Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-30, 01:09
Medlem
Helstekning av oxfile 1,5kg i ugn.

Salta och peppra rikligt
Bryna oxen i stekpanna till gyllenbrunt yttre skickt
In i ugnen på 150grader
Plocka ut vid 57grader

Kommer jag göra rätt för att få en medium/rare oxe?
Citera
2012-12-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vitsen med att koka egna bönor är ju just att undvika att de blir så mjuka/överkokta som just konserverade bönor?
Jag utgår ifrån att du blötlägger och kokar dem helt osaltade? Salt gör nämligen skalet på alla baljväxter hårt.

Nej det är inget vatten i blötläggningen eller kokningen. Jag vill ha mina bönor mjuka. "Al dente" bönor i tomatsås gillar jag inte.
Citera
2012-12-30, 01:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Nej det är inget vatten i blötläggningen eller kokningen. Jag vill ha mina bönor mjuka. "Al dente" bönor i tomatsås gillar jag inte.
Något gör du fel om dina bönor är så hårda att du upplever dem som alldeles för hårda. Lika mjuka som de konserverade är kommer du dock inte att få dem.
Har du testat att göra som man skall göra, dvs blötlägga över natten (minst 12 timmar, ej mer än 24 timmar) sedan sjuda under lock på svag värme i osaltat vatten i ca en knapp timma? Det kan ju faktiskt vara så att du blötlägger och kokar dem hårda med dina vansinnigt många dygn av tillagningstid.
Citera
2012-12-30, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Något gör du fel om dina bönor är så hårda att du upplever dem som alldeles för hårda. Lika mjuka som de konserverade är kommer du dock inte att få dem.
Har du testat att göra som man skall göra, dvs blötlägga över natten (minst 12 timmar, ej mer än 24 timmar) sedan sjuda under lock på svag värme i osaltat vatten i ca en knapp timma? Det kan ju faktiskt vara så att du blötlägger och kokar dem hårda med dina vansinnigt många dygn av tillagningstid.

Dom är väl inte jättehårda men inte mjuka. Jag har testat att följa tipset med 12-24h bötläggning och 1h kokning men jag tycker inte dom är tillräckligt mjuka då. Jag får väl helt enkelt ge upp tanken om att koka mjuka bönor och istället köpa dom på burk.
Citera
2012-12-30, 01:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Dom är väl inte jättehårda men inte mjuka. Jag har testat att följa tipset med 12-24h bötläggning och 1h kokning men jag tycker inte dom är tillräckligt mjuka då. Jag får väl helt enkelt ge upp tanken om att koka mjuka bönor och istället köpa dom på burk.
Jag googlade lite och hittade en intressant artikel om bönor som inte vill koka sig mjuka... http://matmolekyler.taffel.se/2010/02/22/bonor-som-inte-vill-kokas-mjuka/
Det här är dock matkemi och intresserar inte mig, men kan nog vara nått för dig om du nu gett dig sjutton på att lyckas koka dina bönor barnmatsmjuka.
Edit: Kolla även i kommentarsfältet under artikeln, för där hittar du fler knep.
Citera
2012-12-30, 13:06
Medlem
Funkar det att blanda ny frityrolja med ny rapsolja? Jag menar det blir inte extra antändningsbart eller nått? Haha Frityroljan nådde nämligen inte upp till Minimum-strecket i fritösen och tänkte därför om man kunde späda resten med rapsolja?
Citera
2012-12-30, 15:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpaahh
Funkar det att blanda ny frityrolja med ny rapsolja? Jag menar det blir inte extra antändningsbart eller nått? Haha Frityroljan nådde nämligen inte upp till Minimum-strecket i fritösen och tänkte därför om man kunde späda resten med rapsolja?
Mja, solros eller palmolja osar mindre. Tror inte flampunkten sänks men det kan bli rykigare/sprättigare.

Släng dig på cykeln eller i bilen och skaffa rätt olja - du har säkert nåt annat å handla åxå.

Jag friterar med vanlig matolja men det blir oljigt eller hur man nu skall förklara det på och kring köket. Sen blir det svarta prickar i matoljan... tror det är bättre att använda en olja som är gjord för höga temperaturer (solros/palm).

Så om du frågar mig, nej. Om det är kris så är det ju bara att prova.
Citera
2012-12-30, 15:31
Medlem
Ska laga potatisgratäng med kycklingfilé. Vad kan jag göra för att "förfina" rätten en aning – lyxa till den?
Citera
2012-12-30, 16:15
Medlem
Tänkte göra en Wellington tills imorgon. Duxelle på championer och charlottenlök, inslagen i prusciotto och sen i smördeg. Nu till frågan:Vad går att föbereda dagen innan? Kan jag steka på oxfilén och slå in den med duxelle och skinkan idag, eller kommer den bli sämre då?
Citera
2012-12-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Tänkte göra en Wellington tills imorgon. Duxelle på championer och charlottenlök, inslagen i prusciotto och sen i smördeg. Nu till frågan:Vad går att föbereda dagen innan? Kan jag steka på oxfilén och slå in den med duxelle och skinkan idag, eller kommer den bli sämre då?

Du kan till och med rulla in den i smördegen och sedan plastfolie runt. Den kommer till och med att bli bättre än om du gör den i morgon.
Citera
2012-12-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Du kan till och med rulla in den i smördegen och sedan plastfolie runt. Den kommer till och med att bli bättre än om du gör den i morgon.

Så pass alltså? Jag var lite nervös över eventuellt vätskeläckage, och att bryningen av köttet skulle bli sämre?
Citera
2012-12-30, 19:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När dom tinat klart i kylen, skulle jag tagit fram dom, lagt upp på fat eller liknande, torkat av och låtit dom få rumstemperatur. Ett par timmar kanske.
Tack för tipsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in