2012-12-30, 23:11
Medlem
Ratis avatar
Tänkte försöka gratinera lite hummer imorgon enligt följande recept http://xn--emmaskk-f1a.se/2011/01/vitloksgratinerad-hummer/.
Och det ska sägas att jag är nybörjare på detta.

Den inköpta hummern är av denna sort:
http://smalandskraftan.se.preview.binero.se/?p=114

Det står ju på förpackningen att den är kokt (och färsk), så man behöver alltså inte koka dessa innan dom gratineras? Vill inte orsaka någon matförgiftning här.
Citera
2012-12-30, 23:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Tänkte försöka gratinera lite hummer imorgon enligt följande recept http://xn--emmaskk-f1a.se/2011/01/vitloksgratinerad-hummer/.
Och det ska sägas att jag är nybörjare på detta.

Den inköpta hummern är av denna sort:
http://smalandskraftan.se.preview.binero.se/?p=114

Det står ju på förpackningen att den är kokt (och färsk), så man behöver alltså inte koka dessa innan dom gratineras? Vill inte orsaka någon matförgiftning här.
Du kan äta den direkt, den är kokt och klar.
Citera
2012-12-30, 23:18
Medlem
stilltons avatar
nej, dom är redan kokta.
blanda in lite parmesanost i den där stuvningen och grilla på allt vad ugnen har i några minuter tills det fått färg istället... att köra det på 200 grader i 10 min riskerar nog att ge lite segt kött.
Citera
2012-12-30, 23:35
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan äta den direkt, den är kokt och klar.

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nej, dom är redan kokta.
blanda in lite parmesanost i den där stuvningen och grilla på allt vad ugnen har i några minuter tills det fått färg istället... att köra det på 200 grader i 10 min riskerar nog att ge lite segt kött.

Stort tack
Hm nej segt kött vill man ju inte ha. Låter som en bra idé, blir nog en lite krispig och fin yta med
Citera
2012-12-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Så pass alltså? Jag var lite nervös över eventuellt vätskeläckage, och att bryningen av köttet skulle bli sämre?
Antagligen sent svar,...Men steker du bara svampen ordentligt så ska det inte vara något problem.
Citera
2012-12-31, 11:08
Medlem
Ska jag ta ut min oxfilè vid önskad temp 58º om jag vill ha medium/rare. Eller ska jag ta ut 5º innan önskad temp dvs 53º just för att köttet ökqr i temp när det vilar.

Väldigt delade tankar om detta. Hoppas på ett svar från någon som verkligen vet. Vill ju inte förstöra mitt kött!
Citera
2012-12-31, 11:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Ska jag ta ut min oxfilè vid önskad temp 58º om jag vill ha medium/rare. Eller ska jag ta ut 5º innan önskad temp dvs 53º just för att köttet ökqr i temp när det vilar.

Väldigt delade tankar om detta. Hoppas på ett svar från någon som verkligen vet. Vill ju inte förstöra mitt kött!
Jag är ingen köttexpert som t ex dePaul, så egentligen borde du fråga honom, men den gängse uppfattningen tycks vara att kött mycket riktigt efterkokar. Personligen har jag aldrig upplevt det som ett problem, eller varit något jag räknat med, då hela vitsen med att låta köttet vila en stund efter tillagning är just att ge köttet, och framför allt köttsafterna en chans att "sätta sig".
Min personliga erfarenhet säger mig dock att denna efterkokning inte rör sig om några hela 5 grader, utan att det på sin höjd rör sig om ett par grader.
Citera
2012-12-31, 11:43
Medlem
klybans avatar
Citat:

Vad menar du delade tankar?
Du kan ju själv med termometern se denna temperatur ökning, efter man tagit bort det från värmen.
Själv finner jag mindre bitar, får en lägre temperatur höjning än 5 grader.
Citera
2012-12-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad menar du delade tankar?
Du kan ju själv med termometern se denna temperatur ökning, efter man tagit bort det från värmen.
Själv finner jag mindre bitar, får en lägre temperatur höjning än 5 grader.
Visst är det så. Frågan gällde mer hur köttet blir som man önskat- ta ut några grader innan eller på exakt önskad temp.
Citera
2012-12-31, 12:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Visst är det så. Frågan gällde mer hur köttet blir som man önskat- ta ut några grader innan eller på exakt önskad temp.
recepten anger när man ska ta ut köttet ur ugnen, för en normalstor bit kött.
Citera
2012-12-31, 13:55
Medlem
De flesta recept säger olika. Jag tar ut den vid 55º, det blir förhoppnings bra. Stiger den väl ett par grader.
Citera
2012-12-31, 17:13
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:

+- 55 C för medium rare, +- 60 medium och så vidare. Resten skriver jag inte ner för allt över medium är bajs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in