Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-08, 08:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Netto hade nu, var inte myskanka men någon tysk anka i alla fall.
Den kostade bara 40:- kilot om jag minns väl. Köpte en anka där för ca 2 år sedan. Den var ganska liten och tyvärr inte välgödd. Poängen med anka är ju det goda fettet.

~Paul~
Citera
2009-04-08, 11:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den kostade bara 40:- kilot om jag minns väl. Köpte en anka där för ca 2 år sedan. Den var ganska liten och tyvärr inte välgödd. Poängen med anka är ju det goda fettet.

~Paul~
Den jag såg på netto såg normal stor ut, kollade inte vikten.
Men såklart var det bara hannar i frysdisken så var dom nog lite mindre än vad dom ska vara.

Ska se om jag tar svängen förbi och tittar lite närmare på vad det är för någon anka och ev. vikt.
Faan vad jag saknar morsans myskankor dom födde upp innan, nu har dom inte tid påstår dom :/
Citera
2009-04-08, 19:34
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Jag ska baka lite kakor till en middag, mer precist amerikanska kakor. Macadamia nut cookies and choclate chip cookies. problemet är bara det att i recepten så ska det användas "shortening". Vilket är ett slags matfett som innehåller 100% fett. Vet ngn vad för slags affärer man kan få tag i det?

Jag bor i Uppsala. Bör det finnas i affärer som ICA Maxi, COOP Forum, eller Willys som har en "amerikansk hylla"?

Den senaste flugan inom hälsosverige är kokosfett, sådant som man köper i hälsokostaffärer. Det har samma konsistens som ister och borde funka utmärkt till kakor. Enligt dom som använder det smakar det inte så mycket. Använder man smör så smakar ju kakorna av det, vilket i och för sig är gott
Citera
2009-04-08, 19:50
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Den senaste flugan inom hälsosverige är kokosfett, sådant som man köper i hälsokostaffärer. Det har samma konsistens som ister och borde funka utmärkt till kakor. Enligt dom som använder det smakar det inte så mycket. Använder man smör så smakar ju kakorna av det, vilket i och för sig är gott
Är förmodligen mer hälsosamt med ister, kokosfett är ju 92% mättat fett och ister 39%
Fast sen har jag inte hängt med alla trender med mättade och omättade fetter.

Ister har fungerat i alla tider så jag säger kör på ister.
Citera
2009-04-08, 20:35
Medlem
Råkade glömma smörgåstårtan framme, inte så jättevarmt kanske 15-17 grader. Stod där en 6 timmar blir den dålig? Innehåller räkor och mimosasallad bla.
Citera
2009-04-08, 20:52
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Är förmodligen mer hälsosamt med ister, kokosfett är ju 92% mättat fett och ister 39%
Fast sen har jag inte hängt med alla trender med mättade och omättade fetter.

Ister har fungerat i alla tider så jag säger kör på ister.

ja, nu är det väl mättat fett som är det nyttiga vill jag minnas...åtminstone enligt Annika Dahlberg...
Citera
2009-04-10, 17:05
Medlem
rayraviolis avatar
Här är en sak jag undrar: Varför är det salt i sirap?
Citera
2009-04-10, 18:23
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Här är en sak jag undrar: Varför är det salt i sirap?
För smakens skull gissar jag. Salt är inte sötts motsats och de smakerna tar inte ut varandra.
Citera
2009-04-10, 18:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
För smakens skull gissar jag. Salt är inte sötts motsats och de smakerna tar inte ut varandra.

Jo, det är kanske det troligaste. Men jag kan ändå tycka att det är lite konstigt att man själv inte ska kunna kontrollera sältan i just sirap när alla andra sockerprodukter inte har tillsatt salt. Tänkte att saltet kanske fyller nån kemisk funktion.
Citera
2009-04-10, 18:56
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jo, det är kanske det troligaste. Men jag kan ändå tycka att det är lite konstigt att man själv inte ska kunna kontrollera sältan i just sirap när alla andra sockerprodukter inte har tillsatt salt. Tänkte att saltet kanske fyller nån kemisk funktion.
Det är ju fullt möjligt att det gör. Men jag har svårt att föreställa mig vad det skulle vara annat än smak. Traditionellt sett så brukar man ju ha salt i saker för att konservera det bättre. Men eftersom det är så mycket socker i sirap är ju det knappast aktuellt. Så det måste vara smaken. Den enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig. Men jag har haft fel förr.....en gång
Citera
2009-04-14, 22:08
Medlem
Harry_Hallers avatar
Tore Wretmans recept på citronfromage innehåller inte grädde. Istället vispar man äggvitor hårt och vänder äggulor, socker, citron och gelatin i detta. Funkar det bra? Har förvisso ingen anledning till att misstro mäster Wretman.
Citera
2009-04-14, 22:27
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Tore Wretmans recept på citronfromage innehåller inte grädde. Istället vispar man äggvitor hårt och vänder äggulor, socker, citron och gelatin i detta. Funkar det bra? Har förvisso ingen anledning till att misstro mäster Wretman.

Tror du svarade på din egna fråga.. Men i varje fall, ja det funkar bra, gjort den ett antal gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in