Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-07, 17:54
Medlem
Hej, jag tänkte att det var dumt att starta en egen tråd för detta.

Jag håller på att koka buljong/fond, har nyss rostat ca 3.5kg benbitar och lite rens + 200-300g oxsvans.
Körde ner massa morötter, lök, vårlök och vitlök också, hade ej någon palsternacka eller liknande. Sen tomatpuré på.

Nu har jag lagt allt i min största kastrull och täckt med vatten.

Frågan är vad jag ska ha för kryddor i? Såg att jag saknade rosmarin men annars har jag alla klassiska kryddor och örter man bör ha hemma.

Såg att man ej bör salta, stämmer det?

Har inget vin hemma förutom 3 flaskor i 300kronors klassen, inget jag vill hälla bort med andra ord.
Senast redigerad av donald.artig 2013-04-07 kl. 17:57.
Citera
2013-04-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald.artig

Jag håller på att koka buljong/fond, har nyss rostat ca 3.5kg benbitar och lite rens + 200-300g oxsvans.
Körde ner massa morötter, lök, vårlök och vitlök också, hade ej någon palsternacka eller liknande. Sen tomatpuré på.

Frågan är vad jag ska ha för kryddor i? Såg att jag saknade rosmarin men annars har jag alla klassiska kryddor och örter man bör ha hemma.

Har inget vin hemma förutom 3 flaskor i 300kronors klassen, inget jag vill hälla bort med andra ord.

Lagerblad eller stjärnanis är ett måste. De fyller samma funktion men jag tycker inte de ska kombineras. Så välj någon av dem. Sen lite hela vitpepparkorn. Jag tycker det är onödigt att krydda buljongen mer. Mer kryddning kan du köra i när du sedan använder buljongen.
Citera
2013-04-07, 18:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Det finns inga absoluta regler när det gäller fonder/avkok. Visst kan du krydda med timjan och andra örter men då låser du dig vid en specifik smakriktning. Personligen undviker jag både salt och kryddor eftersom dessa tillsätts i samband med varierande rätter och varierande smakriktningar.

Jag har heller inte i tomatpuré eftersom också den styr smaken åt ett speciellt håll. Däremot kan jag ha i olika typer av alkohol i form av vitt-, rött- eller t o m sherryviner eftersom dessa mer eller mindre förstärker smaken utan att färga den allt för mycket.

~Paul~
Citera
2013-04-07, 18:09
Medlem
irrblosss avatar
Eftersom jag är nykterist behöver jag åter er hjälp. Har hittat ett recept på barbequesås som ser spännande ut. Där ska det vara "ljust öl". Mer än så får man inte veta. Har ni något förslag på något som skulle funka bra, som finns i vanliga matbutiker helst. Såsen är tomatbaserad och ganska het gissar jag då den även innehåller jalapeños.
Citera
2013-04-07, 18:12
Medlem
Tack så mycket för ett snabbt svar! Jag tror jag skippar kryddorna isådanfall, tänkte ha buljongen till såser + en chiligryta jag tänkte göra senare i veckan, alternativt även dricka som buljong, då det är både gott och nyttigt med äkta buljong.

Synd bara att jag inte har någon taskig flaska med vin hemma jag kunde slänga i.

Nåväl kommer bli trevligt i morgon
Citera
2013-04-07, 18:23
Medlem
Citat:
Tack så mycket för ett snabbt svar! Jag tror jag skippar kryddorna isådanfall, tänkte ha buljongen till såser + en chiligryta jag tänkte göra senare i veckan, alternativt även dricka som buljong, då det är både gott och nyttigt med äkta buljong.

Synd bara att jag inte har någon taskig flaska med vin hemma jag kunde slänga i.

Nåväl kommer bli trevligt i morgon

Citat Keith Floyd:

“Om vinet inte är gott nog att dricka, laga inte mat med det. Är vinet gott nog att dricka, laga då för guds skull inte mat med det!”
Citera
2013-04-07, 18:29
Medlem
Tänkte göra någon simpel sås att ha i en wrap med bönor och sallad, kommer det smaka skit om jag använder "vanlig" yogurt eller matlagningsgrädde och bara har i lite vitlök?
Citera
2013-04-07, 18:39
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee
Tänkte göra någon simpel sås att ha i en wrap med bönor och sallad, kommer det smaka skit om jag använder "vanlig" yogurt eller matlagningsgrädde och bara har i lite vitlök?

Jag gillar att använda gräddfil snarare än grädde eller yoghurt, men som svar på din fråga funkar det absolut och kommer inte smaka skit. Jag kan däremot tänka mig att både ditt första samt mitt alternativ smakar mycket bättre än matlagningsgrädde.
Citera
2013-04-07, 18:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Citat Keith Floyd:

“Om vinet inte är gott nog att dricka, laga inte mat med det. Är vinet gott nog att dricka, laga då för guds skull inte mat med det!”

Och där fick jag ytterligare en orsak att älska Keith Floyd, som om det behövdes. Även om jag själv har syndat och haft drickbart vin i maten.
Citera
2013-04-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns inga absoluta regler när det gäller fonder/avkok. Visst kan du krydda med timjan och andra örter men då låser du dig vid en specifik smakriktning. Personligen undviker jag både salt och kryddor eftersom dessa tillsätts i samband med varierande rätter och varierande smakriktningar.

Jag har heller inte i tomatpuré eftersom också den styr smaken åt ett speciellt håll. Däremot kan jag ha i olika typer av alkohol i form av vitt-, rött- eller t o m sherryviner eftersom dessa mer eller mindre förstärker smaken utan att färga den allt för mycket.

~Paul~

Eller kan man ha i vinet när man kokat färdigt och silat buljongen och det är dags för att reducera? I sådana fall så kan jag ju köpa vinet i morgon då jag ändå ska plocka upp lite öl och en flaska bourbon.

AndersArsenik> Haha underbart!
Citera
2013-04-07, 18:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee
Har ett recept på vitlökssås som funkar riktigt bra till bland annat wraps:

2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
1 tsk dijonsenap (viktigt att det är just dijonsenap!)
1 tsk grönsaksbuljong i pulverform
1-2 vitlöksklyftor, pressade

Rör ihop allt, späd med vatten till lagom konsistens. Blir godast om den får stå några timmar innan man använder den.
Citera
2013-04-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
Jag gillar att använda gräddfil snarare än grädde eller yoghurt, men som svar på din fråga funkar det absolut och kommer inte smaka skit. Jag kan däremot tänka mig att både ditt första samt mitt alternativ smakar mycket bättre än matlagningsgrädde.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har ett recept på vitlökssås som funkar riktigt bra till bland annat wraps:

2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
1 tsk dijonsenap (viktigt att det är just dijonsenap!)
1 tsk grönsaksbuljong i pulverform
1-2 vitlöksklyftor, pressade

Rör ihop allt, späd med vatten till lagom konsistens. Blir godast om den får stå några timmar innan man använder den.

Tack för svaren, anledningen till att jag undrade är för att jag inte bor i Sverige och har varken sett gräddfil eller creme fraiche i affärerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in