Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-01, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av overanddone
Kan jag ha grädde istället för mjölk när jag ska göra raggmunk?
Blir fetare - och godare!
Citera
2013-10-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dahlqen
Är maizena och majsmjöl samma sak? om inte vad är skillnaden?

Maizena är först och främst ett varumärke som någon påpekar. Det finns "Maizena majsmjöl" och det är majsmjöl. "Maizena redning" är en potatismjölbaserad produkt.

Majsmjöl är faktiskt lite svårt och Maizena majsmjöl är en sort. Vad ska du ha den till? Finns också andra sorters majsmjöl som t ex fin polenta, masa harina (som är behandlad med bas och är den enda som funkar vid tillverkning av majstortillas).

Så för att sammanfatta: Maizena majsmjöl är ett majsmjöl, men det finns flera olika sorter. Varför undrar du?
Citera
2013-10-02, 01:10
Medlem
Menveds avatar
Om man köper fryst älgstek eller rådjursstek, vilken del av djuret är det då man köper? Är det högrev?

Jag är förvånad över hur pass mycket billigare det frysta köttet är. Är det helt oätligt eller what's the deal?
Citera
2013-10-02, 02:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Om man köper fryst älgstek eller rådjursstek, vilken del av djuret är det då man köper? Är det högrev?

Jag är förvånad över hur pass mycket billigare det frysta köttet är. Är det helt oätligt eller what's the deal?

Steken är rumpan (glutus maximus på en människa om jag inte fattat det fel), sitter ovanför bakbenet längst bak på djuret sist jag kollade.

Men om dom säljer färgad gris som oxfile, eller häst som nöt så kan jag ju inte svara på vad du egentligen får om du inte vet hur styckdetaljen ser ut.
Citera
2013-10-02, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Steken är rumpan (glutus maximus på en människa om jag inte fattat det fel), sitter ovanför bakbenet längst bak på djuret sist jag kollade.

Men om dom säljer färgad gris som oxfile, eller häst som nöt så kan jag ju inte svara på vad du egentligen får om du inte vet hur styckdetaljen ser ut.
Trodde det var fransyskan oftast?
Citera
2013-10-02, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Älgjakten har inte startat i Sverige, vilket ger låg tillgång på färskt älgkött. Älg blir bara bättre av att vara i frysen ett år.
Citera
2013-10-02, 10:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Kikar man här så finns det ju ingen

Finns ju en rumpstek åxå, men jag har nog mera antagit att steken är den stora muskelgrppen vid bakdelen än att jag har kikat mer på vad grabbarna i älgjaktslaget som grovstyckar pysslar med.

Jag brukar vara på köttfärs där jag gör minst skada. Eller det är väl så att vissa i laget har gått kurs på det så då får dom stycka åxå.

Men innanlår, ytterlår eller bog kan nog kallas älgstek i matlagning om man nu vill. Det har nog åkt diverse potentiella stekar som soppkött för mig. Men köttsoppa är inte dumt det heller.
Citera
2013-10-02, 12:21
Medlem
Citat:

Nix, stek är rumpa. Är det något annat så ska det stå "stek av fransyska" eller liknande. Nu är det tyvärr så att det är rena vilda västern i namngivningen av kött så affären kan så klart ljuga. Om man använder stek utan närmare specifikation betyder det arsel på alla djur utom gris, där benämns den istället skinka. Säger du bara stek så menar du dessutom stek från nöt.

Stek ska inte heller förväxlas med engelskans "steak" vilket det ofta gör nu för tiden.

Som av en händelse har jag skrivit en hel del om det där
http://barariktigmat.se/2013/august/stek-steak-och-biff.html
Citera
2013-10-02, 13:13
Medlem
Har köpt ett kilo fryst kycklingfilé som idag måste stekas upp. Står att skiten ska ligga i panna i åtta minuter på vardera sida eller till innertemperaturen är 72 grader. Har ingen lämplig termometer, så hur går jag bäst tillväga för att undvika käka kyckling som är rå på insidan?
Citera
2013-10-02, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nix, stek är rumpa. Är det något annat så ska det stå "stek av fransyska" eller liknande. Nu är det tyvärr så att det är rena vilda västern i namngivningen av kött så affären kan så klart ljuga. Om man använder stek utan närmare specifikation betyder det arsel på alla djur utom gris, där benämns den istället skinka. Säger du bara stek så menar du dessutom stek från nöt.

Stek ska inte heller förväxlas med engelskans "steak" vilket det ofta gör nu för tiden.

Som av en händelse har jag skrivit en hel del om det där
http://barariktigmat.se/2013/august/stek-steak-och-biff.html
Tack: FB när det är som bäst - att man får lära sig något.
Citera
2013-10-02, 15:13
Medlem
Citat:
Tack: FB när det är som bäst - att man får lära sig något.

Jag tror upprinnelsen till mitt funderande på det där var en diskussion just på FB
Citera
2013-10-02, 15:53
Medlem
Brmcs avatar
För att fatta mig kort försökte jag mig idag på en provencalsk filodegspaj. Gjorde äggstamning på 3 ägg, 3 dl lättmjölk, dijonsenap, salt och peppar. Men den stelnar inte. Inte ö.h.t. Och pajfan har stått ine i ugnen i drygt 20 minuter på 200 grader. Vad ska jag göra och vad har jag gjort fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in