Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Tja, hur får jag till den perfekta tomatsåsen till mina "italienska köttbullar"?
I bullarna är det parmesan och basilika om det spelar någon roll, tänkte ha spaghetti till.
tack på förhand!
Eftersom det inte går att få tag på något annat än trista, hårda och smaklösa växthustomater här i Svedala, får du köra på italienska konserverade tomater istället. Det skall dock vara hela, skalade plommontomater av hög kvalité. Mutti är ett bra märke. Du behöver även tomatpuré, men inte den svenska typen, utan tomatpuré av italiensk typ. Ardita Parma säljs i små tuber över hela Sverige i vanliga butiker, och det är en bra italiensk sort.
I en tjockbottnad gryta så skall 1-2 finhackade klyftor vitlök och 1 finhackad gul lök, smälta samman med olivolja. Ha alltså inte för hög värme. Det får inte brynas, och oljan får inte ryka. När löken är genomskinlig och helt mjuk, så häller du i 3-4 burkar Mutti plommontomater. Jag brukar klämma sönder tomaterna med näven. Tillsätt även ett par matskedar av Ardita tomatpuré, samt ½-1 kycklingbuljongtärning (om du inte har egen fond). Låt allt detta koka upp rejält, sänk sedan värmen, och tillsätt 1 tsk strösocker, 1 lagerblad, samt ca ½ dl av mycket fin olivolja.
Låt sedan allt puttra på låg värme tills dess att smak och konsistens är som du önskar. Eventuellt får du tillsätta lite vatten under sjudningen ifall tomatsåsen kokar ihop för mycket.
1 timma brukar bli bra (2 timmar är bättre). Smaka av med salt, peppar, socker, och valfria örtkryddor mot slutet av sjudningen.