?

Go for it, lite mindre fett i pannan bara. Det blir bättre än du tror.

Mumzigt tror jag dom skulle sagt i nåt gammalt humor program.

jag kör gärna blandfärs i alla fall så... I så fall är vi två som inte kan laga tacos.
Senast redigerad av christery 2013-01-05 kl. 02:42.
Citera
2013-01-05, 07:56
Medlem
JeffreyLebowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Go for it, lite mindre fett i pannan bara. Det blir bättre än du tror.

Mumzigt tror jag dom skulle sagt i nåt gammalt humor program.

jag kör gärna blandfärs i alla fall så... I så fall är vi två som inte kan laga tacos.

Jag har testat blandfärs tidigare, tyckte det blev riktigt bra då - antagligen därför jag råkade ta fläskfärs - i tron om att det var blandfärs, tänkte väl "det var ju gott förut" eller något (pratade i telefon när jag handlade, så minns inte exakt).

Det blev gott, men tycker det luktade lite... för mycket fläsk helt enkelt.
Citera
2013-01-05, 12:35
Medlem
lessthan3s avatar
Finns det inget enklare sätt att koka ett endaste jävla ägg, än att fylla en hel kastrull med vatten och sitta i 20 min och vänta på att det ska börja koka?
Citera
2013-01-05, 12:40
Medlem
Elektrisk äggkokare. Underbar uppfinning
Citera
2013-01-05, 12:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lessthan3
Finns det inget enklare sätt att koka ett endaste jävla ägg, än att fylla en hel kastrull med vatten och sitta i 20 min och vänta på att det ska börja koka?
Vad har du för kastruller och vad har du för kass spis.
Jag har en gammal 3-plattors elektroluxspis av typisk hyresrättsmodell, och mitt vatten kokar upp på tre minuter.
Sätt snabbplattan dvs den lilla plattan på 6. Fyll en liten enliterkstrull med kokhett vatten från kranen, lägg i ägget och sätt på spisen. Du har löskokt ägg inom 5-6 minuter, mjukkokta ägg inom 8-9 minuter och hårdkokt ägg inom 11-12 minuter från det att du satte kastrullen på spisen.
Citera
2013-01-05, 13:02
Medlem
Testa micron! För länge sedan fanns speciella äggkoppar med lock för micro. Knäckte ägget i koppen och micrade 45 sekunder. Perfekt konsistens. Borde funka lika bra med en liten porslinskopp eller microsäker plastlåda. Prova dig fram!
Citera
2013-01-05, 14:47
Medlem
Kan jag steka kött i stekpanna som har penslats med grillolja?
Citera
2013-01-05, 14:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Kan jag steka kött i stekpanna som har penslats med grillolja?
Ja.
Citera
2013-01-05, 18:14
Medlem
SneakyBandits avatar
Jag ville ha Kokosmjölk i en milkshake, men det blev "kornigt" eftersom kokosmjölken skiktat sig.
Någon som har tips på vad för kokosmjölk man kan använda som håller sig krämig, och inte blir vatten med en klump kokos i förpackningen?
Citera
2013-01-05, 19:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Jag ville ha Kokosmjölk i en milkshake, men det blev "kornigt" eftersom kokosmjölken skiktat sig.
Någon som har tips på vad för kokosmjölk man kan använda som håller sig krämig, och inte blir vatten med en klump kokos i förpackningen?

Se till att inte förvara kokosmjölken för kallt, då skiktar den sig.

Spring ner till din lokala thai shop och köp antingen deras kokosmjölk på tetra eller kokogräddpulvret dom brukar ha.

Annars så kan du låta den skikta sig, ta vara på den tjocka vita delen och använda bara den, blasket kan med fördel användas att tex koka ris i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in