Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-27, 19:20
Medlem
haresEars avatar
skär upp det i mindre bitar, lägg det i en panna med lite chalottenlök, fond, nån skvätt rödvin så skall det ta sig. Det kan behöva en stund på sig...
Citera
2012-02-27, 20:03
Medlem
Gör en pyttipanna. Använd bean som "lyxsås"

Enda utvägen när köttet redan fuckade upp sig.
Citera
2012-02-27, 20:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
hej,

Jag och tjejen är hungriga och har rotfrukter, bea-sås och sallad över från en middag i helgen. Ryggbiffen som hörde till blev tyvärr ganska seg när vi stekte och den är nog inte bättre nu.

Om man tar köttet och kokar det med lite schalottenlök och kryddor, blir det godare eller segare då?
Det enda du kan göra är att bräsera den under en längre tid.

Skär köttet på längden. Alltså dela skivan/skivorna i minst två delar. Det optimala är att skivorna är ca 4 mm tjocka.

Finhacka lök. Salta och peppra köttet och vänd det i vetemjöl.

Hetta upp neutral olja i en stekgryta. Lägg i skivorna och låt dem få färg på båda sidorna tillsammans med den finhackade löken. Skvätt nu eventuellt i lite vin (om du har) och klicka i en tesked neutral senap.

Rör om och tillsätt vatten så att det nätt och jämnt täcker köttet. Sänk värmen! Låt nu småsjuda tills köttet är så mört att det nästan faller i bitar när man petar på den med en gaffel. Detta kan ta sin tid!

Låt inte under några omständigheter vattnet att försvinna eller minska i grytan!!! Detta är essentiellt.

När köttet är mört så avslutar du med att addera en liten mängd grädde, en näve gröna (frysta) ärter och/eller smörstekta champinjoner, samt smaka eventuellt av med mer salt och peppar.

Placera om köttet med sin sås till ett varmt serveringsfat, toppa med lite färsk persilja och servera tillsammans med pressad potatis eller kokt potatis. Det funkar också med pommes frites och till och med ris!

~Paul~
Citera
2012-03-01, 10:01
Medlem
64550.s avatar
Tja, hur får jag till den perfekta tomatsåsen till mina "italienska köttbullar"?
I bullarna är det parmesan och basilika om det spelar någon roll, tänkte ha spaghetti till.

tack på förhand!
Citera
2012-03-01, 10:32
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Tja, hur får jag till den perfekta tomatsåsen till mina "italienska köttbullar"?
I bullarna är det parmesan och basilika om det spelar någon roll, tänkte ha spaghetti till.

tack på förhand!
Jag skulle nog testa med att göra en variant som utgår från en riktigt god minestronesoppa. Man tar bort eller minskar vattnet bara så att det blir en sås istället för soppa.

Typ nåt sånt här, vattnet kanske inte behövs alls, du får känna efter själv:
3 dl vatten, olivolja, 1 st grönsaksbuljongtärning, salt och peppar, 3 msk tomatpuré, 1 burk krossade tomater, ca 400 g, 2 st vitlöksklyftor (finhackade), 1 st liten palsternacka (finhackad), 1 dl strimlad basilika, 1 st gul lök (finhackad), 2 st rivna morötter, 1 st finhackad purjolök, hackad persilja.

Fräs alla hackade grönsaker i olivolja, häll över resten av ingredienserna och låt puttra i ca 10 minuter. Fyll på med vatten om det behövs, jag tror dock inte att det behövs alls. Smaka av med salt och peppar (strö över hackad persilja när det är färdigt om du gillar det).
Citera
2012-03-01, 10:35
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.

tack på förhand!
Eftersom det inte går att få tag på något annat än trista, hårda och smaklösa växthustomater här i Svedala, får du köra på italienska konserverade tomater istället. Det skall dock vara hela, skalade plommontomater av hög kvalité. Mutti är ett bra märke. Du behöver även tomatpuré, men inte den svenska typen, utan tomatpuré av italiensk typ. Ardita Parma säljs i små tuber över hela Sverige i vanliga butiker, och det är en bra italiensk sort.

I en tjockbottnad gryta så skall 1-2 finhackade klyftor vitlök och 1 finhackad gul lök, smälta samman med olivolja. Ha alltså inte för hög värme. Det får inte brynas, och oljan får inte ryka. När löken är genomskinlig och helt mjuk, så häller du i 3-4 burkar Mutti plommontomater. Jag brukar klämma sönder tomaterna med näven. Tillsätt även ett par matskedar av Ardita tomatpuré, samt ½-1 kycklingbuljongtärning (om du inte har egen fond). Låt allt detta koka upp rejält, sänk sedan värmen, och tillsätt 1 tsk strösocker, 1 lagerblad, samt ca ½ dl av mycket fin olivolja.
Låt sedan allt puttra på låg värme tills dess att smak och konsistens är som du önskar. Eventuellt får du tillsätta lite vatten under sjudningen ifall tomatsåsen kokar ihop för mycket.
1 timma brukar bli bra (2 timmar är bättre). Smaka av med salt, peppar, socker, och valfria örtkryddor mot slutet av sjudningen.
Senast redigerad av Byline 2012-03-01 kl. 10:38.
Citera
2012-03-02, 13:26
Medlem
Ratis avatar
Någon som har kunskap om det är farligt på något sätt att dricka över 1 liter multivitamindryck om dagen (ca 10 dagar i sträck)?
Citera
2012-03-02, 13:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Någon som har kunskap om det är farligt på något sätt att dricka över 1 liter multivitamindryck om dagen (ca 10 dagar i sträck)?
Det är ju att titta på innehållsförteckningen. Jag har ingen aning om vad just din sort innehåller. Men generellt så är det inte farligt i sig. Viss forskning säger ju att vissa vitaminer (främst A-vitamin) kan öka risken för vissa cancertyper, men annan forskning säger emot. Generellt så är ju det vattenlösliga saker i juicen, så det försvinner i urinen.

Mitt högst lekmannasvar är: inte farligt om du inte är allergisk.
Citera
2012-03-02, 13:41
Medlem
StefanHeterJags avatar
De vitaminer som är vattenlösliga (C,B, folsyra m.fl.) kissar man ut så de är svåra att överdosera. A, D och E kan lagras i kroppen och ge skador:

Citat:
Från Livsmedelsverkets rekommendationer:
VITAMIN A
Vid överdosering: Kan bidra till benskörhet. Kan ge fosterskador. Kosttillskott med vitamin A i form av multivitaminer eller andra preparat ska innehålla högst 1 mg vitamin A per dagsdos, om inte läkare förskriver annat.

VITAMIN D
Rekommenderad daglig dos, för vuxna:5 mikrogram.
Vid överdosering: Kan (vid mycket höga doser) leda till njurskador på grund av kalciumöverskott.

VITAMIN E
Rekommenderad daglig dos, för vuxna: 8 milligram (kvinnor), 10 milligram (män).
Vid överdosering: Kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. En amerikansk studie, med 136 000 personer, visar att risken att dö i förtid är mätbart större för dem som äter mer än 268 milligram E-vitamin per dag, jämfört med dem som tar kosttillskott med lägre doser eller inte alls. En annan studie visar att höga doser kan öka risken för hjärtattacker och slaganfall. En holländsk studie visar att höga doser försämrar immunförsvaret. Äldre som åt 200 mg E-vitamin om dagen drabbades av svårare luftvägsformationer än de som åt sockerpiller.

Här finns en lista på alla vitaminer, mineraler m.m. och riskerna med både överdosering och brist av dessa: http://www.halsotek.se/vitamin%20c.html
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-03-02 kl. 13:45.
Citera
2012-03-02, 14:02
Medlem
Ratis avatar
Och jag som trodde det var enbart nyttigt med vitaminer Ska bli spännande att se om jag får hjärtattack eller slaganfall inom dom närmaste 10 dagarna.
Citera
2012-03-02, 14:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
De vitaminer som är vattenlösliga (C,B, folsyra m.fl.) kissar man ut så de är svåra att överdosera. A, D och E kan lagras i kroppen och ge skador:
Tydligen innebär inte vattenlösligt någon garanti mot att man inte kan överdosera: http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2010/folsyraikosttillskottkanokariskenforbrostcancer.5. 6ca95f1c127b404846f8000380.html
Citera
2012-03-02, 20:16
Medlem
Jag har en fråga angående marinader. Jag undrar om man kan använda apelsin i en marinad till fläskfilé. Jag har nämligen inte så mycket hemma, och undrar om det skulle funka?

Jag har utöver apelsinen också:

Vitlök
Salt
Soja
Mjölk
Oregano
Chilipulver
Spiskummin
Svartpeppar
Vitpeppar
Lite chilisås
Äpplen
Vitlöksdressing
Olivolja

Är det möjligt att skapa en god marinad av detta, utan att gå till affären? Hade tänkt att äta fläskfilén imorgon. Tycker att det verkar spännande att använda apelsinen, men vet inte vad som passar bra att ha till denna, av det jag redan har hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in